از زمانی که چاه شماره یک مسجد‌سلیمان؛ یعنی اولین چاه نفت اقتصادی ایران و خاورمیانه، نفت خام را از دل خود به بیرون فوران کرد، 110 سال می‌گذرد. نفتی که از این چاه به دست آمد، نفت اقتصادی بود، یعنی آنقدر زیاد بود که ارزش استخراج و ایجاد پالایشگاه و صادرات داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۴۲
موزه‌های نفتی ،جایگزین نفت در مسجدسلیمان

بنابراین انگلیسیها که موفق به حفاری این چاه و اکتشاف و استخراج نفت از این چاه شده بودند، پالایشگاه کوچکی هم برای استخراج، فرآوری و انتقال نفت به منظور مصارف داخلی و صادرات در کنار چاه مسجدسلیمان احداث کردند. اکنون مسجدسلیمان به عنوان یک منطقه تاریخی و مرکز تولید و استخراج نفت در کشورمان و خاورمیانه مطرح است و تمام تاسیساتی که در زمان انگلیسیها و پهلوی اول در این شهر نصب شده و به بهرهبرداری رسیده بود، امروز از مدار کار و فعالیت خارج شده و ارزش حفظ و نگهداری دارند، بنابراین طی چند سال اخیر برخی از آنها ثبت ملی شده و برخی دیگر هم در حال طی کردن روند ملی شدن هستند. از سویی از آنجا که در پیگیریها و برنامهریزیهای دفتر موزههای صنعت نفت، مسجدسلیمان بهعنوان یک شهر موزه مطرح شده، وزارت نفت بنا دارد موزههای مختلفی در آن ایجاد کند که تا امروز طرح احداث پنج موزه در بخشهای مختلف نهایی و قطعی شده است. این موزهها شامل چاه شماره یک، پالایشگاه بیبییان، منطقه گوگردسازی، چاهها یا چشمههای سیبرنج و نیروگاه تمبی است که همگی درحال مرمت و آمادهسازی است تا بهعنوان موزههای مسجد سلیمان و موزههای تاریخی نفت تجهیز شده و به بهرهبرداری برسد.

پیشرفت عملیاتی برخی از این طرحها در حدود 50 تا 60درصد است و عملیات اجرایی برخی چون پارک موزه صنعت نفت و نیروگاه قدیمی تمبی هم در حال اتمام است که اگر با کمبود بودجه مواجه نشویم، هر دو تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند. البته کار مرمت ساختمان موزه بزرگ بیبییان هم تا اواخر امسال به پایان میرسد و امیدواریم سال آینده بتوانیم شاهد بهره برداری آن باشیم. امید میرود با بهرهبرداری کامل از این موزهها طی یکی دو سال آینده، صنعت گردشگری در این شهر رونق بگیرد و موجب تحول و رونق اقتصادی و بهبود کسب و کار و زندگی مردمان محروم مسجد سلیمان شود. گرچه رسیدن به این افق هم نیازمند همکاری همه نهادها از جمله فرمانداری و میراث فرهنگی و همچنین بسترسازی و استقرار زیرساختهای لازم است؛ زیرساختهایی چون راهاندازی و بهره برداری از فرودگاه مسافربری و اماکن اقامتی که اکنون مسجدسلیمان از این امکانات و بسیاری امکانات دیگر خدماتی محروم است.

اکبر نعمتاللهی

مجری طرح موزههای صنعت نفت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها