ساماندهی موتورسواران در پایتخت مساله‌ای است که تاکنون راه به جایی نبرده است. به نظر می‌رسد برای حل این مشکل ابتدا باید ریشه استفاده بی‌اندازه از این وسیله و قانون‌گریزی افرادی را که از آن استفاده می‌کنند بررسی کرد، چراکه در کشورهای جنوب غرب آسیا هم موتورسیکلت استفاده می‌شود، اما آنها مشکلات ما را ندارند چون موتورسواران به قوانین احترام می‌گذارند، اما در کشور ما موتورسواران غیر از این معضلات، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی زیادی را هم به وجود آورده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۴۵
موتور ساماندهی خاموش است

یکی از دلایل تمایل زیاد به استفاده از موتورسیکلت بدونشک ترافیک سرسام آور است، به همین خاطر مردم برای عبور و مرور آسانتر از موتورسیکلت استفاده میکنند و به قشر خاص یا وضعیت مالی هم ارتباط ندارد. قشرهای مختلف به دلیلهای متنوعی از موتورسیکلت استفاده میکنند.

اگر در کشور ما بحث حمل و نقل عمومی سریع و ارزان به شکل عینی و جدی حل و فصل میشد، قطعا امروز تعداد موتورسواران به این حد نمیرسید. به عبارت دیگر خیلیها در شهرهای بزرگ و پر ترافیک ناچار به موتورسیکلت وابسته شدهاند. افزون بر این در کشورمان درزمینه تولید و فرهنگسازی استفاده از موتورسیکلتهای دو زمانه و سوخت پاک متاسفانه خوب عمل نشده است. فرهنگسازی و آموزش به موتورسوارها یکی از مهمترین بحثهایی است که تمامی ارگانهای مرتبط در آن بسیار ضعیف و غیرقابل قبول عمل میکنند. برای نمونه بارها اتفاق افتاده که برخی موتورسواران با ماموران پلیس رفتار نامناسبی داشتهاند، این اتفاقات در نتیجه نبود آموزش و فرهنگسازی در بین این قشر از جامعه بوده است و قطعا ریشه در بحث جامعهشناسی دارد.

هر ساله بحثهایی درباره ساماندهی موتورسیکلتها مطرح میشود در حالی که این طرحها دقیق و جامع نیستند. در طرحها مسائلی مانند قیمت پایین موتورسیکلت، آموزش، فرهنگسازی، محیطزیست و... کمتر در نظر گرفته میشود. مثلا تولیدکنندههای موتورسیکلت تمایلی ندارند همراه با محصولاتشان کلاه ایمنی به موتورسواران بدهند یا تاکنون برای بهبود رفتار موتورسواران برنامهای فرهنگی مناسب و تاثیرگذار اجرا نشده است به همین خاطر نباید انتظار معجزه داشت.

دکتر علیرضا اسماعیلی

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها