وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت کالاهای اساسی کشاورزی که پیش از این ارز مبادله ای دریافت می کردند باپرداخت مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی واختصاص ارز۳۸۰۰تومانی ازسوی دولت نباید افزایش قیمتی دربازار داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۶۵
قیمت کالاهای اساسی نباید افزایش یابد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در مراسم معارفه مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که امروز سه شنبه با حضور جمعی از مدیران ارشد این وزارت و اتحادیه ها و تشکل های تولیدی بخش کشاورزی برگزار شد، فعالیت تعاونی ها را پیش از اقتصادی بودن، فعالیتی اجتماعی عنوان کرد و افزود: در فرهنگ عمومی، روحیه اجتماعی نیاز به تقویت دارد و به خاطر همین مساله معمولا در کارهای تیمی کمتر موفق هستیم؛ به ویژه در مسایل مالی، افراد منافع خود را بر منافع جمع ترجیح می دهند.

وی با اشاره به این که ضعف روحیه جمعی یکی از دلایل عدم موفقیت تعاونی ها در کشور است، یادآور شد: این در حالی است که پیشینیان ما در گذشته در موضوعی مانند قنات منافع جمعی را بر منفعت فردی ترجیح می دادند.

حجتی با تاکید بر ضرورت توانمندسازی تعاونی ها و تشکل های تولیدی بخش کشاورزی و همچنین ایجاد، تقویت و مدیریت زنجیره های تولید محصولات کشاورزی در کشور توسط تعاونی ها، خاطرنشان کرد:در کشورهای پیشرو، اتحادیه های تعاونی مسئولیت زنجیره تولید از مرحله تامین نهاده ها تا بازاررسانی محصولات کشاورزی را برعهده دارند و تعاونی ها و تشکل های تولیدی بخش کشاورزی در ایران نیز باید ضمن توانمندسازی در این زمینه اهتمام بورزند.

وی تشکل های تولیدی و بخش خصوصی را موتور محرکه و سازمان تعاون روستایی را بسترساز حرکت آنان دانست و با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت صندوق های توسعه کشاورزی، تصریح کرد:یکی از ماموریت های این صندوق ها، استفاده از منابع مالی برای تامین نهاده ها و خدمات در هنگام و پس از تولید نظیر کشتارگاه، برندسازی و بازاررسانی است و اتحادیه ها و تعاونی های تولیدی باید به جای اعطای وام های خرد به اعضا، نسبت به تامین اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان به منظور کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده و حذف واسطه ها اقدام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افتتاح پروژه فرآوری سیب زمینی در سفر اخیر رئیس جمهوری به خراسان رضوی اظهار داشت:در این پروژه، کارآفرین «زنجیره تولید» را از مرحله تولید بذر تا عرضه فرآوری شده محصول سیب زمینی در بازارهای داخلی و صادراتی با مشارکت کشاورزان منطقه ایجاد کرده و با این اقدام ضمن فراهم کردن زمینه اشتغال برای نزدیک به یک هزار نفر، از ارزش افزوده حاصل از کاهش هزینه های تولید، حذف واسطه ها و همچنین کاهش ضایعات بهره مند شده است و این موضوع باید در همه زیربخش های کشاورزی کشور تسری یابد.

حجتی در بخش دیگری از این مراسم به سیاست های جدید ارزی دولت اشاره کرد و گفت:در پی یکسان سازی نرخ ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان، دولت به منظور پایداری تولیدات کشاورزی به ویژه صنعت طیور و دام صنعتی و همچنین کاهش تاثیر پذیری مصرف کنندگان از این تغییرات، ۳ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص داد که نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان آن برای تامین کالاهای اساسی بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که قیمت کالاهای اساسی کشاورزی که پیش از این ارز مبادله ای دریافت می کردند با پرداخت مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی و اختصاص ارز ۳۸۰۰ تومانی از سوی دولت نباید افزایش قیمتی در بازار داشته باشند، اظهارداشت:اجرای سیاست ارزی دولت نیازمند تهیه و تصویب قوانین و مقررات جدید و طی تشریفات اداری و همچنین طراحی سازوکارها و سامانه هایی توسط بانک مرکزی و بانک های عامل بود که از هفته گذشته اختصاص ارز ۳۸۰۰ تومانی به واردکنندگان آغاز شده است.

حجتی ادامه داد:به منظور تسریع در امور با هماهنگی بانک مرکزی طوری برنامه ریزی شده است که تامین کنندگان نهاده های کشاورزی به جای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی و دریافت ۴۰۰ تومان مابه التفاوت آن، می توانند با پرداخت ارز ۳۸۰۰ تومانی نسبت ترخیص کالاها اقدام کنند و پرداخت ۴۰۰ تومان به بانک عامل را بانک مرکزی برعهده گرفته است.

در این مراسم، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر توانمندسازی تشکل ها و اتحادیه های تعاونی، این مهم را از ماموریت های اصلی این سازمان عنوان کرد.

حسین شیرزاد گفت:تعاونی های روستایی میراث ۷۰ ساله کشور هستند و ضمن حفظ جایگاه این نهاد باید با استفاده از روش ها و ابزارهای نوین نسبت به نظام بخشی و افزایش نقش آفرینی و اثرگذاری تعاونی ها در توسعه بخش کشاورزی اهتمام نماییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها