با افزایش روزافزون سفرهای هوایی در جهان و درخواست برای اتصال هوایی بیشتر شهرها به یکدیگر، نیاز برای بهره‌گیری از هواپیماهای کوچک‌تر بیشتر نمایان می‌شود؛ هواپیماهایی که ضمن داشتن توانایی‌های لازم در راستای حفظ ایمنی پرواز، می‌توانند مسافران خود را در بین شهرهای کوچک و با امکانات کم نیز جابه‌جا کنند.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۹۲
مزایای استفاده از جت‌های منطقه‌ای

فلسفه طراحی جتهای کوچک منطقهای بر همین اساس است. هواپیماهای کوچکی که ضمن بهرهمندی از مزایای یک هواپیمای جت با تمام ابزارآلات پیشرفته هدایت و ناوبری، توانایی آن را دارند که در فرودگاههای کوچک و با کمترین امکانات زمینی نیز فعالیت داشته باشند.

برخی شرکتهای هواپیمایی داخلی همچون بسیاری از ایرلاینهای بزرگ خارجی به استفاده از اینگونه هواپیماها روی آوردهاند. جتهای منطقهای ضمن داشتن ظرفیت کم مسافر ـ که دغدغه خالی ماندن صندلیهای مسافربری را برای شرکت هواپیمایی ازبین میبرد ـ میتوانند با اتصال شهرهای کوچک به پایتخت و شهرهای بزرگتر، نقش بسزایی در تأمین مسافر برای هواپیماهای پهنپیکر و مقاصدی در فواصل طولانیتر داشته باشند. به این صورت که مسافران را از نقاط مختلف کشور به یک مقصد مشترک منتقل و با هواپیمایی با ظرفیت بالاتر به دیگر نقاط دنیا پرواز میکنند.

این هواپیماها که شاید میان عموم مردم به جتهای شخصی مشهور بودند، درواقع کاملکننده زنجیره پروازی شرکتهای هواپیمایی هستند.

هواپیماهایی که با داشتن موتور جت و قابلیت پروازی بالا، نه تنها هیچ تفاوت عملیاتی با دیگر هواپیماهای فعال در ایرلاینها ندارند، چه بسا در برخی موارد به علت وزن کمتر و پیشرفته بودن سیستمهای الکترونیک از تواناییهای منحصر به فردی نیز برخوردار باشند. یکی از همین تواناییها که میتواند به ایمنی پرواز نیز کمک شایان کند، امکان پرواز در ارتفاع بالا بدون در نظر گرفتن وزن هواپیماست. هواپیماهای توربوپراپ مانند ایتیآر72، سقف پروازی محدودی دارند و در بیشتر موارد نمیتوانند بالاتر از ارتفاع ابرهای خطرناک پرواز کنند. دیگر هواپیماهای مسافربری نیز اگر در بیشینه وزن مجاز پرواز خود باشند، برای صعود به ارتفاعهای بالا با مشکل مواجه خواهند بود. ولی این هواپیماها ضمن داشتن قابلیت پرواز در ارتفاع بالا، سرعتی مشابه دیگر هواپیماهای مسافربری و حتی در مقایسه با بعضی هواپیماها، سرعت بیشتری نیز دارند.

تمام این موارد یعنی خطوط هوایی زیاد و مویرگی که در سطح کشور گسترده شده و میتوانند مسافران را با سرعت زیاد و ایمنی بالا به مقاصد خود برسانند.

چنانچه چندی پیش اخباری مبنی بر اتصال تعداد زیادی از شهرهای کوچک مانند بیرجند، جیرفت، کاشان، زابل و سبزوار به تهران از طرف یک شرکت هواپیمایی داخلی نشان داد که مردم از این پروازها استقبال کرده و شهرهای کشور آمادگی پیشرفت دارند. داشتن خطوط پروازی متعدد به مناطق کمتر توسعه یافته، ضمن برآورده کردن آرامش مردم آن نقاط، امکان دسترسی متقابل تجار و سرمایهگذاران به این مناطق را بیش از پیش فراهم کرده و باعث رونق کسب و کار و تجارت و کارآفرینی در اقصینقاط کشور میشود.

خلبان محمدتقی امیرسام

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها