سردار علی فضلی در گفت‌وگو با جام‌جم از روزهای فتح خرمشهر می‌گوید

سوم خرداد 61 به روایت «حاج علی»

یکی از تکاوران حاضر در حماسه 34 روزه دفاع خرمشهر از تجاوز عراق ضمن تشریح دلایل توقف ارتش بعث پشت دروازه های شهر پرداخت و با ذکر خاطراتی از نقش بی بدیل تکاوران دریایی در علمیات بیت المقدس سخن گفت.
کد خبر: ۱۱۴۳۵۰۲
تک تکاوران ایرانی به مواضع دشمن و واکنش عجیب آنها / 34 روز توقف پشت دروازه خرمشهر، چرا و چگونه؟

ناخدایکم علی جعفری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین رمز موفقیت تکاوران نیروی دریایی ارتش در دفاع خرمشهر را سپری کردن آموزش‌های توان‌فرسا همچون جنگ شهری دانست و گفت: این مدل جنگ منحصرا در اختیار تکاوران دریایی قرار داشت و به جرات باید اذعان کرد حماسه دفاع تکاوران به همراه سایر یگان‌ها و نیروهای مردمی شکستی به راهبردهای ارتش عراق در همان ابتدا به تجاوزشان وارد آورد.

وی وجود جایگاه مردمی و ارتباطات خوب مردم و مسئولین شهر با تکاوران را از دیگر عوامل حضور مؤثر این یگان در جنگ شهری خرمشهر عنوان کرد و افزود: اگر به عقب بازگردیم در پی ناآرامی‌هایی که در سال 58 در خرمشهر و آبادان توسط جبهه تجزیه‌طلب خوزستان به راه افتاد، این جریان حتی بخش‌هایی از ادارات خوزستان را در اختیار گرفته و در کوچه و بازار اقدام به بمب‌گذاری می‌کردند. چون فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش استاندار خوزستان هم بود دستور داد تکاوران از بوشهر برای بازگرداندن امنیت به این شهر اعزام شوند.

جعفری دراین‌باره بیان داشت: یگان تکاوران به خرمشهر وارد شد و در کوتاه‌ترین زمان و بدون خونریزی امنیت را به مردم شریف استان بازگرداندند و به همین خاطر این یگان از یک جایگاه خوبی در بین اقشار مختلف استان پیدا کرد به‌گونه‌ای که از سوی مسئولین وقت استان درخواست شد تا تکاوران دریایی برای تداوم و حفظ امنیت در شهر باقی بمانند. اما چون ما مأموریت‌های دیگری نیز داشتیم مقرر شد گروهان ها به‌صورت دوره‌ای استقرار پیدا کنند لذا همین امر باعث شد تا بچه ها ضمن اشراف کامل به محیط عملیاتی خود با شهروندان خوزستانی ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند.

وی با تأکید بر اینکه جنگ تحمیلی نه در شهریور 59 بلکه ماه‌ها قبل به‌طور غیررسمی آغازشده بود،خاطرنشان کرد: در این فاصله زمانی، مساجد و مدارس به پایگاه آموزش دفاعی جوانان شجاع و غیرتمند شهر تبدیل‌شده بود و آن‌ها با ارتباطی که با تکاوران پیداکرده بودند حین آموزش نظامی به‌نوعی جز دانش‌آموختگان این یگان هم شدند و به همین دلیل در دفاع از منطقه توفیق پیدا کردند.

تکاور پیشکسوت مدافع خونین شهر در خصوص شکل و مختصات جنگ در این شهر گفت: ما آن‌قدر نیروی مستقر در شهر نداشتیم که قادر باشیم یک خط پدافندی مستمر را ایجاد کنیم بنابراین مقاومت به‌گونه‌ای ضربتی و در نقاطی که دشمن بیشتر نفوذ می‌کرد صورت می‌گرفت و این مهم با موتور محرکه تکاوران نیروی دریایی محقق می‌شد و زمانی که تعداد 15نفر از تکاوران برای جلوگیری از پیشروی دشمن اعزام می‌شدند 30 تا 40 نفر از همان جوانانی که آموزش‌دیده همین تکاوران بودند دوشادوش بچه‌ها یک خط مقاومتی جانانه‌ علیه دشمن ایجاد می کرند. به همین خاطر دشمن روزها و هفته‌ها پشت دروازه‌های شهر زمین‌گیر شد.

وی با اشاره به محدودیت‌ها و عدم همکاری برخی از مسئولین وقت با رزمندگان و نیز محقق نشدن وعده‌ها به ارتشیان و مردم در طی مقاومت سخت، ابراز داشت: بااین‌وجود کوچه به کوچه، نخل به نخل و محله به محله خیابان‌های خرمشهر فداکاری و ایثارگری‌های نیروهای مردمی، تکاوران و سایر یگان‌ها همچون گردان دژ ارتش که اولین سد محور مقاومت بشمار می‌آمد را به عینه شاهد بود.

ناخدا جعفری در ادامه به بیان خاطره‌ای ماندگار از یورش نیروهای تکاور به مواضع رژیم بعث عراق پرداخت و گفت: ما در 14 و 15 مهرماه 59 نقطه عطفی در دفاع از شهر داریم و آن این است که در منطقه پل نو یک شبیخون به قرارگاه تیپی دشمن زدیم و در عین ناباوری دشمنی که در منطقه جا خوش کرده بود این عملیات رخ داد. شدت این عملیات، عمق غافلگیری و قدرت آتشی که بر سر دشمن ریختیم به حدی بود ابتدابه‌ساکن بعثی‌ها تصور کردند که علیه آن‌ها حمله هوایی صورت گرفته و لذا برای دفاع از خود ضد هوایی‌ها به راه انداختند. این عملیات برای سرفرماندهی ارتش عراق یک سردرگمی و بحران در طول جنگ 34روزه به وجود آورد.

وی در پایان به نقش تکاوران نداجا در شکل‌گیری عملیات بیت‌المقدس پرداخت و افزود: از ماه‌ها قبل از آغاز عملیات بیت‌المقدس بچه‌های تکاور در قرارگاه کربلا واقع در لشکر 92 زرهی اهواز که در آنجا 300 شناور هجومی با کاربری تفنگداران و همین‌طور یگانی از غواصان ارتش بود، با انجام آموزش‌های لازم مهیای آغاز عملیات شده و حتی قبل‌تر از آن در بوشهر قایق‌ران های جنگی فراوانی برای بیت‌المقدس کارآزموده شدند.

جعفری خاطرنشان کرد: در مرحله اول عملیات که تصرف سرپل در ساحل غربی کارون مدنظر بود 300 فروند شناور هجومی که اشاره شد مامور شدند تا از عرض رودخانه کارون عبور کنند و سر پل اولیه را فتح کنند که این عملیات در شرایط بسیار سختی انجام شد و اثر مطلوبی در تداوم عملیات بیت‌المقدس از خود برجای گذاشت.

رزمنده دوران دفاع مقدس در همین ارتباط تصریح کرد: بعد از بازپس‌گیری پل نو شرایط رزمندگان اسلام تحکیم بیشتری پیدا کرد و زمینه برای احداث پل‌های تاکتیکی و عبور یگان‌های مختلف از پل فراهم شد. در این میان ‌بستری ایجاد شد تا یگان غواص هم به بازیابی ادوات از طول رودخانه پرداختند و هم پیکرهای پاک شهدا را از کارون تخلیه کردند.

ناخدا جعفری افزود: بالاخره در مرحله پایانی عملیات تفنگداران و تکاوران دریایی از همان نقطه‌ای که در 4 آبان از آن منطقه شهر خارج‌شده بودند به شهر ورود دوباره کردند و به ‌این ‌ترتیب تکاوران نیروی دریایی با افتخار در آزادسازی خرمشهر نقش بی‌بدیلی را ایفا نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها