بر اساس تحلیل‌های موجود و بررسی رفتارهای خصمانه و کینه‌ توزانه آمریکا از 26 دی 94، برآوردها این است که آمریکایی‌ها از اول بنا نداشتند برجام اجرایی شود و یا حداقل بنای آنها این بود که ملت ایران نفعی از برجام نبرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۰۰
اعتبار 1+5 زیر سوال است

به طوری که مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که به بهانه حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی را علیه ما تصویب کردند بیستمین نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها در دو سال و سه ماه اخیر بود.

اولین نقض برجام دقیقا 27 دی ماه 94 یعنی در فردای اجرای برجام صورت گرفت و طی آن 11 شخصیت حقوقی و حقیقی جمهوری اسلامی ایران تحریم شدند و این روند تا به امروز ادامه دارد.

بنابراین آمریکایی‌ها اهتمامی به اجرای برجام ندارند اما حرف ما این است که جمهوری اسلامی ایران فقط با آمریکایی‌ها توافق نکرده است. این توافق با 1+ 5 صورت گرفت و براساس آن چین، روسیه،‌ انگلیس،‌ فرانسه و آلمان هم از اعضای دیگر این توافق هستند.

طبیعی است که اعتبار و حیثیت این کشورها نیز در معرض خطر است. یعنی اگر ایالات متحده آمریکا در شرایط کنونی یک توافق بین‌المللی هفت‌جانبه را بر هم بزند طبیعی است که اعتباری برای سایر طرف‌های مذاکره با ایران باقی نمی‌ماند.

این مساله باعث خواهد شد کشورهای دیگر نتوانند روی مذاکرات و توافقات و قول و قرارهای بین المللی کشورهای نامبرده حساب باز کنند و خواهند گفت که در آینده ممکن است آمریکاییان همه قول و قرارها را به هم بزنند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد از این پس چگونه می‌توان به این کشورها اعتماد کرد. در عین حال حیثیت و اعتبار بین‌المللی آمریکایی‌ها هم زیر سوال خواهد رفت. انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که سه کشور اروپایی و روسیه و چین در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

بالاخره توافقی بین المللی براساس موازین قانونی منعقد شد و به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید و مورد حمایت و استقبال اتحادیه اروپایی و جامعه جهانی قرارگرفته است.

سوال اینجاست که آیا کشور لجام‌گسیخته و قلدرمابی مثل آمریکا می‌تواند همه این توافقات را به هم بزند؟ لذا نقش روسیه و چین و سه کشور اروپایی در این زمینه مهم است.

بویژه روسیه که به هر حال از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است و با آمریکا در عرصه بین‌المللی مراوداتی دارد و در اینجا باید نقش خود را به نحو احسن ایفا کند. البته ما با آن روی سکه که آمریکایی‌ها در توافق برجام بمانند اما به تعهدات خود عمل نکنند و یا تحریم‌های جدید و بیشتری علیه ایران اعمال کنند، موافق نیستیم.

ما معتقدیم برجام همین است که با همه قوت‌‌ها و ضعف‌های آن اجرایی شده است. والا این پیشنهاد جدید فرانسه را که عنوان شد برای حفظ برجام و راضی شدن آمریکا به ماندن در برجام و تحریم‌های بیشتری علیه کشور ما اعمال شود، نقض برجام می دانیم و آن را نمی پذیریم.

سید حسین نقوی حسینی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها