فناوری‌های نوین با ارائه راه حل‌های کارآمد و سریع سعی در بهبود شرایط زندگی ما دارند. فناوری نانو به عنوان یکی از بخش‌های فناوری نوین معضلات بسیاری را در زندگی روزمره ما می‌تواند حل کند. امروزه در شهرهای بزرگ با معضل موجودات موذی که ناقل بیماری‌های مختلف هستند، مواجه هستیم. یکی از این موجودات موذی موش‌ها هستند. این جانوران باهوش و کوچک و پر جمعیت چگونه زندگانی روزمره ما را می‌توانند دچار مشکل کنند؟
کد خبر: ۱۱۴۱۳۳۴
دفع موجودات موذی با ترفندهای نانو

در نظر بگیرید موشها براحتی از بذری که در زمین پاشیده میشود تا ریشه، برگ، میوه، دانه محصولات داخل انبار و مواد غذایی موجود در خانه و غذای پختهشده را میخورند و مهمتر آن که به جای خوردن همه مواد غذایی مقداری از آن را خورده و بقیه را که باقی میگذارد قابل مصرف نیست. در حقیقت اتلاف غذایی توسط این حیوان بیش از مقداری است که میخورد. اشتهای حریصانه موش وآلودگی مدفوعش باعث ازبین رفتن مقادیر زیادی غذا میشود. طبق محاسبه متخصصان، هر سال در جهان ذخیره غله و برنج به میزان 33 میلیون تن (مقدار غذای کافی برای تغذیه 200 میلیون نفر) در نتیجه مصرف موشها و آلودگیهای ناشی از مدفوع آنها از دست میرود. جالب است بدانید 860 قطعه موش در هر سال حدود 30 تن نان مصرف میکنند!

هر موش ماده درهرسال میتواند سه مرتبه تولیدمثل کند و هر مرتبه پنج تا هفت نوزاد موش به دنیا آورد. نوزادان نیز بعد از چهار ماه موش بالغ وکاملی هستند که میتوانند به جفتگیری پرداخته و تولیدمثل کنند. موشهای بزرگ میتوانند در هر فصلی از سال تولیدمثل کنند. مبارزه با موشها به علت وارد آوردن خسارات کلان به کشاورزی و صنایع غذایی و انتشار و انتقال بیماریها بسیار مهم است.

یکی از راههای مواجهه با مشکل موشها، نابود کردن آنها با سموم مختلف است. این سموم به دلایل مختلف میتوانند عملکرد نامطلوبی داشته باشند. استفاده از سموم گوناگون سفره آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی را آلوده میکند؛ اما اثر سموم به همین جا ختم نمیشود، زیرا برخی از این سموم که شبیه گندم است خوراک پرندگان میشود واین موجودات را به جای موشها میکشد. در واقع شیوه مبارزه غلط با موشها میتواند انسانها، پرندگان و دیگر موجودات زنده را به خطر بیندازد بدون اینکه آسیبی به موشها برساند!

فناوری نانو به عنوان یک فناوری پیشرو برای حل مشکلات اطراف ما و ایجاد محیط زیستی سالمتر و سبزتر در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه با بهرهمندی از این فناوری میتوان موادی را برای مقابله با این موجود موذی تولید کرد، بهعلت واکنش پذیری بالای نانو مواد در صورت استفاده از این مواد در طعمه تهیه شده برای موش، بعد از خوردن این طعمه توسط موش، یک سری فعل و انفعالات در معده موش ایجاد میشود که سیستم تنفسی این موجود مختل و موش در لانه خود و بعد از چند روز خواهد مرد. در این روش از مواد غیر سمی استفاده میشود که محیطزیست را آلوده نمیکند. همچنین لاشه موشها در سطح نیز باقی نخواهد ماند.

مهندس حمید اسدی

کارشناس فناوری نانو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها