مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران با نگاهی تاریخی به نحوه دفاع ایرانیان از خلیج فارس و بیرون راندن متجاوز از آب های نیلگون خلیج فارس پرداخت و به تقارن روز خلیج فارس با یک روز حماسی در تاریخ دفاع مقدس ایران اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۶۵۴
روزی که سردار امام قلی حماسه آفرید / یورش به ابرقدرت دریایی جهان، پرتغال با 30 هزار نیروی مردمی

علیرضا رجایی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس گفت: خلیج همیشه فارس مهد تمدن ایرانی در گذرگاه انتقال انرژی و مبادلات تجارت جهانی است که ریشه در ژرفای تاریخ داشته و همواره تجلی گر نام بلند آوازه ایران است.

وی افزود: این خطه پهناور که گنجینه ای ارزشمند از اسطوره ها، حماسه ها و آئین های ناب و ماندگار را از زمان های دور تا به امروز در خود جای داده، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و ارتباط با دریاهای آزاد، اغلب مورد طمع ورزی سلطه جویان بوده است، اما به گواه تاریخ، روحیه استقلال طلبی و آزادگی مردم سلحشور ایران مطامع و حرکت های مذبوحانه آنان را ناکام گذاشته و خواهد گذاشت.

دیپلمات دیپلماسی شهری کشورمان در خصوص علت انتخاب این روز بنام روز ملی خلیج فارس تصریح کرد: همزمانی آن با اخراج استعمار گران پرتغالی از خلیج فارس و افول امپراطوری آنها پس از این شکست بزرگ، می باشد. 380 سال پیش در چنین روزی امام قلی-سردار با کفایت صفوی- پس از سازماندهی و آموزش حدود 30 هزار بسیجی، به قوای ابرقدرت جهان-پرتغال- در خلیج فارس یورش برد و جزیره هرمز-دومین نقطه راهبردی جهان- را از لوث وجود بیگانگان پاک و آن را به مام میهن باز گرداند.

وی در این رابطه ادامه داد: پرتغالی ها پس از پاتک های ناموفق به قاره آفریقا عقب نشینی کردند. امام قلی که از قصد دشمن برای سازماندهی و ضدحمله مجدد آگاه بود به کمک ایرانیانی که در آن قاره حضور داشتند مردم آفریقا را بر علیه نیروهای پرتغال شوراند و آنها را مجبور به هزیمت از آفریقا نمود. خبر شکست پرتغال از ایرانی ها در سراسر مستعمرات پیچید و سایر ملل زیر ستم بر علیه آنها قیام کردند و اینچنین طومار امپراطوری ابرقدرت جهانی بدست ایرانیان در هم پیچید.

مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران در پایان خاطر نشان کرد: به فضل الهی نام گوهربار خلیج فارس به عنوان مظهر صلح و دوستی، برای همیشه، بر فراز تاریخ ایران خواهد درخشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها