در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح شد؛

امام حسن(ع) مظهر احسان،خوشرویی و خوش اخلاقی بود

حجت الاسلام موسوی هوایی گفت: بنا بر فرمایشات امام حسن (ع) بالاترین نیکویی‌ها و حالتی که انسان‌ها می‌توانند داشته باشند، خوش‌ اخلاقی است .
کد خبر: ۱۱۴۳۹۴۱
امام حسن(ع) مظهر احسان،خوشرویی و خوش اخلاقی بود

سیدجواد موسوی هوایی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین؛ با گرامیداشت 15 رمضان سالروز میلاد دومین امام شیعیان بیان کرد: همانطورکه وجود مقدس پیامبر و اخلاق ایشان برآمده از فضایل الهی و قرآنی بود، اهل بیت ایشان نیز همین‌طور بودند، بخصوص امام حسن (ع) و امام حسین(ع) که تحت تربیت مستقیم پیامبر(ص) قرار داشتند.

وی در ادامه با تاکید صحبت های خود، بیان کرد: امام مجتبی (ع) بر مبنای اخلاق قرآنی حرکت و زندگی می‌کردند، سبک زندگی ایشان بر محور خواست الهی و دستورات پروردگار و نیز آنچه که خداوند متعال می‌پسندد، بود.

حجت الاسلام والمسلیمن موسوی هوایی افزود: امام دوم شیعیان می فرمایند "بالاترین نیکویی‌ها و حالتی که انسان‌ها می‌توانند داشته باشند، خوش‌ اخلاقی است".

وی در باب معنای خوش اخلاقی عنوان کرد: خوش‌اخلاقی به دو معنای گسترده با توضیح معصومین در معارف تقسیم می شود، ابتدا قدرت‌هایی که خداوند متعال به انسان‌ها عطا کرده است باید تحت کنترل عقل باشد، اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت‌های پسندیده‌ای که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می‌آراید و معنای دیگر نرم‌خویی و خوش‌سخنی و گشاده‌رویی‏ با دیگران است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی گفت: بزرگترین فضیلت‌ها برای انسان مسلمان و انقلابی گشاده‌رویی است، حتی برای تربیت و ادب کردن نیز نباید با ترشرویی رفتار کرد بلکه با زبانی ملایم و برخوردی آرام و محبت‌آمیز، فرزند و یا همسرمان نیز بهتر و آسان‌تر از کار خلاف دور می‌شوند چراکه آغوش با محبتی را می‌بیند.

وی در ادامه افزود: در عرصه تعامل اجتماعی، حُسن خلق و خوش اخلاق بودن جایگاه ویژه‌ای دارد مگر در جایی که خداوند متعال دستور غضب را داده باشند که در اینصورت نیز باید بدون آسیب به فرد، بر مبنای عقل خویش از عصبانیت، غضب و ترشرویی استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی گفت: امام حسن(ع) مظهر احسان،خوشرویی و خوش اخلاقی بود و با رعایت این امر بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ما نیز حل خواهند شد .

وی ادامه داد: امام علی (ع) می فرماید " مومن اندوهش در دل و شادی اش در چهره اوست" و خوشرویی در تمام مراحل زندگی بسیار کارساز است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی در باب شناخت بیشتر امام دوم شیعیان اظهار داشت: درب منزل ایشان همیشه به روی مردم باز بود و بدلیل انفاق و احسانی که داشتند، امام حسین (ع) و امام علی (ع) نیز مردم را به ایشان ارجاع می‌دادند.

وی در ادامه بیان داشت: امام حسن مجتبی (ع) اولین نوه پیامبر اکرم(ص) است و بسیار نزد ایشان عزیز بودند. پیامبر اسلام نماز جماعت را سریع می خواندند تا مردم اذیت نشوند اما زمانیکه در سجده نماز، امام مجتبی بر دوش ایشان قرار می‌گرفتند، سجده ایشان طولانی می‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی تاکید کرد: یکی از کاربردهای نزول سوره ناس و فلق به فرمان خداوند نیز برای حفاظت امام حسن(ع) و امام حسین (ع) بود و پیامبر(ص) بارها فرمودند این دو، آقایان جوانان بهشت هستند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها