طلاق دلیل کم ندارد؛ دخالت خانواده‌ها، پایبند نبودن به شروط ضمن عقد، اعتیاد، فقر مالی و نارضایتی جنسی. اینها برخی از دلایل اصلی طلاق است که کارشناسان رویشان دست گذاشته‌اند، اما آنچه در این میان نگرانی را بیشتر می‌کند، عللی از طلاق است که برخلاف این که راهکار دارد به آتش جدایی دامن می‌زند، چراکه زوجین تمایلی به بازگوکردنش ندارند.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۰۸
راز مگوی جدایی

از نارضایتی جنسی حرف می‌زنیم، مساله‌ای که به گفته متخصصان در بیشتر مواقع حتی بدون مصرف دارو قابل حل است، اما چون رازمگوی برخی زوج‌ها شده، زندگی آنها را خیلی زود به پرتگاه طلاق می‌رساند و این آمارها را روی دست جامعه می‌گذارد؛ یک طلاق به ازای هر 2/5 ازدواج در سال ۹۵ و ثبت یک طلاق به ازای هر 2/3 ازدواج در سال96. این درحالی است که آمار طلاق توافقی نگران‌کننده‌تر است و هنوز بدرستی مشخص نیست چند زوج هر سال بهار زندگی‌شان به زمستان طلاق عاطفی ختم می‌شود.

طلاق توافقی بدون دخالت مشاوران و بدون بررسی درست مشکل بین زوجها، خیلی سریع اتفاق میافتد و نتیجه آن آسیب دیدن زوجین است. در بسیاری از مواقع، طلاق توافقی حکم پاک کردن صورت مساله را دارد، چون زوجها به اندازهای توانا نیستند که بتوانند برای مشکل خود راهحل مناسبی پیدا کنند. یکی از علل رایج در طلاق توافقی نارضایتی جنسی است؛ علتی که این روزها غیر از بحث طلاق باعث ایجاد بازارهای قاچاق داروهای جنسی نیز شده است.

محمود عسکری، کارشناس ارشد حقوق خانواده در این باره به جامجم میگوید: متخصصان امر مثل روانشناسها و متخصصان اورولوژی میگویند حدود 60 تا 65 درصد مشکلات و اختلافات خانوادگی مربوط به موضوع جنسی است.این موضوع، یک موضوع اخلاقی است و وقتی زوجها نتوانند از نظر جنسی همدیگر را اشباع کنند نارضایتی جنسی به وجود میآید. همین موضوع باعث شده علت 80 تا 90 درصد پروندههای طلاق بویژه در طلاقهای توافقی، نارضایتی جنسی باشد.

عسکری که سابقه فعالیت به عنوان قاضی دادگاه خانواده را نیز دارد، درباره علل درمان نشدن مشکلات جنسی زوجین میگوید: به نظرم مساله اصلی نپرداختن به این موضوع است. اکنون شرایط به گونهای است که زوجین زمانی که شرایط بحرانی شد برای طلاق اقدام میکنند.

سفارش دین و بزرگان

قاضی سابق دادگاه خانواده با اشاره به نامناسب بودن زمان مشاوره و مراجعه زوجها به دادگاه میگوید: اکنون بیشتر مشاورهها حالت نمایش و فرمالیته بودن دارد. به همین دلیل دردی از زوجها درمان نمیکنند. این در حالی است که در قرآن کریم آیه صریح وجود دارد که هر گاه در خانواده احساس اختلاف کردیم، آن را مطرح و حل کنیم. اما در جامعه ما زمانی به مشاوره مراجعه میکنند که کار به دادگاه و طلاق کشیده شده است.

برداشت نادرست از آموزههای دیدنی و اشتباه تفسیر کردن اخلاق مداری سبب شده در جامعه امروز ما آموزشها و مشاوره گرفتن درباره مسائل آمیزشی به تابو تبدیل شود. عسکری با تاکید بر این مساله میافزاید: جامعه ما نه جامعهای کاملا مذهبی و نه کاملا شرقی است و همین سردرگمی فرهنگی باعث شده مردان و زنان نتوانند براحتی درباره مشکلاتشان سخن بگویند. در نتیجه این مسائل حل نشده باقی میماند، هر چند این محدودیت را برخی به پای شرم و حیا میگذارند، اما این باور درست نیست زیرا در اسلام نیز بسیار سفارش شده است زوجین برای حفظ کانون خانواده باید مشکلاتشان را مطرح کنند تا به راهحلی مناسب برسند.

آموزش رفتارهای جنسی به جوانان در حالی امری ضروری است که برخی به اشتباه آن را خلاف ادب و فرهنگ میشمرند. این درحالی است که کارشناسان زیادی تاکید دارند نپرداختن به این موضوع به آسیبهایی نظیر طلاق،خیانت و بیماریهایی مانند ایدز دامن میزند.

نگرانکنندهتر این که برخی مردان خود را بینیاز از این آموزشها میدانند. به همین دلیل آنها چون از نیازهای طرف مقابل نیز بدرستی آگاهی پیدا نمیکنند در زندگی زناشویی به مشکل بر میخورند.

این افراد وقتی با ناتوانی جنسی رو به رو میشوند، بیماری خود را ضعف بزرگی میدانند که نباید با شخص دیگری در میان بگذارند، آنها ناچار مشکل خود را با دوستان نزدیک شان در میان میگذارند و به علت بیاطلاعی جمع دوستان نسخههایی برای آنها پیچیده میشود که مشکلاشان را بیشتر میکند، مثلا آنها به مصرف مواد مخدر و داروهایی رو میآورند که دربلند مدت جسم و روانشان را از بین می برد.

به گفته کارشناسان مصرف زیاد و مداوم این داروها سبب بروز اختلال در سیستم گوارشی بدن میشود؛ احساس بسته شدن حنجره، تورم لبها، زبان و صورت، کهیر، درد قفسه سینه و ضربان نامنظم قلب، گزگز و سنگینی در سینه، تورم پاها، کوتاهی نفس و احساسمنگی طولانی مدت و شدید از جمله اختلالهای ایجاد شده در نتیجه مصرف دارو بدون توصیه پزشک است.

زندگی چنین افرادی خیلی زود به بن بست میرسد و متاسفانه آنها دلیلی اصلی طلاق خود را که نارضایتی جنسی است، پشت مسائل دیگرمانند مشکلات اقتصادی و خانوادگی پنهان میکنند.

مشاوره بموقع

امروزه با رواج طلاقهای توافقی، اختلافهای خانوادگی و نارضایتی زوجها از یکدیگر بسرعت منجر به طلاق میشود؛ در حالی که در گذشته طلاق بسیار سخت و با گذشت پروسه زمانی طولانی انجام میشد.

کارشناسان تاکید میکنند بهترین راه برای حل مسائل مربوط به طلاق گفتوگو بین زوجین و افزایش آگاهی آنها نسبت به یکدیگر است با توجه به اینکه قبل از ازدواج آنها شناخت زیادی از هم ندارند بهترین کار بهره گرفتن از دانش مشاوره است. به این ترتیب زوجهای جوان پیش از ازدواج باید در کلاسهای مشاوره شرکت کرده و به کمک کارشناسان شناخت دقیقتری از همسر آینده خود به دست بیاورند.

از-مشکلات-بگو

در کشور ما به علت نپرداختن به راهکارهای برطرف کردن ناتوانیهای جنسی مشکلاتی از این دست بین زوجها در بسیاری از مواقع مطرح نمیشود یا آنقدر دیر بازگو میشود که راهی بجز جدایی باقی نمانده است.علی ناظری آستانه،روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره به جامجم میگوید: وقتی نارضایتیهای جنسی پنهان میشود، پس طبیعی است دستکم باعث دوری زوجها نسبت به یکدیگر و دامن زدن به طلاقهای عاطفی شود.

خوددرمانی؛ اعتیاد و مرگ

با وجود راهحل و درمانهای مجاز، اما دراین میان افرادی هم هستند که راههای توصیهشده در شبکههای ماهوارهای را انتخاب میکنند و سراغ داروهای جنسی غیر مجاز میروند تا بتوانند نارضایتی جنسی خود را حل کنند، اما به گفته کارشناسان در ساخت داروهای غیر مجاز از ترکیبات مواد مخدر استفاده میشود، به همین دلیل استفاده سرخود و نابجا، شاید در کوتاهمدت مشکل شخص را بر طرف کند، اما خیلی زمان نمیبرد که عوارض جانبی آن گریبانگیر شخص شده، فرد دچار اعتیاد و بیماریهای جدیتر میشود. داروسازها معتقدند در نتیجه مصرف این داروها و تقاضا برای آن بازارهای سیاه توزیع و فروش این قبیل داروها در مکانهای غیراستاندارد و غیربهداشتی ایجاد شده است.

سریعترین راه همیشه بهترین راه نیست

کارشناسان معتقدند برای حل مشکلاتی مثل بازگو کردن ناتوانی جنسی باید فرهنگ سازی کرد تا مساله به دور از هرگونه خجالت از سوی افراد مطرح شود، چون بسیاری از افراد حتی در جریان صحبت با مشاورهای خانواده و افراد متخصص قادر به بازگو کردن مشکلاتشان نیستند.

علاوه براین نباید فراموش کرد در زمان مشاورههای پیش از ازدواج نیز در کشورمان کمتر به این مساله توجه میشود.

به همین دلیل سودجویان به بهانه اینکه نسخه این بیماری را در اختیار دارند کلاه از سر افراد نیازمند بر میدارند و برایشان مشکلات تازهای ایجاد میکنند.

درمانهای درست و توصیه شده شاید دیرتر از درمانهای نادرست افراد را به نتیجه برسانند اما قطعا نتیجه دائمی، بهتر و بدون عوارضی را در پی خواهد داشت. عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره میگوید: پس از ازدواج بیشتر تلاش کارشناسان برای زوجهایی که به مشکل برمیخورند، حفظ خانواده است؛ بنابراین برای پیدا کردن مشکل زوجها به روشی که به زوجدرمانی مسائل جنسی مصطلح است، میپردازند. آن طور که او میگوید در بسیاری از مواقع مشکلات با همین آموزشهای قبل از ازدواج یا درمانهای بعد از آن حل میشود.

بهنام اکبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها