یکی از جذابیت های جام جهانی فوتبال همگروهی برخی تیم ها با تیم های مقتدر است که از جام جهانی 1970 مکزیک شکل گرفت و از آن زمان به گروه مرگ شهرت یافت و نکته جالب توجه، سرنوشت متفاوتی است که صعودکنندگان از این گروه ها تجربه کرده اند.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۶۶
سرنوشت نجات یافتگان از گروه‌های مرگ

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بازخوانی قرعه کشی مسابقات جام جهانی در دوره های مختلف حکایت از آن دارد که نخستین گروه مرگ، مربوط به جام جهانی سال 1970 در مکزیک است؛ جایی که چهار تیم «برزیل»، «چکسلواکی»، «انگلیس» و «رومانی» در یک گروه قرار گرفتند.

از این گروه دو تیم انگلیس مدافع عنوان قهرمانی بازی ها و برزیل به دور بعد صعود کردند که در نهایت انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل آلمان شکست خورد و برزیل در فینال با پیروزی مقابل ایتالیا به قهرمانی رسید.

اما برای شکل گیری یک گروه مرگ دیگر، نیاز به 12 سال زمان بود تا اینکه در جام جهانی 1982 اسپانیا سه تیم «ایتالیا»، «برزیل» و «آرژانتین» بر حسب قرعه در یک گروه قرار گرفتند.

قرعه مرگ در حالی به نام این سه تیم رقم خورد که در آن زمان با توجه به تعداد تیم ها در مرحله دوم، این گروه شکل گرفت و یک تیم از آن صعود کرد.

در پایان مسابقات گروهی این تورنمنت تیم برزیل با «زیکو»، «فالکائو» و «سوکراتس» و آرژانتین با «دیگو مارادونا» از جام جهانی اوت شدند و ایتالیا به عنوان صدرنشین گروه به نیمه نهایی رفت و در نهایت قهرمان مسابقات شد.

اما پس از جام جهانی 1982، در جام های جهانی گروه های مرگ بیشتری تشکیل شد. در جام جهانی 1986 مکزیک تیم های «دانمارک»، «اسکاتلند»، «اروگوئه» و «آلمان غربی» در یک گروه قرار گرفتند.

اسکاتلند با «آلکس فرگوسن» به دنبال نتیجه گیری بود و آلمان نیز نایب قهرمان دوره قبل بازی ها به شمار می رفت و اروگوئه با قهرمانی در کوپا آمریکا در این گروه قرار داشت.

همچنین حضور دینامیت های دانمارکی (لقب تیم ملی دانمارک با حضور ستارگانی مثل الشر و لائودروپ) نیز بر حساسیت بازی های این گروه افزود.

در پایان این مرحله دانمارک هر سه بازی خود را برد و آلمان غربی به عنوان تیم دوم گروه صعود کرد که در فینال مقابل آرژانتین باخت و اروگوئه با 2 تساوی به عنوان تیم سوم راهی مرحله بعد شد.

در جام جهانی 1994 آمریکا گروه مرگ شامل تیم های «مکزیک» تیم رده هفدهم جهان، «ایتالیا» تیم نخست رده بندی فیفا و «ایرلند» تیم سیزدهم این رده بندی و «نروژ» بود.

در این دوره نروژ با کسب نتایج ضعیف از مسابقات حذف و سه تیم مکزیک، ایرلند و ایتالیا به مرحله حذفی صعود کردند که تیم ایتالیا توانست تا فینال مسابقات پیش رود که در نهایت به برزیل باخت و نایب قهرمان شد.

پس از جام جهانی 1994 آمریکا گروه مرگ در قرعه کشی جام های جهانی کمتر دیده شد تا اینکه در جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن تیم های «آرژانتین»، «انگلیس»، «نیجریه» و «سوئد» در یک گروه قرار گرفتند.

تیم ملی فوتبال انگلیس که در جام جهانی 1998 فرانسه با شکست از آرژانتین از دور رقابت ها کنار رفته بود با «دیوید بکام» کاپیتان خود انگیزه زیادی برای برد مقابل آرژانتین داشت.

همچنین بازی های این دو تیم به خاطر مشکلات سیاسی و گل «دست خدا» مارادونا حساسیت ویژه ای داشت.

انگلیس در این دوره از جام جهانی با شکست یک بر صفر آرژانتین، به همراه سوئد به دور بعدی بازی ها صعود کرد و در نهایت با باخت به برزیل از دور مسابقات حذف شد.

گروه مرگ در جام جهانی 2006 هم ادامه داشت جایی که تیم ایتالیا به همراه تیم های «آمریکا»، «غنا» و «جمهوری چک» در یک گروه قرار گرفت.

در این گروه 2 تیم ایتالیا و غنا که در رده بندی فیفا جایگاهی پایین تر نسبت به حریفانشان داشتند راهی دور بعد شدند. غنا به برزیل باخت و ایتالیا در پایان قهرمان جام جهانی 2006 آلمان شد.

اما سریال گروه مرگ در جام جهانی 2014 برای انگلیس تکرار شد و این تیم به همراه «کاستاریکا»، «ایتالیا» و «اروگوئه» در یک گروه قرار گرفتند که به گواه کارشناسان سخت ترین و شگفت انگیزترین گروه مسابقات برزیل بود.

کاستاریکا از سه بازی خود هفت امتیاز گرفت و تبدیل به شگفتی ساز مسابقات شد.

گروه مرگ در جام جهانی 2018 روسیه نیز شکل گرفت و این بار قرعه این گروه به نام تیم ملی فوتبال ایران افتاد.

ملی پوشان کشورمان در گروه دوم رقابت ها باید با «پرتغال» قهرمان جام ملت اروپا 2016، «اسپانیا» قهرمان جام جهانی 2010 و «مراکش» قهرمان جام ملت های آفریقا در سال 2018 پیکار کنند.

گروهی که به گواه بسیاری از برجسته ترین کارشناسان فوتبال مانند «گری لینکر» انگلیسی، گروه مرگ است.

هر چند که در این گروه بر روی کاغذ اسپانیا و پرتغال مدعیان اصلی صعود به شمار می روند اما تجربه غیرقابل پیش بینی کشورهایی مانند کاستاریکا، مراکش، عربستان و کره جنوبی نشان از آن دارد که جام جهانی فوتبال جای شگفتی سازی است و باید به انتظار نشست که کدام یک از دو تیم ایران و مراکش شگفتی ساز سرزمین تزارها لقب خواهند گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها