جام‌جم از ظرفیت‌های جدید گردشگری همدان گزارش می‌دهد

«همدان2018» از محور پیاده‌راه بوعلی

بسیاری از هموطنانمان هنوز ذهنیتی از «همدان 2018» ندارند؛ یعنی از همدانی که در سال 2018 میلادی؛ (سالی که اکنون در آن به سر می‌بریم)، به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شده است. حتی خود شهروندان همدانی هم شاید هنوز باورشان نشده که شهرشان با شروع سال میلادی جدید، عروس شهرهای آسیا شده و فرصت چندانی برای به رخ کشیدن زیبایی‌هایش و جلوه‌گری در میان کشورهای آسیایی ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۹۱
«همدان2018» از محور پیاده‌راه بوعلی

مسئولان این خطه نیز هنوز نتوانستهاند از ظرفیتهای بیشمار تاریخی ـ فرهنگی ـ طبیعی این دیار کهن در جهت جلب توجه گردشگران آسیایی بهره ببرند. پایتخت تاریخ و تمدن ایران اما جدای از دهها جاذبه بیهمتای خود نظیر غار علیصدر، دهکده گنجنامه، سراب گیان، آرامگاه باباطاهر و بوعلی و حیقوق نبی و بازار سنتی، به واسطه باستانی بودنش، ظرفیتهای بالقوه جدیدی برای عرضه و جذب گردشگر دارد؛ ظرفیتهایی مثل پیادهراههای تاریخی که همزمان میتواند حس لذت بخش پیاده روی عصرگاهی و سفر به تاریخ و فرهنگ پرنوستالوژیک یک محله و مردمانش را در آدمی بیدار کند.

به گزارش جامجم از همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران آنقدر جاذبه و جذابیت داشته و دارد که لیاقت گلچین شدن در میان بهترین شهرهای آسیا و دریافت عنوان پایتخت گردشگری این قاره بزرگ و کهن را داشته باشد. مشکل فقط اینجاست که مردم و مسئولان استان و همچنین شهر همدان انتظار دریافت این عنوان پرافتخار را برای دو سال دیگر یعنی سال 2020 داشتند و انتخاب زودهنگام آن برای سال 2018، فرصت آماده سازی زیرساختها برای جذب گردشگران بیشمار، تبلیغات موثر برای معرفی هرچه بیشتر این دیار و ساماندهی جاذبههای قدیم و جدید را از آنان گرفت تا همدان با بیش از 1800اثر تاریخی و گردشگری نتواند آنچنان که شایسته است در راه جهانی شدن گام بردارد. با این حال مسئولان همدانی درصددند در همین فرصت پیش رو، نظر هموطنان داخل کشور و مردمان قاره کهن را با جاذبههای تاریخی فرهنگی بیشمار اولین پایتخت ایرانیان باستان و همچنین ظرفیتهای تفریحی فرهنگی جدیدش جلب کنند.

اجرا و آمادهسازی پیادهراههای تاریخی فرهنگی همدان در راستای همین امر است.

قرار است شش پیادهراه با جذابیتهای فرهنگی و تاریخی در شهر همدان برای شهروندان و گردشگران سامان دهی شود که یک پیادهراه یعنی پیادهراه بوعلی حدود یکسال پیش به بهره برداری رسید و پیادهراه اکباتان هم در اولین ماههای سال 2018 آغوش خود را به روی گردشگران گشود. درواقع طراحی این محورها با رویکرد گردشگری ـ فرهنگی و با ایجاد مجموعهای از فضاهای باز شهری در ارتباط با ظرفیتهای تاریخی، گردشگری و فرهنگی موجود میتواند ضمن ارتقای کیفیت فعالیتهای گردشگری محور، نقش اساسی در افزایش فعالیتهای فرهنگی داشته باشد.

عطر بوعلی از این پیادهراه به مشام میرسد

حال در دل پایتخت گردشگری آسیا 2018، نبض خیابانی میزند که گرچه پر سر و صداست، اما سکوت و سنگینی تاریخ و هویت مردمان دور آن حالا ویترینی شده که با گام نهادن در آن، میتوان خود را در آن تاریخ و فرهنگ و معماری و زندگی مردمانش دید و لذت برد؛ خیابانی سنگفرش که دیگر خبری از دستفروشان و تردد پرسر و صدای خودروهای دودزا در آن نیست. خیابانی که به واسطه قرار گرفتن در بین دو میدان معروف و قدیمی شهر؛ یعنی آرامگاه بوعلی و میدان امام از جمله خیابانهای قدیمی و تاریخی همدان است که حالا با اولویت قرار گرفتن گردشگری در توسعه استان، به یکی از نقاط مجذوب کننده برای گردشگران تبدیل شده است.

حالا رابط و پیوند دهنده بافت «بوعلی»، پیادهراه سنتی و بازارهای تاریخی همدان به نام آورترین نماد شناخته شده همدان؛ آرامگاه بوعلی سیناست که میتواند علاوه بر نقش اقتصادی و اجتماعی، عامل اساسی توسعه گردشگری شهری و حضور فعال گردشگران در فضای شهری باشد.

بازگرداندن هویت تاریخی به شهر

شهردار منطقه یک همدان اما به ماجرای پیادهراهسازی در این شهر اشاره میکند و با بیان اینکه اجرای طرح پیادهراهسازی در شش خیابان اصلی شهر همدان منشعب از میدان مرکزی این شهر از سالها قبل مدنظر بوده است، میگوید: اجرای طرح پیادهراهسازی سالهاست مغفول مانده و به دو خیابان بوعلی و اکباتان هم که جزو اولین پیادهراهها بودند، رسیدگی نشده بود که خوشبختانه این طرح عملیاتی و در خیابان بوعلی و هگمتانه اجرا شد.

امیر فتحیان نسب در گفتوگو با جامجم میافزاید: خیابان بوعلی و اکباتان به عنوان دو محور مهم گردشگری همدان هستند و اماکن تاریخی و ارزشمندی در امتداد این خیابانها وجود دارد، چرا که یکی به آرامگاه بوعلی و دیگری به تپه هگمتانه که قدیمیترین پایتخت همدان است منتهی میشود.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرحها تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی مجدد ارزش و اهمیت سابق خود را پیدا خواهند کرد، چرا که ما فقط روی خیابان کار نکردهایم، بلکه روی جدارهها، مبلمان و همچنین فرهنگ رفتاری مردمان این محلات تاریخی هم کار کردهایم.

ابراهیم مولوی، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اعلام اینکه ساخت مسیر گردشگری از آرامگاه بوعلی سینا تا تپه هگمتانه فرصتی خوبی برای جذب گردشگر در همدان است میگوید: ظرفیتهای خوبی برای برندسازی در همدان وجود دارد و اگر ما بتوانیم از ظرفیت جوانان برای مشارکت بیشتر مردم در این عرصه استفاده کنیم نتایج بهتری به دست میآوریم

شکوفه رنجبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها