مدیرعامل بازرگانی دولتی اعلام کرد:

توزیع اقلام اساسی ویژه ماه رمضان از هفته آینده

جام‌جم از گرانی برخی اقلام مصرفی در آستانه ماه رمضان گزارش می دهد

بازار رمضان را دریابید!

ماه مبارک رمضان در حالی از هفته آینده آغاز خواهد شد که گرانی برخی کالاهای پرمصرف، نگرانی‌هایی نسبت به تنظیم بازار در این ماه پرتقاضا ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۸۴

بازار رمضان را دریابید!

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی، در یک سال منتهی به هفته اول اردیبهشت‌ماه، گوشت گوسفندی 21درصد، گوشت گوساله 15 درصد، مرغ 22درصد و چای 21 درصد گران شده‌اند و تخم‌مرغ با 54 درصد پیشتاز گرانی‌ها بوده است.

هرچند دولت وعده داده به کالاهای اساسی وارداتی با دلار 4200 تومانی، 400 تومان یارانه می‌دهد تا این اقلام گران نشود، بازار راه خود را می‌رود و در صورت عدم کنترل قیمت‌ها در یک هفته آینده، ماه رمضان امسال با گرانی همراه خواهد بود.

برخی مواد غذایی وارداتی به علت عدم تخصیص دلار 4200 تومانی، با نرخ غیررسمی 6000 تومانی قیمت‌گذاری شده‌اند.

آن‌طور که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خبر داده هنوز برای واردات مواد غذایی دلار با نرخ 4200 تومان به واردکنندگان اختصاص داده نشده است و اگر ارزی ارائه شده باشد، محصولاتی که با این نرخ خریداری شده به بازار وارد نشده است. به گفته محمد آقاطاهر، مواد غذایی که با ارز دولتی خریداری شده، حداقل دو ماه دیگر به بازار وارد خواهد شد.

شرایط فعلی بازار مواد غذایی را می‌توان این‌طور توصیف کرد که در هیچ کالایی کمبود وجود ندارد، اما گرانی در بیشتر اقلام به چشم می‌خورد.

برنج گران نیست، گران می‌فروشند

جمیل علیزاده شایق، رئیس انجمن برنج ایران با بیان این که هیچ نظارتی روی قیمت برنج ایرانی در شهرهای بزرگ وجود ندارد به خبرنگار جام جم گفت: قیمت برنج درجه یک ایرانی بدون ناخالصی در شمال کشور ده هزار و 500 تومان است، اما به شهر تهران که می‌رسد همه چیز بستگی به انصاف فروشنده دارد و متاسفانه برخی سودجویان ماه‌های رمضان، محرم و نوروز را بهانه‌ای برای افزایش قیمت عنوان می‌کنند.

وی افزود: در طول سال، میزان مصرف برنج هر ایرانی ثابت است و بین 36 تا 37 کیلو مصرف دارد، اما برخی سودجویان به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش قیمت این کالای اساسی می‌کنند و نهادهای نظارتی هم به این موضوع ورود نمی‌کنند.

علیزاده شایق با تاکید بر این که میزان برنج موجود در کشور کافی است و کمبودی برای عرضه وجود ندارد گفت: قیمت برنج در ادوار مختلف با نوسان قیمت روبه‌رو می‌شود و آن هم بستگی به زمان برداشت برنج دارد، اما به دلیل نبود نظارت روی قیمت‌گذاری این کالای اساسی عرضه‌کنندگان نهایی تا جایی که بتوانند قیمت را بالا در نظر می‌گیرند.

رئیس انجمن برنج ایران با بیان راهکاری برای مقابله با گران‌فروشی برنج ایرانی تصریح کرد: اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید با همکاری یکدیگر به این موضوع ورود کنند. هفت سال است این موضوع را با صدای بلند فریاد می‌زنیم، اما کسی صدایمان را نمی‌شود.

احتمال افزایش قیمت مرغ

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از عرضه مرغ با قیمت 8200 تومان در ماه رمضان خبر داد و گفت: قیمت مرغ برای ماه مبارک رمضان 8200 تومان تعیین شده، اما احتمال دارد این قیمت تا 8500 تومان افزایش یابد و دلیل آن هم زیان تولیدکنندگان این صنعت است.

وی با تاکید بر این که اگر عرضه به همین روال ادامه داشته باشد تغییر قیمتی رخ نخواهد داد، تصریح کرد: برخی تولیدکنندگان به دلیل زیان مستمری که دارند ممکن است از این صنعت خارج شوند و با کاهش عرضه، افزایش قیمت مرغ را شاهد خواهیم بود.

به گفته یوسف‌خانی، افزایش قیمت نهاده‌ها و ثبات قیمت نهایی دلیل زیان تولیدکنندگان است. قیمت 8500 تومان باعث جلوگیری از زیان تولیدکننده خواهد شد و یک سود حداقلی نصیبشان می‌شود.

وی به سیاست‌های دولت مبنی بر ثبات قیمت این کالای اساسی اشاره کرد و افزود: به دلیل این که مرغ جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود و بیشتر مردم از این طریق پروتئین خود را تأمین می‌کنند دولت اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد، اما باید اعطای یارانه به بخش تولید یا خرید با قیمت بالاتر و عرضه با قیمت ارزان‌تر را در برنامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی تاکید کرد: اکنون با توجه به میزان ذخیره و تولیدی که اتفاق می‌افتد کمبودی نداریم و با این شرایط، بعید است افزایش قیمت رخ دهد.

آش و حلیم گران نمی‌شود

حسین محمدی، رئیس اتحادیه کباب و حلیم و پرندگان غذاهای سنتی درباره قیمت حلیم و آش در ماه رمضان به جام‌جم گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، جلساتی با اعضای صنف اتحادیه داریم تا همان قیمت‌های سال گذشته را به تصویب برسانیم.

وی با اعلام قیمت‌های سال گذشته افزود: قیمت هر کیلو حلیم ساده 14 هزار تومان، حلیم مخصوص با مخلفات 15 هزار تومان، هر پرس حلیم 8000 تومان، هر کیلو آش 12 هزار تومان، هر پرس آش 7000 تومان و هر پرس آش شله‌قلمکار 8000 تومان خواهد بود.

محمدی تاکید کرد: از همه مردم می‌خواهیم از مراکز مجاز عرضه‌کننده حلیم و آش خرید کنند، چون نظارت روی کیفیت کالا و همچنین قیمت به طور مستمر بر اعضای اتحادیه انجام خواهد شد، اما مراکز عرضه‌کننده غیرمجاز معلوم نیست غذا را با چه کیفیتی تهیه و به دست مردم می‌رسانند.

توزیع روغن، برنج و شکر برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 30 هزار تن شکر، ده هزار تن روغن خام و 30 هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

یزدان‌سیف در نشست خبری در مورد توزیع اقلام مربوط به تنظیم بازار ماه مبارک رمضان گفت: برای تثبیت بازار با هماهنگی انجمن‌های صنفی و صنایع کشور اعم از روغن نباتی، شکر و ماکارونی تلاش کرده‌ایم بازار کم‌تنش و بی‌تنشی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: 30 هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های کارگری توزیع می‌شود که قیمت هر کیلوگرم برنج هندی 1121 به صورت عمده برای تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم 5200 تومان و برای مصرف‌کنندگان 5500 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج درجه2 هندی PR11 در انبار عمده‌فروشی 2300 تومان و برای مصرف‌کننده 2600 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود. برنج تایلندی شمالی هم تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم 3600 تومان و برای مصرف‌کننده هر کیلوگرم 3900 تومان خواهد بود.

سیف از تخفیف 10 درصدی برای روغن نباتی توزیعی در فروشگاه زنجیره‌ای خبر داد و گفت: شکر هم 20 هزار تن برای صنایع از جمله شیرینی،‌ شکلات به صورت فله‌ای توزیع خواهد شد و ده هزار تن به صورت بسته‌بندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها