روزه‌داران به ضیافت الهی دعوت شده‌اند و می‌خواهند یک ماه سر این سفره پربرکت بنشینند. با توجه به حدود 16 ساعت روزه داری باید بهترین تغذیه را داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۴۰
راهنمای پخت 3 آش خوشمزه برای افطار

به گزارش جام جم آنلاین، با ما همراه باشید تا سفرههای افطاری پرباری را تجربه کنید.

آش ماست

آش ماست یکی از آشهای پرطرفدار و خوشمزه ما ایرانیان مثل آش رشته است و به دلیل طبع سرد آن برای روزهای گرم ماه رمضان توصیه میشود.

مواد لازم برای 5 نفر:

ماست: یک کیلو / برنج نیمدانه: 2 پیمانه / سبزیهای معطر: یک کیلو / نعنا: 2 قاشق غذاخوری / پیاز: نیم کیلو / لپه یا نخود: نصف لیوان / نمک و فلفل: به میزان دلخواه

برنج و لپه را یک ساعت قبل از پخت در آب گرم خیس کنید و بعد بگذارید خوب بپزد. پیازها را پوست و خلال کرده و سرخ کنید. سپس آنها را داخل قابلمه برنج و لپه بریزید و با 8 لیوان آب به آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد حرارت را کم کنید تا مواد لعاب بیندازد. در این مرحله سبزی را اضافه کنید و آش را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. نعناع خشک را در روغن ریخته و سرخ کنید و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. آش که لعابدار شد در قابلمه را برداشته نمک و فلفل آن را اندازه کنید. پس از اینکه آش کمی سرد شد، ماست را کم کم به آن اضافه کنید. آش شما آماده است.آن را با پیاز داغ و نعناع داغ تزئین و میل کنید.

آش ماش و عدس

آش ماش و عدس پیش غذایی خوشمزه، ساده اما سرشار از ویتامین و مناسب برای سفره افطاری است.

مواد لازم برای 5 نفر:

ماش: نیم کیلو/ عدس: 250 گرم / برنج: یک پیمانه / سیبزمینی: یک عدد / پیاز: 2 عدد / سبزی آش: یک کیلو / پیاز سرخکرده: 4 قاشق غذاخوری / نمک و فلفل و آویشن: به میزان لازم.

ماش و عدس را در ظرفی ریخته و با حدود شش لیوان آب میپزیم. هنگام پخت پوست ماش روی ظرف میآید که باید آن را
با کفگیر بگیریم.

سپس زردچوبه را که درون پیاز داغ ریخته و خامی آن را گرفتهایم همراه برنج به ماش و عدس اضافه میکنیم. وقتی برنج نیم پز شد سبزی و پیازها و سیبزمینی خردشده را درون مواد میریزیم و روی حرارت ملایم میگذاریم تا آش جا بیفتد. آش را درون ظرف مناسبی میریزیم و تزئین میکنیم.

آش آلو

آش آلو با خواص زیادی که دارد از جمله لینتبخش بودن میتواند در این ایام افطاری مناسبی باشد.

مواد لازم برای 5 نفر:

آلوی خشک: 250 گرم/ یا آلوی تازه : یک کیلو/ پیاز: 3 عدد / سبزی آش: نیم کیلو / برنج: یک پیمانه / زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

هسته آلوها را گرفته و در آب ولرم میریزیم و سپس پیازها را خرد کرده و در کمی روغن سرخ میکنیم. سبزی پاک و خرد شده و برنج را به آن اضافه میکنیم. برای خوشمزهتر شدن آش، آبی را که آلوها را در آن خیس کردهایم روی مواد میریزیم تا جوش بیاید. شعله را کم میکنیم تا مواد بپزد و در مرحله آخر آلو را به آش اضافه کرده و تا پخت کامل صبر میکنیم. البته توجه داشته باشید اگر از آلوی خشک استفاده میکنید زمان پخت و جاافتادن آش بیشتر میشود، اما آلوی تازه زودتر میپزد. آش را تزئین و میل کنید.

تذکر: داخل آشهای ذکر شده میتوانید گوشت قلقلی بریزید؛ هم طعم بهتری میگیرد و هم ارزش غذایی آن بالا میرود.

مژده مظهری / چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها