جام‌جم از تعلل در پرداخت وام ازدواج 15 میلیونی گزارش می‌دهد

وام ازدواج، گروگان بانک‌ها

وام ازدواج از 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافته، اما متاسفانه بانک‌ها در برابر پرداخت این وام مقاومت می‌کنند. این در حالی است که منابع قرض‌الحسنه‌ای که در اختیار بانک‌ها قرار دارد براحتی کفاف پرداخت‌های این بخش را پوشش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۲۲
مشکلی به نام مقاومت بانکی!

نقدینگی کشور به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده و حدود 85 درصد این منابع در اختیار بانک‌ها ست. از 1200 هزار میلیارد تومانی که بانک‌ها در اختیار دارند حدود 10درصد منابع قرض‌الحسنه و جاری است، اما متاسفانه برخی بانک‌ها به جای این‌که منابع ارزان و رایگان را در اختیار متقاضیان قرض‌الحسنه مانند وام ازدواج قرار دهند به کارمندان و مدیران خودشان تسهیلات می‌دهند.

اگر بنا باشد بانک به متقاضیان وام ازدواج که کمتر از یک میلیون نفر هستند 15 میلیون تومان پرداخت کند باز هم منابع زیاد می‌آید اما بانک‌ها ترجیح می‌دهند از این منابع قرض الحسنه درآمد کسب کنند یا در جای دیگری هزینه کنند. بانک‌ها باید منابع قرض الحسنه را در جای درست هزینه کنند.

این‌که افراد کارمند رسمی دولت شدند، نباید مشمول دریافت تسهیلات بدون سود شوند. زمانی که بحث حقوق‌های نجومی پیش آمد، برخی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی نشان دادند به جای دریافت حقوق نجومی می‌توان تسهیلات نجومی دریافت کرد.

مبلغ تسهیلات دریافتی که اعضای هیات‌مدیره شرکت و بانک‌های دولتی دریافت می‌کردند بین صد تا 500 میلیون تومان آن هم به صورت قرض‌الحسنه بود. برهمین اساس، معاونت نظارت بانک مرکزی باید رصد خود را در این حوزه افزایش دهد و نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و وام ازدواج حساسیت بیشتری داشته باشد.

دکتر غلامرضا مصباحی‌ مقدم - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها