روز جهانی پرنده مهاجر امسال با شعار همصدا برای حفاظت از پرندگان، گرامی داشته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۴۱
تعامل بین سازمانی علیه شکار

یکی از مسائل مربوط به پرندگان مهاجر، شکار بی رویه آنها دربرخی مناطق است. در ایران هم مانند همه کشورها، مجازیم بخشی از پرندگان مهاجر وارد شده به آسمان کشور را شکار کنیم که این کار توسط جوامع محلی انجام می‌شود.

براساس کنوانسیون حمایت از پرندگان مهاجر، همه کشورها می‌توانند از این پرندگان به صورت متعادل و منطقی به نحوی که تعادل جمعیتی آنها به هم نخورد، بهره‌برداری کنند. ایران هم همین شرایط را دارد.

توصیه می‌شود برای این‌که این پرندگان پایدار بمانند و مردم هم در حفاظت از آنها نقش داشته باشند، مجوز بهره‌برداری از جمعیت آن صادر شود اما متاسفانه در مناطقی از کشور روش‌های پرخطری برای صید پرندگان استفاده می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست این روش‌ها را غیر قانونی می‌داند. در این روش‌ها صرفا گونه‌های مجاز شکار نمی‌شود و همه گونه‌ها به دام می‌افتند.

به‌عنوان مثال در فریدونکنار و ازباران چند روش سنتی برای صید وجود دارد، اما روش‌هایی مانند کرست، دام‌های هوایی و شب دام‌ها از روش‌های پرخطر هستند، زیرا اگر صد پرنده مهاجر وارد تالاب شود، با این روش 90 درصد گونه‌ها ممکن است تلف شوند.

این درحالی است که سازمان حفاظت محیط زیست روش سنتی به شکل دوما را درست می‌داند. در این روش صید پرنده به مهارت صیاد وابسته است.‌

سال گذشته اقداماتی از سوی ادارات محیط‌زیست استان‌ها برای مقابله با صید غیرمجاز انجام شد. برخلاف این‌که دستگاه‌های مسئول در استان باید همکاری می‌کردند و به کمک محیط‌زیست می‌آمدند، اما کمک‌ها آن‌گونه که باید،‌ نبود. دادستانی نیز در نامه‌ای به استان‌های کشور بر مقابله با شکار غیر مجاز تاکید کرد.

وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز با سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری کردند، اما انسجام و حمایت لازم برای کنترل صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار کمتر اتفاق افتاد.‌

امسال نیز مدیریت این مساله در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. امید است در نیمه دوم سال با کمک استانداری، نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط‌زیست از صید غیرمجاز و بی رویه پرندگان پیشگیری شود.

علی تیموری - مدیر کل دفترحفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط‌زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها