مجموعه «سرحال» از شنبه تا چهارشنبه از شبکه نسیم پخش می‌شود

عروسک‌هایی برای آدم‌بزرگ‌ها

مجموعه تلویزیونی «سرحال» به تهیه‌کنندگی امیررضا کاوه و کارگردانی احمد اطراقچی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می‌شود. عوامل این مجموعه تلاش داشتند با استفاده از شخصیت‌های عروسکی و فضای رئال ـ فانتزی و بهره بردن از رنگ‌آمیزی و نورپردازی متناسب با محتوای برنامه، موضوعات بهداشتی و پزشکی را روایت کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۰۵
عروسک‌هایی برای آدم‌بزرگ‌ها
این برنامه با هدف ترویج فرهنگ خودمراقبتی به تغییر سبک زندگی و رسیدن به حال خوب روحی و جسمی می‌پردازد. در این مجموعه پنج شخصیت عروسکی حضور دارند و بهرام عظیمی در کنار عروسک‌ها نقش واقعی خودش (نویسنده و کارگردان انیمیشن) را ایفا می‌کند. او همراه با عروسک در قالبی جذاب و تماشایی، مباحث بهداشتی را برای مخاطبان بیان می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب این مجموعه چالش‌های عظیمی با عروسک‌هاست. بینندگان این مجموعه همه گروه‌های سنی هستند.

زبان فانتزی و طنز

امیررضا کاوه، تهیهکننده درباره هدف تولید این مجموعه به جامجم گفت: این مجموعه به سفارش معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در حال تولید است و هدف آن سبک صحیح زندگی با شعار خودمراقبتی است. ما قبل از کلید زدن کار، جلسات متعددی با کارشناسان وزارت بهداشت داشتیم و قرار شد سر فصلهای ارائه شده از سوی آنها به زبان فانتزی و طنز بیان شود.

وی ادامه داد: به واسطه تولید این مجموعه تلاش داریم حال جسمانی و روحی مردم را خوب کنیم و به آنها مفاهیم پزشکی را با یک زبان شیرین بگوییم که مصرف نمک زیاد یا شیرینی زیاد مضر است یا قرار گرفتن در هوای آلوده چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

این تهیهکننده درباره اینکه چطور شد بهرام عظیمی را برای این مجموعه انتخاب کرده، توضیح داد: مردم آقای عظیمی را به عنوان هنرمند و انیماتور قبول دارند. او در برنامه خندوانه موفق بود و ثابت کرد خیلی خوب جلوی دوربین ظاهر میشود. علاوه بر آن علاقهمند بودیم فردی کنار عروسکها باشد که در کنار شیطنتهای عروسکها و چالشهایی که رو به رو میشود، واکنشهای خوبی نشان دهد.

کاوه در پاسخ به اینکه دیگر برنامههای رئال عروسکی مثل سابق جواب نمیدهد، شما برای جذابیت برنامه چه کاری انجام داده اید، عنوان کرد: ما سعی کردهایم طراحی عروسکها متفاوت باشد. این مجموعه با دیگر مجموعههای عروسکی زنده کاملا تفاوت دارد. همچنین با بهره بردن از لوکیشنهای متفاوت به جذابیتهای مجموعه اضافه کرده ایم. بینندگان این مجموعه میتوانند همه اقشار در گروههای سنی متفاوت باشند.

خلق شخصیتهای خاص

احمد اطراقچی، کارگردان هنری با اشاره به اینکه مجموعه «سرحال» برای همه سنین، بویژه قشر بزرگسال است، گفت: تعداد برنامههای عروسکی که ویژه سنین مختلف باشد کم بوده و فقط کلاه قرمزی این ویژگی را داشته است. مجموعه سر حال هم برای همه سنین مناسب است و ما مباحث بهداشتی همچون خودمراقبتی و سبک زندگی را از طریق این مجموعه به مخاطبان ارائه میدهیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجموعه «سر حال» از شبکه نسیم پخش میشود، سعی کرده ایم بار طنز و به قول معروف نمک مجموعه به گونهای باشد تا مخاطب با تماشای این اثر بخندد. ضمن اینکه تقابل رئال ـ عروسکی هم برای مخاطب هیجان انگیز است و جذابیت دارد. همه این موارد باعث شد به این فکر بیفتیم شخصیتهایی خاص برای این مجموعه خلق کنیم. خودم هم سرپرست نویسندگان هستم و به ویژگیهای شخصیتها به طور کامل اشراف دارم. ضمن اینکه بار طنز شخصیتهای عروسکی مخاطبان را برای تماشای اثر ترغیب میکند.

این کارگردان عنوان کرد: سعی میکنیم مفاهیم زندگی سالم، خود مراقبتی و... را شیرین بیان کنیم. طبق متن پیش میرویم و در هر بخشی که نیاز باشد از بداهه هم برای شاد شدن فضا استفاده میکنیم.

با عروسک «بی بار» زندگی میکنم

ارسلان جولایی، صداپیشه عروسک «بیبار» (باربی) است. این شخصیت عروسکی یک الاغ با بلاهتهای منحصر به خودش است. وی درباره رسیدن به صدای این عروسک گفت: حدود یک هفته طول کشید تا به صدایی که مد نظر کارگردان و تهیهکننده بود، رسیدم. بعد از اینکه کار به مرحله اجرا رفت، سعی کردم صدای بیبار به یک سمت دیگر برود تا بیشتر با داستان همخوانی داشته باشد. ضمن اینکه شخصیت بیبار طنز خاص خودش را دارد. او آهنگ میخواند و در دنیای خودش شاد و بلاهتهای منحصر به فردی هم دارد. همچنین در برخورد با بهرام عظیمی که شخصیت واقعی مجموعه است، بداهه و تکیه کلامهای خودش را دارد.

وی ادامه داد: برای با نمک شدن کار سعی میکنم با اطلاع کارگردان و نویسنده، تکیه کلامهایی به کار اضافه کنم تا شخصیت را با نمکتر کنم. در مجموع خیلی با این شخصیت عجین شدم و دوستش دارم. به قول معروف با این شخصیت زندگی میکنم. متن خوب و یک گروه منسجم و همدل باعث شده تا دلسوزانه کار کنیم.

واکنشهای بهموقع

محمد اعلمی، عروسک گردان عروسک بیبار (باربی) درباره حضور در این مجموعه گفت: بعد از دعوت تهیهکننده به گروه ملحق شدم. صداپیشه این عروسک ارسلان جولایی است و در این مدت تلاش کردیم با هم هماهنگ شویم تا عروسک بی بار برای مخاطبان جذابیتهای لازم را داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر به هماهنگی خوبی رسیدهایم. وی ادامه داد: به محض اینکه صدای صداپیشه بیبار را میشنوم، سعی میکنم یک واکنش مناسب هم متناسب با حرفهای بیبار داشته باشم.

ضمن اینکه رابطه دوستانه و عاطفی هم با این شخصیت برقرار کردم. هماهنگی میان صداپیشه و عروسک گردان خیلی اهمیت دارد و چند ثانیه تاخیر به کار لطمه میزند. حال بعد از گذشت چند قسمت دیگر من حدس میزنم در صحنه صداپیشه چه عکسالعملی دارد و من باید چه واکنشی برای عروسک گردانی داشته باشم. همه این مسائل با تمرین و هماهنگی صورت میگیرد.

با ظاهر و کارهایم شوخی میشود

بهرام عظیمی، بازیگر این مجموعه در پاسخ به این که چطور شد تصمیم گرفتید نقش واقعی خودتان را در زندگی روزمره در این اثر بازی کنید، به جامجم توضیح داد: این کار سریع شروع نشد، بلکه دو سال طول کشید تا راه افتاد. اینکه قرار شد من نقش واقعی خودم را در این مجموعه بازی کنم، برایم جالب بود که کنار چند عروسک خود واقعیام باشم. در این مجموعه عروسکها با ظاهر و کار من هم شوخی میکنند و همین از نوآوریهای این مجموعه محسوب میشود که برایم جذابیت داشت.

وی درباره اینکه شوخیهای این مجموعه درباره ظاهر و کارتان به شما بر نمیخورد، گفت: نه، به هیچ وجه برخورنده نیست، چون جنس شوخیها توهینآمیز نیست، بلکه به نمک کار اضافه کرده و همین برای من و بینندگانی که من را میشناسند، جالب است.

عظیمی درباره اینکه تا چه میزان خودتان هنگام اجرا پیشنهاد میدهید، توضیح داد: ما بر اساس فیلمنامه پیش میرویم. زمانی که گروه نویسندگان فیلمنامه را مینوشتند، با هم جلسات داشتیم و من در این جلسات قابلیتهای خودم را به آنها گفتم که موتورسواری بلدم، فوتبالم خوب است و ... . در هر بخش از کار هم پیشنهادی به ذهنم برسد، حتما به دوستان میگویم تا کار جذاب شود. این بازیگر درباره بازخوردهای این مجموعه گفت: ساعت پخش و بازپخش خوب نیست. تنها انتقادی که شنیدم این بود که میگفتند از قسمت پنجم به بعد، این مجموعه جا افتاد که این اتفاق کاملا طبیعی است، حتی کارگردانان بزرگ مثل مهران مدیری و رضا عطاران هم وقتی کاری میسازند چند قسمت طول میکشد تا جا بیفتد. تا الان نظرات دوستان وزارت بهداشت و مدیران شبکه نسیم مثبت بوده است. به هر حال باید زمان ببرد تا هر شخصیت عروسکی برای مخاطب جا بیفتد. این اتفاق حتی درباره عروسکهای کلاه قرمزی، پسرخاله، جناب خان و... هم افتاد و زمان برد تا محبوب شوند. عظیمی درباره اینکه اگر باز هم پیشنهاد بازی به شما شود میپذیرید، افزود: بعید میدانم، مگر اینکه ادامه این مجموعه ساخته شود. چون بازی در این مجموعه باعث شده از کارهای انیمیشن باز بمانم، ولی چون این کار جذاب بود، پذیرفتم. ترجیح میدهم انیمیشن بسازم تا بازی کنم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها