از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران

دستور مسدودسازی پیام رسان تلگرام صادر شد

بر اساس مصوبه جدید مرکز ملی فضای مجازی، شرکت ارتباطات زیرساخت به خروج سرورهای تلگرام از مدار زیرساخت اقدام کرده که می‌تواند کاهش کیفیت استفاده از این پیام‌رسان را در پی داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۶۸
کاهش کیفیت تلگرام با خروج سرورها از ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که سال گذشته موضوع انتقال و استقرار سرورهای تلگرام به ایران در مقطعی از زمان ابتدا به صورت شایعه و اخبار پراکنده مطرح شده بود، در نهایت محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در نتیجه برگزاری جلساتی با مدیران تلگرام، برخی از سرورهای این شبکه اجتماعی به کشور منتقل شده و قرار است در آینده نزدیک این شرکت، شبکه توزیع یا انتقال محتوا یا CDNهای خود را نیز به ایران منتقل کند.

پس از آن پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام در پیامی اعلام کرد سرورهای تحویل محتوای این شبکه پیامرسان به ایران و تعدادی از کشورهای خاورمیانه منتقل شده است. دوروف همچنین درباره مسائل فنی این انتقال اظهار کرده بود: ما میتوانیم روی CDNها تکیه کنیم که با آنها از نظر فنی مانند سرویسدهندههای اینترنت (ISP) رفتار میکنیم که فقط دادههای رمزنگاری شدهای را که قادر به کشف رمز آن نیستند، دریافت میکنند. به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکسها و فیلمهایی که به صورت عمومی منتشر میشود در مناطقی مانند ترکیه، اندونزی، عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش مییابد، بدون اینکه کمترین خدشهای به امنیت وارد شود.

از طرفی اخیرا موضوع حمایت از پیامرسانهای داخلی بسیار داغ شده و در جهت شکستن انحصاری که پیامرسان تلگرام در کشور ایجاد کرده و همچنین تشویق کاربران به استفاده از ابزارهای بومی، اقدامات بسیاری از جمله کاهش هزینه ترافیک این پیامرسانها انجام شده و جدیدترین خبر نیز از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت و لغو استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیامرسان تلگرام(CDN) در ایران است.

بر این اساس شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای شفافیت ساختارمند که آن را راهبردی اساسی در وزارت ارتباطات میداند، در اطلاعیهای اعلام کرد: ابلاغیهای توسط دبیر محترم شورایعالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که بر اساس آن، مجوز قانونی صادره آن مرکز در سال 1395 در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیامرسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است.

بر اساس روال قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند و از این پس، ترافیک این پیامرسان تنها از طریق ارتباطات بینالملل کشور راهیابی خواهد شد، ضمن آنکه اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیامرسان را در پی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها