انیمیشن‌های همیشه در یاد

بابالنگ‌دراز؛ رویای سقفی برای زندگی

از جمله مجموعه‌های انیمیشنی ماندگاری که تماشای پخش دوباره‌اش هنوز برای مخاطبان گروه‌های مختلف سنی در تلویزیون با خاطره‌ای شیرین همراه می‌شود، «بابا لنگ‌دراز» است. مجموعه‌ای که داستان اصلی‌اش بارها در سطح جهان خوانده و انیمیشن اقتباسی‌اش دیده شد و در کشورمان هم مخاطبان او را با معروف‌ترین اقتباس تصویری‌اش شناختند و با داستان تنهایی‌ها و رویاها و خیال‌های شخصیت اصلی‌اش یعنی جودی آبوت آشنا شدند.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۶۸
بابالنگ‌دراز؛ رویای سقفی برای زندگی

خلق این شخصیت دوستداشتنی روزهای کودکیمان را در وهله اول به جین وبستر مدیون هستیم. بانوی رماننویس آمریکایی که در زمانه حیات خودش با نگارش این کتاب و روایت خاطرات و آرزوهای یک دختر کوچک، اثری جالب توجه و شیرین از خود به یادگار گذاشت. راوی بابا لنگدراز گرچه دختری کمسال است، با این حال، مخاطبان این اثر به سن خاصی محدود نمیماند و سبک روایی روان، هر خوانندهای را به خود جذب میکند.

بابا لنگدراز که در ابتدا به صورت مجموعهای دنبالهدار در مجلهای ویژه زنان خانهدار چاپ میشد، با توجه به مضمون متفاوتش خیلی زود با استقبالی خاص مواجه شده و در سال 1912 در قالب یک کتاب روانه بازار شد. موفقیت اولیه اثر، اقتباسهای مختلفی را از آن در پی داشت که مخاطبان ایران و شاید جهان، نسخه انیمیشن ژاپنیاش را به عنوان شناخته شدهترین این اقتباسها در خاطر دارند.

نسخه انیمه محبوب بابا لنگدراز (با نام اصلی واتاشی نو آشیگانا اوجیسان) در سال 1990 در ژاپن ساخته شد. استودیو نیپون که ساخت این اثر انیمیشنی را عهدهدار بود، همان استودیویی است که مجموعههای ماندگار دیگری چون هایدی، رامکال، آنشرلی با موهای قرمز، زنان کوچک، بچههای آلپ و حنا دختری در مزرعه را تولید و روانه آنتن تلویزیون کشورهای مختلف کرده است. نسخه انیمیشن محبوب بابا لنگدراز 40 قسمت داشت و با بازنویسی نوبوبوکی فوجیموتا و کارگردانی کازویوشی یوکوتا برای نخستین بار در بازه 13 ژانویه تا 22 دسامبر سال 90 میلادی از شبکه معروف فوجی تلویژن ژاپن پخش شد.

پخش این مجموعه انیمیشنی، تصویری دوستداشتنی از شخصیتی ادبی را در ذهنهای مخاطبان حک کرد؛ جودی ابوت که شبیه هیچکس دیگری نبود. دختری با موهای نارنجی رنگ و با دنیایی کوچک و آرزوهایی بزرگ که به مرور قد میکشید و از کودکی تا زنانگیاش را در قاب تلویزیون میدیدیم. شیرینزبانی و گاه پرحرفی، جسارت و پیشگامی و تلاش برای رسیدن به بهترینها، از جمله ویژگیهای اصلی شخصیت جودی بود و درخشش کتاب و انیمیشنش، مخاطبان را به توجه بیشتر به کودکان بیسرپرست و حمایت از آنان تشویق کرد. جودی که در همان نوزادی توسط والدین ناشناسش سر راه گذاشته شده بود، دوران کودکیاش را در نوانخانهای با شرایطی سخت طی کرد و وقتی به ابتدای سن نوجوانی رسید، سرپرستیاش را مردی مرموز با نام مستعار آقای اسمیت عهدهدار شد. جودی مرد را که برای قبول هزینههایش و پذیرفتن حمایت از او به نوانخانه آمده بود ندید؛ فقط به سایهای از او که روی دیوار افتاده بود رسید و با توجه به قدرت تخیلاتش، نام مرد صاحب آن سایه را بابا لنگدراز گذاشت. جودی همچنین سالها برای بابا لنگدراز نامه مینوشت، بیآن که جوابی از او بگیرد و فقط هدایایش با واسطه و از طریق پیشکارش به او میرسید.

سالی مکبراید هماتاقی جودی در طول تحصیلش در دبیرستان بود که خیلی زود به صمیمیترین دوستش تبدیل شد. دختری آرام و خجالتی با قلبی مهربان که همیشه میکوشید میان هماتاقیهایش میانداری کند و جلوی نزاعها را بگیرد. در انیمیشن سالی را با موهای کوتاه تیره رنگ، عینک و گلسر قرمز و لباسهایی عموما زرد رنگ میدیدیم. در بخشهای میانی داستان، پای پدر و مادر و خانواده سالی هم به داستان باز شد که آنها هم چون او مهربان و خونگرم بودند.

ضلع سوم مثلث اتاق جودی ابوت و از دیگر شخصیتهای داستان، جولیا پندلتون بود بیآنکه خود بداند، نقشی کلیدی در زندگی جودی داشت! دختری مغرور و از خانوادهای ثروتمند که در ابتدای داستان به سر و وضع و لباسهای جودی و وضعیت مالیاش با دیده تحقیر نگاه میکرد، همیشه در پی خودنمایی بود و البته نهایتا و در پایان داستان، کمی از موضع خودبینانهاش پایین آمد. جالب اینجاست که آقای اسمیت یا همان جرویس پندلتون، در واقع عموی جولیا بود که در پایان هویت اصلیاش مشخص شد و با جودی ازدواج کرد. در ایران طنین صدای صداپیشگانی چون زهره شکوفنده در نقش جودی ابوت، رزیتا یاراحمدی در نقش سالی مکبراید، مهوش افشاری در نقش جولیا پندلتون، کیکاووس یاکیده در نقش بابا لنگدراز (جرویس پندلتون) و مهین کسمایی در نقش گوینده تیتراژ، تصویر این مجموعه را در ذهن مخاطبان ماندگار کرد.

زهرا غفاری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها