نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد:

نظام بین الملل مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خروج آمریکا از برجام را بازگشت به تجربه شکست خورده و مصیبت‌بار یکجانبه‌گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین الملل خواند.
کد خبر: ۱۱۴۲۳۴۱
خروج آمریکا از برجام ترویج نقض حقوق بین‌الملل است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در بحث عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد با عنوان ارتقا حقوق بین الملل در جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی شرکت و سخنرانی کرد.

وی گفت که در زمانه ما چند جانبه گرایی و حقوق بین الملل بیش از گذشته با تهدید یک جانبه گرایی و قانون شکنی و عدم احترام به منافع عمومی جامعه بین المللی روبرو شده است و بنابراین برگزاری چنین بحثی در شورای امنیت اقدامی شایسته و به موقع تلقی می شود.

خوشرو افزود: از زمان ایجاد سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین المللی از طریق ایجاد یک جامعه بین المللی قانون محور یکی از اهداف اساسی این سازمان به شمار می رود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی کشورهای عضو این سازمان بر خلاف منشور ملل متحد، از تهدید، زور و یا استفاده از زور برای تحمیل اراده خود به سایر کشورها استفاده می کنند و کشورهای خاصی را هدف تحریم های غیر موجه، غیر قانونی و یکجانبه خود قرار می دهند. این اقدامات نه تنها نقض حقوق بین الملل و حقوق انسانی اتباع این کشورها که بر هم زننده نظم، ثبات و امنیت بین المللی نیز هست.

نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: قابل توجه است که در همین ماه که شاهد برگزاری این بحث در شورای امنیت هستیم، حداقل دو مورد قانون شکنی و نقض آشکار حقوق بین الملل در جامعه بین المللی اتفاق افتاد. روز هشتم ماه مه دولت آمریکا خروج یکجانبه و غیر قانونی خود از برجام را رسما اعلام و تحریم های هسته ای خود را مجددا علیه ایران اعلام کرد. این تصمیم در واقع نقطه اوج بدعهدی و قانون شکنی آمریکا در قبال تعهدات خود وفق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت بود. با توجه به پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی خود که بارها مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل عنوان کرد: اقدام اخیر آمریکا نمونه نقض کامل و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و منشور ملل متحد به شمار می رود. در حالی که منشور ملل متحد بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی تاکید دارد؛ اقدام اخیر آمریکا در واقع بازگشت به تجربه شکست خورده و مصیبت بار یکجانبه گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین الملل است.

وی افزود: همچنین در چهاردهم همین ماه نتانیاهو مهمانان خود را به مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس فراخواند. مراسمی که بیش از هر چیز نقض و به سخره گرفتن حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بیت المقدس و حقوق غیر قابل انکار مردم فلسیطین بود. همزمان با همین مراسم سربازان اسرائیلی در حال قتل عام و کشتار فلسطینیان غیر مسلح معترض بودند. در نتیجه حمام خون اسرائیلی تنها در طول یک روز بیش از 60 نفر از تظاهر کنندگان فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده و بیش از 2700 نفر زخمی شدند.

خوشرو بیان کرد: اقدامات نظامیان رژیم اسرائیل نقض شرم آور حقوق بین الملل و از جمله حقوق بشر بود، اما همه این قانون شکنی ها و سایر جنایات این رژیم با حمایت آمریکا انجام می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها