رئیس جمهور در جمع مدیران عامل و مسئولین و فعالین حوزه صنعت نفت:

اساس سیاست دولت تعامل سازنده ، موثر و برد – برد با دنیا است

رئیس جمهور، حمایت و خریداری جنس با کیفیت ایرانی را تصمیم دولت برشمرد و با تاکید بر اینکه برتری کالاهای ایرانی در رقابت جهانی افتخار ملی است، اظهارداشت: دولت پشتیبان طرح های جدید صنعت نفت، خود اتکایی و افزایش تولید داخلی است.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۷۶
اساس سیاست دولت تعامل سازنده ، موثر و برد – برد با دنیا است

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه پس از بازدید از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در جمع مدیران عامل و مسئولین و فعالین حوزه صنعت نفت کشورمان، با ابراز امیدواری برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی گفت: با بهره گیری از فناوری، باید تولید از منابع فعال انرژی افزایش یابد.

رئیس جمهور فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را برای خود اتکایی و بی‌نیازی و تحرک‌ بخشیدن به تولیدات داخلی و در نتیجه اشتغال بسیار تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: دولت از طرح‌های وزارت نفت به طور کامل پشتیبانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت در مجموع برای کشورمان، منطقه و دنیای صنعتی یک صنعت کاملاً راهبردی است، اظهارداشت: صنعت نفت هیچ‌گاه در ایران یک مسأله اقتصادی نبوده و همیشه بیش از هر چیز به عنوان یک مسأله سیاسی مطرح بوده است و پس از آن ابعاد اقتصادی و اجتماعی را در کنار خود داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت نفت به عنوان یک صنعت راهبردی از ویژگی و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: امروز نفت در روند زندگی مردم به واسطه نقش آن در حوزه‌های مختلف از جمله نیروگاه‌ها، آب‌شیرین‌کن‌ها و نقل و انتقال یک صنعت ویژه و بسیار مهم محسوب می‌شود و در عرصه داخلی و خارجی و در حوزه دیپلماسی و قدرت ملی نیز بسیار حائز اهمیت است.

روحانی خاطر نشان کرد: در تعامل بین دولت و شرکت‌های صنعتی و نفتی اولین قدم، وجود رابطه صحیح بین دولت و شرکت‌ها است. باید به یکدیگر اعتماد داشته و کمک کنیم و لازمه آن این است که دقیق و درست سخن بگوییم چرا که اگر یک دستگاه اجرایی می‌خواهد به یک محصول حساس و بسیار مهم متکی شود که سرمایه زیادی را به آن اختصاص می‌دهد، بسیار مهم است که در این امور به طور دقیق و صحیح چگونگی ساخت و عملکرد آن محصول تشریح شود.

رئیس جمهور فعالیت مشترک با شرکت‌ها و فناوری خارجی و سپس رسیدن به استقلال کامل را یک راه میانبر برای افزایش کیفیت و اتکاء به تولید داخلی دانست و گفت: برای تولید محصولات و فناوری‌های حساس اگر بتوانیم در آغاز با شرکت‌های معروف و قابل اعتماد خارجی مشارکت داشته باشیم این کار می‌تواند راه میانبری باشد تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌ها باید اعتماد داشته باشند که دولت و دستگاه اجرایی هر جا تشخیص دهد که تولیدات داخلی قابل اعتماد هستند، بلافاصله خرید خارجی آن کالا را قطع خواهد کرد، حتی اگر تولید داخلی 10 الی 20 درصد هم گرانتر هم باشد، باز هم قابل قبول است که این خرید انجام شود تا صنعت داخلی متحول شده و روی ریل سرعت قرار بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز وزارت نفت نیز مصمم است که از توان و امکانات داخلی در حوزه‌های فعالیت خود استفاده کند.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه گفته می‌شود تحریم نعمت است باید کاری کنیم که برقراری رابطه صمیمانه نعمت شود و اگر چنانچه تحریم باشیم یا نباشیم، باید به سمتی حرکت کنیم که روی پای خود بایستیم و این یک ضرورت است.

رئیس جمهور توجه به روحیه امید، نشاط و غرور ملی را مورد تأکید قرار داد و گفت: کاری که امروز شرکت‌های نفتی کشورمان انجام می‌دهند، تنها یک کار اقتصادی نیست بلکه این دستاوردهای بزرگ فناورانه بالاتر از هر چیز دادن روحیه امید، نشاط و غرور به مردم است. مردم باید به آینده امیدوار و اعتماد داشته باشند.

وی اظهارداشت:مردم باید نسبت به فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان خود احساس غرور کنند و این برخورداری از روحیه غرور ملی و امید و نشاط یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود و چه بسا بسیاری از فعالیت‌ها و دستاوردها به واسطه داشتن چنین روحیه‌ای حاصل می‌شود.

روحانی در ادامه با اشاره به طرح‌های مهمی که در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی کشورمان وجود دارد، اظهار داشت: در این حوزه اولین اولویت باید حفظ و نگهداری از نفت و گاز تولید شده باشد و دومین اقدام استفاده بهینه از این منابع است. باید به جای اکتشافات جدید اولویت اصلی استفاده صحیح و بهینه از منابع موجود باشد و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که وزارت نفت در دستور کار خود دارد، عمدتاً در این زمینه می‌باشد که بتوانیم از همه بخش‌ها و مخازن موجود، افزایش تولید داشته باشیم و دستیابی به این هدف نیازمند سرمایه ، تکنولوژی و بالاتر از همه برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح است.

رئیس جمهور جذب آسان‌تر سرمایه داخلی و خارجی و اعتماد به این صنعت را از امتیازات صنعت نفت توصیف کرد و گفت: صنعت نفت می‌تواند به خودش متکی باشد و شرکت ملی نفت با امضاء خود قادر است سرمایه‌های بسیاری را جذب کند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین کمک دولت به بخش صنعت نفت این است که فضای مناسبی را برای کار و فعالیت‌های شرکت‌ها در داخلی و خارج کشور ایجاد کند و برقراری روابط خوب و حساب شده با همسایگان و کشورهای دنیا می‌تواند از جمله این اقدامات باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه دولت از روز اول این بوده که تعامل درست، سازنده، مؤثر و برد – برد را با دنیا برقرار کند البته در این زمینه ممکن است شرایط استثنایی و خاصی هم وجود داشته باشد که بی‌تردید در کوتاه‌ترین زمان از چنین شرایطی عبور خواهیم کرد.

روحانی افزود: اساس سیاست خارجی دولت داشتن تعامل سازنده با کشورهای منطقه و جهان است که به عنوان یک نمونه می‌توان به همکاری مشترک با جمهوری آذربایجان در زمینه اکتشاف، تولید و فروش نفت از مخزن مشترک اشاره کرد.

رئیس جمهور گفت: در نقاط مختلف مرزی، منابع مشترکی با همسایگان خود داریم و در این حوزه‌ها برای مردم بسیار اهمیت دارد که سرمایه‌گذاری‌ها با سرعت بیشتری به نتیجه برسد. لذا ضرورت دارد در بخش غرب کارون و پارس جنوبی که منابع مشترکی با همسایگان خود داریم، فعالیت‌ها سریع‌تر و با شتاب انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد: تا آخر امسال فازهای جدیدی در پارس جنوبی به افتتاح برسد و در طول دولت دوازدهم فازهای مختلف پارس جنوبی به سرانجام برسد و در این راستا تلاش بعدی باید این باشد که بتوانیم تولید پارس جنوبی را پایدار کنیم.

رئیس جمهور توجه به سرعت و زمان انجام پروژه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز برای انجام پروژه‌ها نباید بحث چند سال مطرح باشد، بلکه بایستی بر مبنای ماه برنامه‌ریزی و فعالیت داشته باشیم.

روحانی در ادامه اهمیت فعالیت وزارت نفت در بندر جاسک را مورد اشاره قرار داد و گفت: رساندن لوله نفت به بندر جاسک و اینکه در آینده بتوانیم از این بندر صادرات نفت داشته باشیم،از لحاظ سیاسی و استراتژیک کار بسیار مهمی است و از مواردی است که مدام روند اجرای آن را پیگیری می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به تأمین منابع مالی در اجرای پروژه‌های مختلف، اظهار داشت: هر پروژه‌ای نیازمند تأمین مالی است که معمولاً توسط بانک‌ها و صندوق‌ها انجام می‌شود و در این زمینه وزارت نفت می‌تواند، صندوقی را ایجاد کرده و روی پای خود بایستد.

وی لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی نفت بویژه پتروشیمی را حائز اهمیت دانست و گفت: اینکه به جای صادرات گاز از آن در صنعت پتروشیمی کشورمان استفاده شود، می‌تواند ارزش افزوده بالاتری را وارد کشورمان کند. لذا اگر فعال شود از لحاظ درآمدی و اشتغال‌زایی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و در این راستا امسال وزارت نفت، سه پالایشگاه مهم را افتتاح می کند و این در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ظاهراً برای خیلی‌ها سنگین است که ملت ایران امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن خواهد گرفت و به فضل الهی مردم ایران با ایستادگی و استقامت سال‌ها و قرن ها مسیر استقلال، آزادی، اسلامیت، جمهوریت و مردم‌سالاری را ادامه خواهند داد و این راهی است که مردم آن را انتخاب کرده‌اند.

روحانی تصریح کرد: اگر صدها بار هم رفراندوم برگزار شود، باز هم 98.2 درصد مردم ایران به استقلال به جای وابستگی، آزادی و مردم‌سالاری به جای دیکتاتوری و اسلام در مقابل غیراسلام رأی خواهند داد. چه بسا ممکن است انتقادهایی وجود داشته باشد که عمدتاً مربوط به شیوه عملکرد دولتها است و البته دولت‌ها موقتی هستند و آنچه دائمی و ماندگار است اراده ملت ایران می‌باشد و ملت ایران، اراده‌ای که برای آینده خود اتخاذ کرده را با قوت ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت از طرح‌های وزارت نفت به طور کامل پشتیبانی می‌کند، گفت: دولت از فناوری‌های جدید، تلاش برای خوداتکایی و رسیدن به تولید داخلی در هر صنعتی که باشد به طور کامل پشتیبانی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تصمیم دولت بر این است که هر آنچه که در داخل کشور تولید می‌شود و قابل اعتماد است را خریداری کند و در این کالاها به دنبال خرید خارجی نباشد.

رئیس جمهور گفت: اینکه شرکت‌های داخلی در کنار شرکت‌های خارجی در یک مناقصه شرکت می‌کنند و در آن برنده می‌شوند، افتخارآمیز است و باعث احساس غرور ملی می‌شود.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت و وزارت نفت در گازرسانی به روستاها، گفت: از ابتدای دولت یازدهم، 11 هزار و 500 روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند و اینکه امروز اعلام می‌شود در هر 24 ساعت، 10 روستا گازدار می‌شوند، اقدام بسیار ارزشمندی است و گازرسانی به روستاها، ضمن فراهم آوردن رفاه برای روستائیان عزیز از لحاظ محیط زیست و اشتغال نیز حائز اهمیت است.

رئیس جمهور همچنین از ارتباط وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و علمی کشورمان قدردانی کرد.

در این مراسم وزیر نفت گزارشی از اقدامات و فعالیت انجام شده در حوزه نفت و گاز و نیز استفاده از ظرفیت شرکت داخلی برای توسعه هر چه بیشتر این صنعت ارایه کرد.

تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های نفتی و فعالان صنعت نفت نیز در سخنانی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های خود دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها