بلومبرگ در گزارشی به بیان ۵ شگرد ایران برای دور زدن تحریم نفتی آمریکا پرداخت.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۱۹
۵ شگرد ایران برای دور زدن تحریم نفتی ترامپ

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بلومبرگ، برای بزرگترین خریداران نفت جهان، وضع تحریم های آمریکا علیه ایران موضوع جدید و تجربه نشده ای نیست. در اوایل دهه جاری میلادی، قبل از آنکه بازار نفت با مازاد عرضه مواجه شود و پیش از آنکه صادرات نفت شیل آمریکا به همه نقاط جهان شروع شود، پالایشگاه های آسیایی با تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران مواجه بودند.

مشتریان نفت ایران با استفاده از معافیت ها و روش های پرداخت و حمل مبتکرانه توانستند خرید نفت از ایران را حتی در دوره دشوارترین تحریم های غرب نیز ادامه دهند. در این گزارش نگاهی داریم به برخی از راه های دور زدن تحریم های نفتی علیه ایران:

1-معافیت ها:

مشتریان نفتی ایران در آن سال ها اجازه نداشتند پول نفت خریداری شده از ایران را از طریق سیستم مالی آمریکا پرداخت نمایند. با این حال دولت آمریکا به کشورهایی که خرید نفت خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش می دادند، معافیت هایی را اعطا می کرد. کشورهای چین، هند و کره جنوبی موفق شده بودند از این معافیت ها برخوردار شوند. بعد از اعلام خروج ترامپ از برجام، ژاپن یکی از اولین کشورهایی بوده که اعلام کرده قصد دارد از آمریکا باید خرید نفتش از ایران معافیت بگیرد.

2-مخالفت:

کشورهایی نظیر چین (بزرگترین وارد کننده نفت جهان) و هند (پرشتاب ترین مصرف کننده نفت جهان) در دور قبلی تحریم ها، بارها مخالفت خود را با اقدامات آمریکا که آنها را ناگزیر می ساخت خرید نفت از ایران را کاهش دهند ابراز داشتند. هرچند ممکن است کشورهایی نظیر چین، هند و ترکیه با اقدام جدید آمریکا مخالفت کنند و سطح خرید نفت خود از ایران را کاهش ندهند، اما متحدان آمریکا از جمله ژاپن و کره جنوبی احتمالا به دلیل وابستگی امنیتی به این کشور از تحریم ها تبعیت خواهند نمود.

تمایل به مخالفت با تحریم ها و اصرار به خرید نفت از ایران احتمالا این بار قوی تر خواهد بود، زیرا به دلیل اقدامات ترامپ، اختلافات تجاری کشورها با آمریکا اکنون بیشتر از دوره اوباماست. ضمن اینکه اقدام آمریکا در خروج از برجام اقدامی یکجانبه بوده و مانند دوره قبل از همراهی سایر کشورها برخوردار نیست.

3-تخفیف نفتی:

در حال که قیمت نفت به بالاترین رقم ها از سال 2014 تاکنون رسیده، پالایشگاه های آسیایی ممکن است به رغم تحریم های آمریکا از هرگونه تخفیفی که ایران پیشنهاد می کند استقبال کنند.

ایران به مشتریان خود 90 روز جهت پرداخت پول نفتش فرصت می دهد، که 3 برابر مدت زمانی است که سایر تولید کنندگان به مشتریانشان می دهند. ایران همچنین در دور قبلی تحریم ها در خصوص نوع نفت و تاریخ بارگیری نفت با برخی پالایشگاه ها به صورت انعطاف پذیر رفتار می کرد.

4-بیمه تانکرها:

یکی دیگر از مشکلات خریداران نفت ایران در سال 2012 این بود که به دلیل تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه نفتکش های ایران، حمل نفت ایران با مشکل مواجه شده بود. کشورهایی نظیر هند و ژاپن برای دور زدن این تحریم ها بیمه های تحت حمایت دولت های خود را به این کشتی ها پیشنهاد کردند و کمک کردند تا صادرات نفت ایران ادامه پیدا کند. ضمن اینکه پالایشگاه ها از تانکرهای ایرانی برای دریافت نفت این کشور استفاده کردند. در وضعیت فعلی به دلیل پایبندی اروپایی ها به برجام احتمالا مشکل بیمه تانکرها کمتر به وجود خواهد آمد.

5-ارزها و بانک ها:

خریداران آسیایی به منظور دور زدن سیستم مالی آمریکا ممکن است از ارزهای غیردلاری برای پرداخت پول نفت ایران استفاده کنند. این پرداخت ها می تواند به ارزهای ملی یا از طریق بانک های خارجی که روابط نزدیکی با آمریکا ندارند انجام گیرد. همچنین ممکن است اتحادیه اروپا برای حمایت از معاملات نفتی ایران، ارزهای غیردلاری را از طریق موسساتی نظیر بانک سرمایه گذاری اروپایی پیشنهاد نماید. خریداران هندی نفت ایران هم گفته اند تا زمانی که اتحادیه اروپا ایران را تحریم نکند می توانند پول نفت ایران را به یورو پرداخت نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها