سردار علی فضلی در گفت‌وگو با جام‌جم از روزهای فتح خرمشهر می‌گوید

سوم خرداد 61 به روایت «حاج علی»

ناگفته هایی از خلبان ارتش به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر؛

خرمشهر چگونه آزاد شد؟

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس پیروزی های گسترده ای را برای ایران رقم زد و می توان گفت با ارائه اطلاعات لازم به سایر نیروها، به طور غیر مستقیم هم زمینه پیروزی های دیگری را فراهم آورد. حال یکی از خلبانان غیور آن دوران خاطره ای کوتاه از عملیات های آزاد سازی خرمشهر برایمان می گوید.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۶۰
خرمشهر چگونه آزاد شد؟

امیر سرتیپ دوم خلبان رضا رمضانی در گفتگو با جام جم آنلاین بیان کرد: از دید استراتژیک بیت المقدس جزء عملیات های پی در پی‌ای بود با هدف بیرون راندن عراقی ها که با شکست حصر آبادان و عملیات طریق‌القدس و مهم تر از آن عملیات فتح المبین بود که ما بیشترین نقاط استراتژیک را در این عملیات بدست آوردیم و هیمنه ارتش عراق در فتح المبین شکسته شد، چرا که صدام گفته بود هر کس جرات داشته باشد سایت 4 و 5 (ارتفاعاتی که اشراف کامل به منطقه دارد) را بگیرد من کلید بصره را می دهم ، در دل این جمله اهمیت و جایگاه منطقه نزد عراقی ها وضوح پیداست، به هرحال در عملیات فتح المبین این منطقه آزاد شد.

وی ادامه داد: هدف عملیات طریق القدس جدایی انداختن بین نیروهای شمال و جنوب بود که به اصطلاح یک حرکت کلاسیک و عالی نظامی در پشت این عملیات ها قرار داشت. هنگامی که عملیات فتح المبین به پیروزی رسید عراق می دانست منطقه بعدی خوزستان است، در نتیجه عراق هرچه نیرو داشت در خوزستان مستقر کرد.

به گفته رمضانی، عملیات بیت المقدس از 10 اردیبهشت شروع شده و 3 خرداد خاتمه پیدا کرد. اما عملیات های نیرو هوایی ماه ها قبل از عملیات شروع می شد به طور مثال، 17 فروردین اولین عکس های هوایی از منطقه بیت المقدس گرفته شد. بخش دیگر از عمده اقدامات نیروی هوایی قبل از شروع عملیات ها بمباران ارتفاع بالا توسط هواپیماهای پایگاه همدان و بوشهر به منطقه گسیل می شدند. بدین ترتیب خرمشهر پس از 34 روز مقاومت در برابر دشمن، پس از 575 روز و طی 25 روز عملیات در سوم خرداد 61 آزاد شد.

وی خاطرنشان کرد: عکسبرداری از مناطق مختلف عملیاتی در طول دفاع مقدس و ارائه آن به مسئولان دفاعی کشورمان، انتقال نیرو و مجروحان و کاهش قدرت هوایی عراق به عنوان دیگر اقدامات و دستاوردهای خلبانان نیروی هوایی ارتش است.

رمضانی اظهار داشت: امیر اسدی فرمانده گردان ایستگاه حسینی در بیت المقدس در ین باره می گوید:در این عملیات ما از دو طرف (چپ و جلو )درگیر آتش عراقی ها بودیم به این دلیل که عراق تمام تلاشش را می کرد که خرمشهر را از دست ندهد، آن زمان که اتش عراقی ها امانمان را بریده بود 2 هواپیمای اف 5 از ارتفاع بسیار پایین از بالای سرمان عبور کرد و وارد منطقه شد و دیگر آتش عراقی ها فروکش کرد.

وی افزود: خوشبختانه خلبان یکی از آن هواپیماها من بودم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها