کارشناس خلیج فارس و جهان عرب در گفت و گو با جام جم آنلاین:

نام خلیج فارس، میراث معنوی است / ثبت خلیج فارس در 5 اثر یونسکو

متخصص خلیج فارس و جهان عرب، درباره نام خلیج فارس ابراز داشت: نام خلیج فارس به عنوان میراث معنوی مطرح است زیراکه این نام در نقشه ها و کتب بسیار ارزشمند که به عنوان میراث معنوی ثبت شده اند، نوشته شده است. حداقل از میراث معنوی در یونسکو، 5 کتاب ثبت شده از مصر، ایران و جهان عرب داریم که در آن نام خلیج فارس وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۳۸۰۲۵
نام خلیج فارس، میراث معنوی است / ثبت خلیج فارس در 5 اثر یونسکو

محمد عجم در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با بیان اهمیت ویژه خلیج فارس از زمان های گذشته تا به امروز بیان داشت: خلیج فارس در طول تاریخ از نظر تجارت از اهمیت خاصی برخوردار بوده است البته این مسیر تجاری در برخی زمان ها بدلیل ناامنی و مسائل و مشکلات دیگر تحت تاثیر قرار گرفته است. خلیج فارس به عنوان پلی است که ارتباط تجاری کشورهای شرق آسیا را به غرب آسیا فراهم می کند.

وی با بیان اینکه در قرن بیستم پس از کشف نفت اهمیت خلیج فارس بیشتر شد افزود: پس از کشف نفت این منطقه از نظر تامین انرژی نیز اهمیت بسیاری پیدا کرد و 64 درصد انرژی دنیا در این منطقه نهفته است و جهان به انرژی این منطقه وابسته است؛ همچنین بدلیل حجم داد و ستد اقتصادی، تولید اقتصادی، صدور کالا و نیز حجم مبادلات نظامی بسیار مهم است.

عجم با بیان اینکه امروزه در دنیا انرژی خورشیدی مورد توجه است، گفت: منطقه خلیج فارس از لحاظ تامین انرژی خورشیدی بهترین موقعیت جغرافیایی را دارد و به همین جهت مورد توجه بسیاری از کشورها است.

وی افزود: منابع دریایی و زیرزمینی خلیج فارس بسیار است و انواع موجودات دریایی درآن وجود دارد وجزو کم عمق ترین دریاهای دنیاست. همچنین هزینه تولید نیز در آن اندک و ظرفیت تولید و سهولت حمل و نقل در آن بسیار بالا است.

این متخصص خلیج فارس و جهان عرب با اشاره به نزدیکی سه قاره اروپا، آسیا و شرق دور به دریای خلیج فارس گفت: اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی خلیج فارس در عصر حاضر به خاطر سه عامل موقعیت جغرافیایی، بازار صدورکالا، سرمایه و تجهیزات نظامی و ذخایر عظیم نفت و گاز است که سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا را به هم پیوند می دهد. این دریا به اقتصادهای بزرگ دنیا و مراکز صنعتی جهان نزدیک و بر بازار سهام، نفت تاثیر گذار است، 7 کشور عربی ساحل نسبت به گذشته که بیابان بودند اکنون توجه دنیا را به خود جلب کرده اند و امروزه عربستان و امارات جزو اقتصادهای بزرگ منطقه هستند.

عجم ادامه داد: دریای خلیج فارس از نظر مساحت نصف دریای مازندران است اما از لحاظ میزان توجه قابل مقایسه نیستند؛ امروزه از جمله مسائلی که به اهمیت دریای خلیج فارس افزوده، توریسم و حجم پولی است که توسط آنها به چرخش در می آید.

وی درباره اهمیت باستانشناسی و علوم دریایی خلیج فارس گفت: کشورهای عمان، عربستان و امارات در فعالیت هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیده اند که خلیج فارس مرکز تمدن انسان نئاندِرتال است. ما یافته های دقیق علمی در این زمینه نداریم اما بر اساس تحقیق دیگران و کشف مروارید های تزئین شده و استخوان ها اینجا را مهد تمدن ها می دانند، بخصوص در سواحل ایرانی خلیج فارس تمدن هایی یافت شده است که بین 7 تا 10 هزار سال قدمت دارند.

این متخصص خلیج فارس و جهان عرب درباره نام خلیج فارس و قدمت تاریخی آن تاکید کرد: از زمانیکه علم جغرافیا و تاریخ مکتوب داریم به طور مستمر در تمام منابع و کتب و در همه زبان ها با نام خلیج فارس یاد شده است، قبل از آن با نام های اساطیری روبرو هستیم به عنوان مثال در اوستا،کتب قدیمی و منابع آشوری با عنوان دریای تلخ، دریای شور، دریای چیچست نیز از نام گرفته اما استفاده نشده است زیراکه قابل تطابق با مکان جغرافیایی آن نبودند.

وی با بیان اینکه نام خلیج ع ر ب ی در نیم قرن اخیر باب شده است گفت: در هیچ کتاب عربی تا 50 سال پیش اسمی به نام خلیج ع ر ب ی به کار برده نشده است؛ تمام تفاسیر قرآنی، احادیث موجود، کتب تاریخی و نقشه های قدیمی در تمام جهان اعم از عرب و غیر عرب نام خلیج فارس و معادل آن بکار برده شده است.

عجم گفت: به نام خلیج فارس نام میراث معنوی گفته می شود زیراکه این نام در نقشه ها و کتب بسیار ارزشمند که به عنوان میراث معنوی ثبت شده اند، نوشته شده است. حداقل از میراث معنوی در یونسکو، 5 کتاب ثبت شده از مصر، ایران و جهان عرب داریم که در آن نام خلیج فارس وجود دارد.


نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها