برای اطمینان از عملکرد گران‌قیمت‌ترین کاوشگر جهان صورت گرفت

باز هم تاخیر در پرتاب جیمز وب

از سال 1393/ 2014 تاکنون دانشمندان و ستاره‌شناسان جهان در انتظار پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب، به عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان هستند. اما در این سال‌ها، هر بار بنا به دلیلی پرتاب آن به تعویق افتاد. در آخرین برنامه اعلام‌شده از سوی مقامات ناسا، قرار بود تلسکوپ غول‌پیکر جیمزوب مهرماه امسال به فضا پرتاب شود. اما در اطلاعیه جدیدی که ناسا منتشر کرده، پرتاب جیمزوب دست‌کم تا بهار 98 به تعویق خواهد افتاد. حتی برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شاید آماده‌شدن جیمزوب برای پرتاب تا نیمه سال 99 به درازا بکشد.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۲۷
باز هم تاخیر در پرتاب جیمز وب

مدیران پروژه جیمزوب می‌گویند علت تعویق پرتاب این تلسکوپ، انجام آزمایش‌های بیشتر برای حصول اطمینان از اتصالات سپر خورشیدی این تلسکوپ است. زیرا در آزمایش‌های اخیر، عملکرد برخی اتصالات مطلوب نبوده است. تلسکوپ جیمزوب به یک سپر خورشیدی بزرگ مجهز خواهد بود که از آینه و ابزارهای علمی تلسکوپ در برابر گرمای بالای خورشید محافظت می‌کند. وقتی قرار است تلسکوپ به فضا پرتاب شود، این سپر مانند آکاردئون جمع می‌شود تا تلسکوپ بتواند درون دماغه پرتابگر جای بگیرد. وقتی جیمزوب در محل تعیین‌شده خود در فضا قرار گرفت، سپر خورشیدی از هم باز می‌شود و در این حالتی ابعاد آن به اندازه یک زمین تنیس خواهد بود.

اگر حتی برای یکی از اتصالات سپر خورشیدی، مشکلی پیش بیاید، باعث می‌شود سپر بدرستی باز نشود و عملکرد جیمزوب مختل شود و حتی امکان دارد این تلسکوپ ارزشمند نتواند ماموریت خود را انجام دهد. از این رو، مهندسان طراح جیمزوب به زمان بیشتری برای انجام آزمایش‌ها و بررسی دقیق‌تر اتصالات سپر خورشیدی نیاز دارند.

قرار است تلسکوپ فضایی جیمزوب با پرتابگر آریان-5 از پایگاه فضایی گویان در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شود. این تلسکوپ در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتر از زمین (نزدیک به چهار برابر فاصله ماه تا زمین) قرار می‌گیرد. قرار است داده‌های حاصل از رصد و عکسبرداری با جیمزوب به پرسش‌های بنیادین ستاره‌شناسان درباره شکل‌گیری جهان و تحولات آن پاسخ دهد.

هزینه ساخت این تلسکوپ تا زمان پرتاب به بیش از هشت میلیارد دلار می‌رسد. این مبلغ تقریبا به اندازه یک ششم درآمد نفتی ایران در سال 95 است. تلسکوپ جیمزوب را می‌توان گران‌ترین کاوشگر فضایی جهان دانست. از این‌رو بی‌جهت نیست که مدیران این پروژه حساسیت‌های ویژه‌ای برای ساخت و پرتاب آن به خرج می‌دهند.

محمدرضا رضائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها