نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران امشب به میزبانی استان همدان آغاز می‌شود؛ رویدادی تاریخی برای همه فعالان صنعت انیمیشن در کشورمان، چه آنها که سال‌هاست در رسانه ملی وارد این حوزه شده‌اند و چه کسانی که به صورت مستقل، به تولید آثار پویانمایی می‌پردازند.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۸۷
طلوع انیمیشن ایرانی در نخستین جشنواره پویانمایی تلویزیونی

این جشنواره هر چند نخستین گام سیستماتیک و سازماندهی شده برای گردهمایی انیمیشنسازان ایرانی و مدیران دخیل در تولید اینگونه آثار است، اما مهمترین مرحله ورود ایران به این عرصه هم به شمار میرود؛ زیرا برای اولین بار، پویانمایی کشورمان به صورت مستقل صاحب جشنوارهای در حد و اندازههای ملی شده و توجه اهالی رسانه و تصمیمگیران برنامههای تلویزیونی را به سمت خود جلب کرده است.

صنعت پویانمایی در ایران سابقهای چند ده ساله دارد، اما رشد و بالندگی این هنر فراگیر طی سالهای اخیر رو به تزاید گذاشته و پیشرفتهای چشمگیری داشته است. بحق میتوان گفت انیمیشن ایرانی در چند سالی که گذشت، به دوران بلوغ خود رسیده است و حالا میتوان با افتخار، این آثار را در معرض دید مخاطبان جهانی هم قرار داد.

فیلمهای سینمایی و تلویزیونی متعددی در ژانر کودک و نوجوان و با تکنیکهای گوناگون انیمیشنی در داخل کشور تولید میشوند و مخاطبان خود را پیدا کردهاند. البته این آثار صرفا برای مخاطب کودک یا نوجوان ساخته نمیشوند، برخی آثار انیمشینی مشهور دنیا، بزرگسالان را هم به سینماها کشاندهاند یا حتی بعضی از آنها عموما برای مخاطب بزرگسال تولید میشوند. بنابراین برگزاری نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران، نه فقط یک اتفاق مهم برای تولید آثار ویژه مخاطبان خردسال یا کودک تلویزیون، بلکه رویدادی ارزشمند برای همه آنهایی است که دوست دارند تولیدات داخلی در حوزه انیمیشن را دنبال کنند. در حقیقت این جشنواره در سالی که به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده، مصداق روشنی از رویکرد جدی رسانه ملی به تولیدات ایرانی در حوزهای است که این روزها دنیا روی آن سرمایهگذاری کرده و استودیوهای بزرگ بینالمللی، برای تولید آثار انیمیشنی گوی سبقت را از هم ربودهاند.

جریانسازی تولید آثار پویانمایی در کشورمان منتظر توجهی در این گستره بود که با برپایی جشنواره، بخشی از آن محقق شده اما نیازمند حمایت جدی و مستمر برای تداوم انگیزهبخشی و حمایت از انیمیشن ایرانی است؛ تولیدکنندگان این گونه آثار حتی اگر در قالب طرحهای تلویزیونی اقدام به این کار کنند، باز هم نیازمند توجه و تصمیم جدی مسئولان ذیربط برای بها دادن به فیلمهایشان هستند. بهتر است به تولید آثار برگرفته از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و مطابق با نیازهای روز جامعه توجه شود و همچنین خرید آثار خارجی با در نظر گرفتن اولویتهایی صورت بگیرد؛ چرا که نمایش صرف تولیدات ایرانی از شبکههای سراسری و استانی، مخاطب را نسبت به آثار مشابه خارجی متمایل میکند؛ ضمن این که نباید از پیشرفتهای چشمگیر دنیا در این حوزه غافل باشیم و خود را از ایدهها و تکنیکهای روز جهانی بینیاز ببینیم.

به هر تقدیر امروز همدان که یکی از قطبهای تولید انیمیشن کشورمان به شمار میرود، میزبان این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری است و انتظار میرود این افق روشن، در فرداهایی نزدیک، روشناییبخش مسیری باشد که رسانه ملی بدرستی در پیش گرفته است.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها