در تماس با همتایان استرالیایی، هندی و انگلیسی؛

نتانیاهو ادعاهای ضدایرانی خود را تکرار کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰ بار پایبندی ایران به برجام را تائید نموده، گفت نتانیاهو مدرکی مبنی بر نقض توافق توسط ایران ارائه نکرده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۶۰
نتانیاهو مدرکی مبنی بر نقض برجام توسط ایران ارائه نکرد

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در واکنش به نمایش مضحک «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت تل‌آویو هیچ مدرکی مبنی بر نقض برجام توسط ایران، ارائه نکرده است.

«فدریکا موگرینی» که برای شرکت در نشست چهارجانبه مذاکرات لیبی به قاهره رفته است، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ادعاهای جدید نتانیاهو گفت: «قبل از هرچیز باید بگویم که این یک واکنش اولیه است، چراکه روشن است که ما باید جزئیات بیانیه نخست‌وزیر اسرائیل را ارزیابی کنیم و اسناد را بررسی کنیم و اولا و مهمتر از هرچیز ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مورد را دریافت کنیم، چراکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها سازمان بی‌طرف و بین‌المللی‌ است که وظیفه نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران را بر عهده دارد.»

وی افزود: آنچه من از اولین گزارشها دیده ام این است که نتانیاهو پایبندی ایران به توافق هسته ای یعنی تعهدات هسته ای این کشور پس از سال ۲۰۱۵ را مورد تردید قرار نداده است. برجام بر اساس فرض حسن نیت یا اعتماد شکل نگرفته بلکه بر اساس تعهدات واقعی، سازکارهای راستی آزمایی و نظارت بسیار دقیق بر حقایق استوار است که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود.

موگرینی همچنین با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰ گزارش منتشر و تائید کرده است که ایران بطور کامل به تعهداتش عمل کرده است، ادامه داد: در هر صورت اگر هر یک از طرفها یا هر کشوری اطلاعاتی از عدم پایبندی - از هر نوعی - در اختیار دارد می تواند و باید این اطلاعات را از طریق سازوکارهای مناسب، مشروع و به رسمیت شناخته شده یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک ناظر بر اجرای برجام که من ریاست آن را بر عهده دارم ، به جریان اندازد. ما سازوکارهایی برای رسیدگی به نگرانی ها داریم.

موگرینی گفت: باز هم می گویم که من استدلال های نخست وزیر اسرائیل را در خصوص عدم پایبندی به معنی نقض تعهدات ایران مطابق با برجام را ندیده ام و باز تاکید می کنم توافق هسته ای دقیقا به این علت ایجاد شد که هیچ اعتمادی بین طرفها نبود در غیر این صورت نیازی به توافق هسته ای نداشتیم.

گفتنی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به نمایش های مضحک شهره است، دوشنبه شب در اقدامی جدید با نمایش تصاویری، ایران را به انجام فعالیت های تسلیحات هسته ای مخفی متهم کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که همواره از مخالفان سرسخت توافق هسته ای ایران بوده، روز دوشنبه ادعا کرد که بخشهایی مهم از سندی را ارائه می کند که «ظرف چندهفته گذشته» به دست جاسوسان اسرائیلی رسیده است.

وی با نشان دادن تصویر یک انبار مملو از گاوصندوق مدعی شد که «ایران پس از امضای برجام، مواد رادیواکتیو مربوط به این برنامه تسلیحاتی را به مکانی در جنوب تهران منتقل کرده است».

نتانیاهو ادعا کرد: «اسرائیل به نیم تن از مواد داخل دیوارها، ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیگر در بیش از ۱۰۰ سی دی دسترسی پیدا کرد. هر چه مشاهده می کنید، یک کپی دقیق از مواد اصلی در ایران است. فایل‌ها شامل اسناد و نمودارهایی است که مقصر بودن ایران را نشان می‌دهد. ما این مواد را با ایالات متحده و دیگر کشورها تقسیم کردیم تا صحت آن را تائید کنند. سالها است که می‌دانیم ایران یک برنامه هسته‌ای مخفیانه داشته است. این پروژه ای بود برای تولید سلاح هسته‌ای!»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها