افتتاحیه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی برگزار شد

جشنواره‌ای برای حمایت از فعالان انیمیشن

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران، شنبه شب به میزبانی استان همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۵۲
جشنواره‌ای برای حمایت از فعالان انیمیشن

در ابتدای این مراسم که در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی این استان برگزار شد مهدی دهقان نیری، مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان ضمن خوشامدگویی به حاضران اعلام کرد: نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران به دنبال کشف استعدادها و حمایت از فعالان انیمیشن ایران است.

او افزود: این جشنواره نخستین هماوردی است که به دنبال کشف استعدادها و حمایت از فعالان حوزه انیمیشن برگزار میشود. نهضت پویانمایی ما نیازمند فرماندهان و سربازانی است که از مدیران رسانه ملی و فعالان این حوزه در سراسر کشور تشکیل شده است.

همدان، مهد انیمیشن است

در ادامه آیتا... طاها محمدی، نماینده ولی فقیه در همدان و امام جمعه این استان اظهار کرد: سالها از این قضیه رنج میبردیم که چرا سرگرمی کودکان سرزمینمان در خارج از مرزهای کشور ساخته میشود؛ آثاری که کینهورزانه هستند و نباید اجازه بدهیم اسرائیل برایمان سرگرمیسازی کند. خوشحالم امروز نیازمان توسط جوانان خودمان تامین میشود. به گفته آقای دارابی، همدان مهد انیمیشن است و این آثار میتوانند فرهنگ ناب اسلام محمدی را اشاعه دهند.

حجتالاسلام آزادیخواه، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: امروزه در سراسر جهان بیش از 300 شبکه فارسی زبان داریم که به تخریب فرهنگ ما میپردازند. تاثیر صنعت پویانمایی در تغییر سبک زندگی مخاطبان و بویژه کودکان بیتردید است و رهبر انقلاب هم تاکید کردند ایران باید قطب انیمیشنسازی شود.

همدان، پایگاه دائمی انیمیشن شود

ادامه این مراسم با صحبتهای محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان همراه بود. او با گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان و بویژه شهیدان استان تاکید کرد: اگر کمکهای شایسته سازمان صدا و سیما و بخصوص همت آقای دارابی، معاون امور استانهای سازمان نبود، قطعا برگزاری چنین جشنوارهای میسر نمیشد. ما در استان همدان، همواره در توجه به کودکان و نوجوانان پیشقدم بودهایم و بر همین اساس، از آقای دارابی میخواهم این استان را به دبیرخانه دائمی جشنواره انیمیشن تبدیل کنند.

نوبخت همچنین پیشنهاد کرد: همدان چهرههای شاخص زیادی در زمینههای گوناگون دارد کهای کاش از ده نفر از شاخصترین این چهرهها انیمیشن ساخته شود.

نقش مهم انیمیشن در الگوهای رفتاری

صحبتهای علی دارابی، معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما از دیگر بخشهای اصلی مراسم بود.

او با اشاره به پیشگامی ایرانیان در امر پویانمایی عنوان کرد: پویانمایی گرچه از ابداعات غربیها بود، اما این ایرانیان هستند که اصلیترین پایهگذاران انیمیشن جهان محسوب میشوند.

معاون امور استانهای رسانه ملی ادامه داد: امروزه پویانمایی تبدیل به یک صنعت بزرگ شده است؛ صنعتی مهم، تأثیرگذار و بشدت محبوب در حوزه فرهنگی و هنری که در دهههای اخیر نقشی بیبدیل در انتقال فرهنگ بخصوص برای کودکان و نوجوانان داشته و مخاطبان فراوانی به خود جذب کرده است.

دارابی خاطرنشان کرد: عمده شرکتهای بزرگی که در سطح جهان در حوزه انیمیشنسازی فعالیت میکنند، متعلق به غربیها و به طور مشخص آمریکاییها هستند.

معاون امور استانهای رسانه ملی با بیان این که این صنعت باعث ایجاد اشتغال و رونق کار میلیونها نفر در جهان شده است، گفت: انیمیشن از طریق ارتباط مستقیمی که با کودکان برقرار میکند، به آسانی میتواند مفاهیم و موضوعات بسیاری را به آنان منتقل کند؛ به طوری که میبینیم شخصیتهای دوستداشتنی کارتونها برای مخاطبان بویژه کودکان و نوجوانان به آسانی تبدیل به الگو میشوند و کودکانمان سعی میکنند رفتار آنان را تقلید کنند.

وی با اشاره به نهضت پویانمایی و بایدهای آن تصریح کرد: لازم است حرکتی جهادی برای راهاندازی نهضت و انقلاب انیمیشنسازی و پویانمایی، با عزم و اراده ملی، حمایت و سرمایهگذاری مادی و معنوی و صدور پیامهای اسلامی ـ ایرانی شکل بگیرد؛ زیرا جهان تشنه عدالت، اخلاق، پاکی، فضیلت و انسانیت است.

اهدای بخشی از جوایز جشنواره

در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره پویانمایی ایران، تندیس و جوایز بخشی از آثار برگزیده به صاحبانشان اهدا شد.

بر این اساس در بخش آموزشی، لوح تقدیر اثر شایسته و جایزه نقدی به طور مشترک به وریا نیکمنش و مریم هاشمزاده برای اثر «زینو، زندگی نو» و علی نیکوکار برای «زادگاه زندگی» اهدا شد. در این بخش دیپلم افتخار، جایزه نقدی و تندیس بهترین اثر آموزشی به هادی امیری و رها فرجی برای انیمیشن آموزشی «عصر وارونه» تعلق گرفت.

در بخش تبلیغاتی، هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی را به بهروز قزل برای «مالوچسکا» اهدا کرد. همچنین دیپلم افتخار هم به بابک و بهنود نکویی برای تیزر تبلیغاتی بانک اقتصاد نوین اهدا شد. در بخش هویت بصری، هیأت داوران جایزه نقدی و لوح تقدیر را به علی رحیمی برای طراحی شبکه مستند و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر به امید خوشنظر برای طراحی هویت بصری شبکههای امید، تهران و سه اهدا کرد. لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش عنوانبندی به سامان ارشید برای تیتراژ پایانی فیلم «زار» اهدا شد و بهروز قزل نیز دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی جشنواره را به خود اختصاص داد. در بخش جایزه انجمن طراحان گرافیک متحرک نیز داوران از میان تولیدات راه یافته، دیپلم افتخار بهترین اثر تبلیغاتی را به احمد مالکی برای «آی دی بی» و دیپلم افتخار بهترین عنوانبندی را به اثر «چشم جنگ» حامد عزیزی اهدا کردند. در بخش آموزشی داوران انجمن طراحان گرافیک، دیپلم افتخار برای اثر «مرکز تجارت کشاورزی» به رضا رفیع گیلانی تعلق گرفت و دیپلم افتخار بخش هویت بصری نیز به امید خوشنظر برای خلق هویت بصری شبکه سه رسید. در بخش موشنگرافیک، هیأت داوران از میان تولیدات راه یافته به جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر اثر شایسته از منظر ایده را به شیدا رضایی خامنه برای موشنگرافیک «پارس خزر» اهدا کرد و حسین جاودان و علی نیکوکار نیز لوح تقدیر اثر شایسته را برای آثار «طعم امروز – آشپزی» و «انرژی خورشیدی» به دست آوردند. در این بخش دیپلم افتخار بهترین پژوهش و نگارش، جایزه نقدی و تندیس جشنواره به فرهاد عباسنژاد برای موشنگرافیک «سبک زندگی» و تندیس جشنواره، جایزه نقدی و دیپلم افتخار بهترین اثر به میلاد شاهجانی برای موشن «هشتک» اهدا شد.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها