اگر چشم از دو خودروساز بزرگ کشور برداریم میتوان تجربه های موفقی را در تاریخ خودروسازی ایران مشاهده کرد و این نشان از عملکرد بهتر بخش خصوصی در این زمینه دارد. یکی از نمونه های نسبتا موفق، گروه خودروسازی مدیران خودروست که سنگ بنای آن توسط عده ای از متخصصان و مدیران قدیمی صنعت خودروی کشور در سال 1381 بنا نهاده شد و به مونتاژ و عرضه محصولات چری چین پرداخت.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۱۰
نگاهی به خودروهای چینی MVM در بازار ایران

نگاهی به تاریخچه مدیران خودرو از یک مسیر صعودی در زمینه خودروسازی حکایت دارد.

مسیری که پس از عرضه موفقیت آمیز مدل مشهور ۱۱۰ در طول دهه 80 آغاز شد، با مونتاژ مدل سدان ۵۳۰ جدی تر شد و عرضه نسل نخست کراس اوور X33این مجموعه موجب شد تا نگاه بازار ایران نسبت به کیفیت و ویژگی های فنی خودروهای چینی رفته رفته تغییر کند.

تیراژ فوق العاده بالای سری نخست MVM X33 و موفقیت قابل توجه این مدل در بازار خودرو کشورمان به عنوان اولین کراس اوور تولید انبوه کشور، نقطه عطفی در تاریخ مدیران خودرو بود.

اندکی بعد نیز نوبت به مدل هاچ بک MVM 315 رسید که به یکه تازی پژو ۲۰۶ در بازار هاچ بک های تولید انبوه بازار خاتمه دهد و در فاصله زمانی اندکی پس از آن مدل های جدید و فیس لیفت از محصولاتی نظیر MVM530، MVM315، MVM X33 طعم به روز رسانی سریع و همگام با بازار جهان را برای مشتری ایرانی معنا کردند اما مدیران خودرو با عرضه چری تیگو 5 و در گام بعدی چری تیگو 7 سعی دارد تا پا را از یک خودروی متوسط فراتر بگذارد.

اینها چیزی است که می توان از تاریخچه کوتاه فعالیت این مجموعه در ایران دریافت کرد.

در این مقاله سعی داریم تا معرفی کوتاهی بر محصولات این شرکت خودروسازی داشته باشیم.

MVM 110

نخستین محصول مدیران خودرو چری QQ3 یا MVM110 یک کپی از دوو ماتیز بود که به عنوان یک خودروی کم مصرف با ابعاد شهری مطرح شد. این خودرو از سال 2003 روی خطوط تولید این شرکت قرار گرفت و به عنوان جایگزین ناموفق (از لحاظ فنی) و ارزان قیمت دوو ماتیز در خاطره ها ماند.



این خودرو علیرغم کپی از دوو ماتیز سعی داشت تا به لطف امکانات و تجهیزات بهتر همچون شیشه بالابر های برقی جلو و عقب، آینه های جانبی برقی و سیستم پخش mp3 با پورت USB مزیت نسبی نسبت به ماتیز ایجاد نماید.

محرکه بکار گرفته روی خودرو در دو مدل 3 سیلندر با قدرت 52 اسب بخار و جعبه دنده دستی و مدل 4 سیلندر با قدرت 68 اسب بخار و با دو جعبه دنده ی دستی و اتوماتیک بود.

علیرغم مزایایی همچون حجم کوچکتر و مصرف سوخت افتصادی MVM110، اما همچنان وزنه مشکلات فنی همچون محرکه ضعیف و طراحی نه چندان جالب آن، سنگین تر از مزایای آن است. قیمت MVM 110 در مدل های کارکرده آن حدود 10 میلیون تومان محاسبه می شود.

MVM 110 در مدل جدید خود که با نام MVM10S عرضه شد تغییراتی را به خود دیده که شامل یک فیس لیفت کلی در ساختار آن میباشد. ظاهر این خودرو به روزتر و فانتزی تر از نسخه ی قبلی شد و این را باید مدیون طراحی ایتالیایی آن دانست. امکانات بسیاری نیز به خودرو اضافه شده که ساختار آن را کاملا به روز کرده است.

MVM 530

محصول دوم که تولید آن از 2006 آغاز شده، چری A5 یا MVM530 است که یک سدان متوسط با موتور 4 سیلندر دو لیتری و گیربکس 5 دنده دستی است.

طراحی ظاهری خودرو بسیار ساده به نظر میرسد ولی این خودرو به لطف آپشن های متنوع، مصرف سوخت مناسب و استاندارد آلایندگی یورو-5 ارزش خرید مناسبی دارد. قیمت MVM 530 در مدل های مختلف در حدود 32 میلیون می باشد.

MVM 315

MVM315 محصولی دیگری از شرکت مدیران خودرو است که از سال 91 در دو فرم هاچ بک و سدان مونتاژ و عرضه شد و تنوع مناسبی به محصولات این شرکت داد.

بررسی ها نشان از آن است که طراحی نمای جلوی MVM315 برگرفته از شکل نهنگ است. فضای داخلی علیرغم طراحی مناسب به علت استفاده از پلاستیک بی کیفیت نامطلوب است.

قلب تپنده MVM315 یک موتور 4 سیلندر 1500 سی سی است که با یک جعبه دنده 5 سرعته وظیفه حرکت دادن خودرو را بر عهده دارد. عملکرد این خودرو برای موقعیت های شهری مناسب است اما انتظار شتاب بالا از آن را نداشته باشید.

MVM315 در سال 94 فیس لیفت شده و با چهره نسبتا جدیدتری وارد بازار شد. این فیس لیفت طراحی جلو و عقب این خودرو را دچار تغییرات گسترده ای کرد. به عبارتی می توان گفت چهره MVM315 را جوان پسندانه تر کرد.

علاوه براین تغییراتی در فضای داخلی نیز مشاهده می شود که خودرو را کمی به روزتر کرده است. هیچ تغییری در زمینه محرکه و سایر بخش های فنی MVM315 مشاهده نمی شود.

قیمت MVM 315 در مدل فیس لیفت در محدود 50 میلیون تومان است که کمی نامعقول به نظر می رسد.

MVM X33

اما اولین شاسی بلند عرضه شده توسط گروه مدیران خودرو MVMX33 بود که به لطف نبود رقیب در بازه قیمتی ارائه شده، توانست موفقیت بسیاری به دست آورد.

علیرغم اینکه قیمت MVM x33 یکی از شاخص های موفقیت آن بود اما طراحی ظاهری خودرو نسبتا مناسب و طراحی داخلی نیز خوب است.

محرکه به کار گرفته شده روی MVMX33 معادل 2000 سی سی با جعبه دنده دستی 5 سرعته است و امکانات ارائه شده روی خودرو در حد قابل قبولی می باشد.

MVMX33 مشکلات کیفی بسیاری دارد از جمله اینکه کابین به خوبی عایق بندی نشده، پلاستیک استفاده شده در فضای داخلی بی کیفیت و از نظر ایمنی تقریبا بسیار ضعیف است.

در سری های جدید MVMX33 که با نام X33s ارائه میشود شاهد تغییرات اساسی در خودرو از جمله کاهش ارتفاع، تغییر طراحی کابین و استفاده از گیربکس 7 سرعته CVT اتوماتیک هستیم و باید گفت این خودرو تقریبا متحول شده است.

امکانات رفاهی و طراحی خودرو خوب است، هر چند شکایت هایی از عملکرد جعبه دنده MVMX33s گزارش میشود.

MVM 550

MVM550 گزینه سدان متوسط مدیران خودرو است که از اواخر سال 93 وارد بازار شد و آن را باید اولین سدان متفاوت این مجموعه دانست.

MVM550 بسیار جادار و دارای آپشن های نسبتا خوبی است که با محرکه 2 لیتری و دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک سی وی تی عرضه شد.

آپشن های متفاوتی روی این خودرو مشاهده می شود که برابر روال معمول خودروهای چینی است.

وزن MVM550 نسبتا بالاست که در کنار کمک فنرهای مناسب امکان چسبندگی خوبی را برای خودرو در مسیرهای پر پیچ و خم فراهم میکند و باید گفت از این نظر یک خودروی مناسب برای جاده و مسافرت است.

MVM X22

سبد محصولات مدیران خودرو با عرضه یک خودروی کراس اور کوچک تکمیل شد.

MVMX22 خودرویی است که توانسته رضایت خریداران را چه از نظر طراحی، مصرف سوخت و آپشن ها جلب کند و طی دوره کوتاه حضور خود توانسته به فروش قابل‌توجهی دست یابد.

ظاهر MVMX22 با استفاده از طراحی خاص سپرها، چراغ های با خطوط تیز و شکنده و برجسته و خطوط و برجستگی های جالب در بدنه درخور توجه است.

در زمینه محرکه، MVMX22 به یک موتور چهار سیلندر 1500 سی سی مجهز است و با دو جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته و دستی 5 سرعته به چرخها منتقل میشود. امکانات MVMX22 در حد مطلوب است و میتواند نیازهای یک خانواده را برطرف کند.

تیگو 5

محصولات مدیران خودرو با عرضه دو خودرو شاسی بلند تیگو رنگ متفاوت تری به خود گرفته است. تیگو 5 اولین بار در سال 2013 معرفی شد و ظاهر به‌روز و تجهیزات رفاهی مطلوبی را داراست.

داخل تیگو 5 به روز طراحی شده و انتظارات را از یک خودروی کراس‌اور چینی به راحتی برآورده می‌کند. موتور 2000 سی سی با دو جعبه دنده دستی و یا اتوماتیک روی تیگو 5 سوار است.

سنسور پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز، آینه‌های برقی جمع‌شونده، استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی و صندلی‌های چرمی بخشهایی از امکانات تیگو 5 هستند.

تیگو 5 در رنج خودروهای زیر 100 میلیون تومان قراردارد و در سال 2015 با تغییراتی همراه بوده که عبارتند از: مجهز شدن به 4 سنسور پارک، سنسور باران، مانیتور 10.1 اینچی عمودی که تنظیمات سیستم تهویه را نیز شامل می شود و دو رنگ شدن تریم داخلی و تغییراتی در سیستم نمایشگر اطلاعات خودرو.

تیگو 7

تیگو 7 جدیدترین و لوکس ترین محصول چری در ایران است که توسط مدیران خودرو عرضه و پشتیبانی می شود.

تیگو 7 به یک موتور 1500 سی سی توربوشارژ مجهز است که محرکه آن با یک جعبه دنده 6 سرعته دوبل کلاچ به چرخها منتقل می شود.

تیگو 7 از امکانات رفاهی نسبتا بالایی برخوردار است که از جمله آنها میتوان به دوربین 360 درجه، کیسه هوای جانبی و پرده ای و سقف پانارومیک، سیستم تهویه دوگانه و تودوزی چرم صندلی اشاره کرد.

تیگو 7 در همه‌ی نسخه‌ها، به سیستم‌های ABS, EBD، TCS و ۶ کیسه‌ی هوا تجهیز شده است و 5 ستاره ایمنی از C NCAP دارد.

تیگو 7 قابل مقایسه با دیگر خودروهای چینی وارد شده به ایران نیست و عملکرد بسیار مطلوبی دارد اما نباید انتظار شتابگیری سریع از آن را داشته باشید.

به نظر می رسد مالکین شرکت مدیران خودرو سعی کرده اند با معرفی خودروهای مدرن تر و با کیفیت تر چینی سهم بیشتری از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند اما برای مشاهده تمامی محصولات این خودروسازی به همراه مشخصات فنی، قیمت سالهای مختلف و نقد و بررسی انواع مدل های MVM کافی است به آدرس www.hamrah-mechanic.com/carprice/modirankhodro/ در سایت همراه مکانیک به عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو دست دوم در ایران مراجعه نمائید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها