جام‌جم نمونه‌هایی از جوانگرایی در مسئولیت‌های اثرگذار کشور را بررسی می‌کند

نوبت دهـه شصتی‌ها

امروز روز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) است و به همین مناسبت هم روز جوان نام گرفته است. از قضا یکی دو روز قبل علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر با سابقه شبکه سه سیما جایش را به یکی از مدیران جوان و دهه شصتی داد؛ علی فروغی مدیر جوانی که پیش از این ریاست مرکز بسیج صدا و سیما را به عهده داشت. شاید همین تلاقی بود که باعث شد دقیق نگاه کنیم و ببینیم که این روزها جوانگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و دهه شصتی‌ها دارند جایشان را میان مدیران با تجربه پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۶۰
نوبت دهـه شصتی‌ها

این جوانگرایی و تاکید بر تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد، همان چیزی است که مقام معظم رهبری دو سال قبل و در حکم انتصاب ریاست سازمان صدا و سیما - دکتر علی عسکری- هم بر آن تاکید داشتند. در این حکم آمده است:

«آنچه باید توصیه شود، در حکم اینجانب به جناب آقای سرافراز به تفصیل آمده است. لذا مؤکدا سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید.

توفیقات شما را از درگاه ربوبی مسألت می‌کنم.»

حالا دیگر نوبت جوان‌هاست. این جمله‌ای است که در بعضی مقاطع تاریخی به واسطه عملکرد مطلوب از سوی جوان‌ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و به تبع آن مسیر ورود جوان‌ترها به لایه‌های تصمیم‌گیرنده و بخش‌های مدیریتی باز شده است. اتفاقی که حالا هم دوباره در نیمه دوم دهه 90 رنگ اجرایی شدن گرفته و جمله «حالا نوبت جوان‌هاست» به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. به دنبال آن هم جوانگرایی به یک شیوه و مشی در بعضی دستگاه‌ها و ساختارهای مدیریتی بدل شد. این رویه البته هنوز در بعضی ساختارها و دستگاه‌ها پررنگ‌تر و در بعضی دیگر کمرنگ‌تر است. از بخش‌هایی که حالا دیگر انتصاب جوان‌ها در آن یک اتفاق نیست و دارد به یک رویه و خط‌مشی تبدیل می‌شود، می‌توان صدا و سیما را نام برد. بخشی از بدنه دولت بخصوص در وزارت ارتباطات که عالی‌‌ترین مقام آن یعنی وزارت ارتباطات به یک جوان دهه شصتی سپرده شد یا بخش‌هایی از ساختار فرهنگی و هنری هم که موجب شد جوان‌ها در جایگاه مدیریت و تصمیم‌سازی قرار بگیرند از همین دسته‌اند و «حالا نوبت دهه شصتی‌هاست» را به عنوان یک مشی پذیرفته‌اند.

حالا دهه شصتی‌ها با جسارت مثال‌زدنی‌شان و با اعتماد به نفسی که شاید برآمده از کنش و واکنش‌های اجتماعی باشد، چنان خود را اثبات کرده‌اند که دیگر نمی‌شود بسادگی از آنها
گذشت.

این جوانگرایی و حرکت به سوی راهبرد و رویه شدن آن شاید از سه چهار سال قبل جدی‌تر شد. انتصاب مدیران جوان شبکه‌های مختلف صدا و سیما، انتصاب یک مدیر دهه شصتی به عنوان وزیر ارتباطات و هنرمندان جوان و عموما دهه شصتی ـ از سید‌محمود رضوی و محمد‌حسین مهدویان و بهروز شعیبی تا حسن روح‌الامین ـ همه نگاه‌ها را متوجه دهه شصتی‌ها کرد.

تجربه مدیریت جوانان در جمهوری اسلامی به نخستین سال‌های استقرار این نظام باز‌می‌گردد. زمانی که کشور مورد هجوم همه جانبه نظامی قرار گرفت. کشور با ورود جوانان به عرصه نظامی و در دست گرفتن فرماندهی تیپ‌ها و لشکرهای مردمی توسط آنان، توانست ضمن حفظ تمامیت ارضی خود ضربات سنگینی نیز به ارتش قدرتمند عراق وارد کند.

متوسلیان، باکری، وزوایی، همت، زین الدین، صیاد شیرازی و... با استفاده از توان جوانان و البته هوش و درایت بالا موفق به ارائه الگویی از مدیریت جوانان شدند که تا امروز نیز پشتوانه محکمی برای اعتماد به این قشر است.

دهه 60 دهه عجیبی است. دهه‌ای که شاید حماسی‌‌ترین روزهای این آب و خاک در آن مقطع توسط فرماندهان جوانی شکل گرفت که شهامت و هوشمندی و نگاه انسانی آنها باعث شد تا ایران در یکی از سخت‌‌ترین نبردهای تاریخ خود، حتی یک وجب از خاکش را از دست ندهد. دهه‌ای که اعتماد باتجربه‌ها و مسن‌ترها به جوانان و استفاده از آنها در جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی باعث شکوهمند‌‌ترین اتفاق‌ها شد؛ اعتماد به جوان‌هایی که شاید آنها هم ویژگی دهه شصتی‌های این مقطع را داشتند.

حالا دوباره بعد از مدتی دور ماندن جوان‌ها و جلو رفتن امور با نیروی باتجربه اما پا به سن گذاشته، نوبت دهه شصتی‌ها و اعتماد به آنها رسیده است.

صدای قدم‌های این اتفاق و تغییر رویکرد از چندی پیش در صدا و سیما به گوش می‌رسید؛ از وقتی شبکه نهال و امید ( شبکه‌های کودک و نوجوان صداوسیما) به محمد سرشار به عنوان یک مدیر جوان سپرده شد و سلیم غفوری که او هم در زمره جوانان مومن و انقلابی بود مدیریت شبکه مستند را عهده‌دار شد. معینی پور و نشستن او بر مسند مدیریت شبکه چهار تیر خلاصی بود بر آنها که همچنان به جوان‌ترها اعتماد نداشتند و نشان داد استفاده از نیروی جوان و اعتماد به دهه شصتی‌ها در صدا و سیما یک رویکرد تازه است.

بعد از این تغییرات، یک جابه‌جایی دیگر در معاونت سیمای رسانه ملی به گوش می‌رسید؛ خبرها حاکی از آن بود که مدیر کهنه کار صدا و سیما یعنی علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه سیما بناست جای خود را به شخص دیگری بدهد؛ گزینه‌هایی نیز برای این سمت گمانه‌زنی می‌شد، اما تقریبا کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد پورمحمدی پیشکسوت 61 ساله جای خود را به جوانی 29 ساله بدهد؛ موضوعی که باعث جلب توجه رسانه‌ها شد و حتی این انتصاب را به یکی از سوژه‌های بحث شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد.

انتصاب فروغی به عنوان مدیر یکی از مهم‌ترین شبکه‌های صدا و سیما با استقبال فعالان فرهنگی مواجه شد.

یک مدیر چالشگر

مسعود معینیپور هم دومین مدیر دهه شصتی سیما بود که آذر سال گذشته به عنوان مدیر شبکه چهار منصوب شد. او که دانشآموخته حوزه علمیه قم و دارای مدرک دکترا از دانشگاه معارف اسلامی است، دو سال یکی از برنامه های چالشی سیما را سردبیری و اجرا کرد.

«زاویه» برنامه ای که کمتر کسی فکر می کرد مناظره های اهالی اندیشه و علوم انسانی در آن بتواند در میان عموم مردم نیز نفوذ کند، اما این اتفاق افتاد و معینی پور از همان برنامه بیشتر
شناخته شد.

او علاوه بر سوابق پژوهشی و تدریس در دانشگاه، سردبیری فصلنامه علوم انسانی صدرا و نشریه رسائل را نیز در کارنامه عملکرد خود دارد.

اجرا و کارشناسی بیش از 40 برنامه رادیویی، سردبیری، اجرا، کارشناسی و نویسندگی بیش از صد برنامه زنده و تولیدی رادیویی و تلویزیونی در شبکههای مختلف صدا و سیما، عضویت در شورای سیاستگذاری چند روزنامه، سردبیری فصلنامه علوم انسانی صدرا و نشریه رسائل از جمله سوابق علمی، فرهنگی و رسانهای معینیپور است.

دکتر معینیپور همچنین تاکنون در برنامههای پگاه، تحول و... شبکه چهار بهعنوان سردبیر، نویسنده و کارشناس ـ مجری ایفای نقش کرده و همچنین در برنامه زاویه که یکی از مهمترین و پرچالشترین برنامههای تلویزیون در طول سالهای اخیر بوده، بیش از دو سال سابقه اجرا
و سردبیری دارد.

اثبات توانمندی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر دهه شصتی است که توانست با اثبات توانایی خود در جایگاه وزارت ارتباطات قرار گیرد.

او در 13مهر 1360 در جهرم، استان فارس به دنیا آمد.

آذری جهرمی برآمده از خانوادهای مذهبی و وفادار به آرمانهای اسلام، ایران و انقلاب است که یک شهید و یک جانباز را در مسیر اعتلای انقلاب و کشور تقدیم کرده اند.

وی دانشآموخته مقطع کارشناسی مهندسی برق قدرت دانشگاه صنعت آب و برق است و از مسئولیتهای پیشین وی میتوان به مدیرکل امنیت سیستمهای ارتباطی سازمان تنظیم مقررات در سالهای 1388تا 1393، عضویت در هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت 1393 تا 1395 و معاونت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت 1395 تا 1396 اشاره کرد.

جذب جوانان مستعد

سیدسلیم غفوری، هر چند متولدسال 52 است و جزو دهه شصتیها نیست اما در میان مدیران جوان سازمان صدا و سیما قرار میگیرد. مستندسازی که سابقه کارگردانی و تولید ده ها مستند را در کارنامه خود دارد، خرداد 95 با حکم مرتضی میرباقری به عنوان مدیر شبکه مستند سیما منصوب شد و از آن زمان تا کنون توانسته است با تهیه و تولید مستندهای جذاب جای این شبکه را در میان مخاطبان خود باز کند و از سوی مستندسازان نیز مورد اقبال قرار گیرد.

کارگردان و تهیهکننده مستند، فعال فرهنگی، دانشآموخته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی. وی مدیر گروه مستند شبکه افق از سال 91 تاکنون بود.

از دیگر مسئولیتهای غفوری میتوان به مدیریت مرکز فرهنگی میثاق، دبیری اتحادیه بینالمللی امت واحده، عضویت در شورای مستند مرکز مستند سوره حوزه هنری، تهیهکنندگی دهها برنامه مستند: نسیم حیات، جنگ پنهان، پارسیان زنگبار، آسیاییها به غزه میروند، کاروان آزادی، مرزبانان، قیام صحرا، اسرار زندان ابوسلیم، نیمه خاموش، خوابهای سیاه و ...، عضویت در هیأت انتخاب و داوری دهها جشنواره در حوزه مستند از قبیل جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، بخش مستند جشنواره فیلم فجر، جشنواره تسنیم، جشنواره سما، جشنواره رویش و...
نام برد.

فعالیت مؤثر در عرصه جذب، آموزش و سازماندهی جوانان مستعد با هدف تشکیل گروههای مستندساز، برنامهریزی و مدیریت کاروان آسیایی شکست حصر غزه، برنامهریزی و مدیریت کاروان زائران صلح سوریه با حضور هنرمندان کشورمان در سوریه، برنامهریزی، هماهنگی و اعزام گروههای مختلف مستندساز به نقاط بحرانی منطقه و جهان اسلام نیز از سایر فعالیتهای
سلیم غفوری است.

تاثیرات جوانگرایی

شاید اولین نشانه های این تغییر در خط مشی جوانگرایی را بتوان در نوع مواجهه این مدیران با مردم جست.

واکنش های متفاوت و سریع او نسبت به اتفاقات و رویدادها و حتی شایعه ها . مدتی قبل وقتی بحث قطع شدن سراسری اینترنت روی داد، اولین و مستدل‌‌ترین واکنش ها از جانب این وزیر جوان بود که استفاده از ابزارهای روز را خوب میشناسد و به زبان رسانه ها هم آشناست.

نشانی دیگر از این تاثیرات را میشود در حرفهای این وزیر جوان در میان مردم تبریز گرفت. جایی که آذری جهرمی به استفاده از القاب تملق آمیز برای مسئولان انتقاد میکند و میگوید بعضی از عنوان ها برای مسئولان مانند من سم است،ممکن است باورمان شود.

آذری جهرمی در همین جلسه می گوید: مردم اشرافیگری مسئولان را مذموم میدانند اما گاهی خود مردم آنها را به سمت اشرافی گری هل میدهند. به عنوان مثال،گرچه عبارات و لقب هایی که گفته شد از سر محبت و لطف بوده ، اما دست من کجایش مبارک است؟ مقام من کجا عالی است؟ مسئولان با مردم تفاوتی ندارند فقط مسئولیت آنها بیشتر است و خواهش میکنم از این عبارات و القاب نه برای من و نه هیچ مسئول دیگری استفاده نکنید.

نوع مواجهه معینیپور با جوانان مستعد و بهروزتر کردن و جذابتر کردن برنامههای شبکه چهار یا سرو سامان دادن به وضعیت برنامههای کودک از سوی مدیر جوان این شبکهها از دیگر نمونههای تاثیر این تغییرات است.

انتصاب فرمانده 39 ساله

دانشجوی 18 ساله ورودی 68 دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی که از استان گیلان راهی مهرآباد جنوبی شده بود، شاید تصورش را هم نمیکرد که در آینده نه چندان دور، آیت‌‌ا... خامنهای که آن روزها تازه به رهبری جمهوری اسلامی انتخاب شده بود او را به فرماندهی چهارمین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کند.

اسماعیلی جوان چهار سال بعد در سال 1372 در رشته تکنولوژی فرماندهی و کنترل شکاری فارغالتحصیل و برای ادامه آموزشهای تخصصی راهی گروه پدافند هوایی دزفول شد. اسماعیلی در حکم یک افسر جوان ارتشی بعد از مدتی جانشین رئیس عملیات رادارِ پدافند در جنوبغرب کشورشد. گروه او چشمان همیشه بیدارِ نیروهای مسلح برای رصد و نگهبانی از آسمان کشور بودند.

اسماعیلی باسواد، با انگیزه و جوان بعد از طی کردن مراحل و مراتب دیگری مانند جانشین سایت رادارِ گروه پدافند هوایی آبدانان، فرمانده سایت، معاون عملیات گروه و فرماندهی پدافند هوایی مرکز کشور در نهایت در اوایل دهه 80 شمسی راهی پایتخت شد تا در معاونت عملیات نیروی هوایی ادامه خدمت دهد.

با تدبیر فرماندهی کل قوا و تبدیل پدافند هوایی کشور به یک قرارگاه مستقل، اسماعیلی جوان راهی معاونت عملیات قرارگاه پدافدن هوایی خاتمالانبیا(ص) شد. سواد، دانش، انگیزه و در نهایت تجربه او آنقدر شده بود که دیگر نمیشد نادیدهاش انگاشت.

همین هم باعث شد تا با ارتقای دو درجه از سرهنگ تمامی به سرتیپ تمامی در نهایت از سال 1389 با 39 سال سن، فرمانده کل قوا او را به سمت فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کند.

اولین گام در جوانگرایی

علی فروغی دانش آموخته رشته معارف ا سلامی و فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه امام صادق (ع) است و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و شهید مطهری و ولایت فقیه را در دانشگاه تدریس می کند.

وی علاوه بر چاپ مقالات متعدد در حوزه های علوم انسانی، کتاب اثبات ولایت فقیه در ادله نقلی و عقلی را در مرحله چاپ دارد.

فروغی سوابق فرهنگی، هنری و رسانه ای همچون فرماندهی پایگاه شهید الیاسی ناحیه شهید بهشتی (ره)، معاونت فرهنگی بسیج دانشگاه امام صادق (ع) و ... را دارد. وی قبل از مدیریت شبکه سه، ریاست مرکز بسیج صدا و سیما را به عهده داشت. وی اولین نمونه جوانگرایی در سازمان صدا و سیما نیست و قطعا آخرین نمونه هم نخواهد بود، رسانه ملی بنا دارد در زمانه ای که رسانه تحولات عمیقی
نسبت به چند سال پیش یافته، خود را با تزریق نیروی جوانی در کنار تجربه پیشکسوتـانش، به روز و کارآمد نگاه دارد.

امید در دل نوجوانان

محمد سرشار، متولد تیرماه 1360 فرزند محمدرضا سرشار (رهگذر) قصهگوی معروف و محبوب دهه شصتی ها که خودش نیز یک داستاننویس و پژوهشگر حوزه داستان کودک است به عنوان مدیر شبکه کودک و نوجوان سیمامنصوب شد.

او توانست باوجود محدودیت ها و ساعت بالای کار، کنداکتور شبکه کودک و نوجوان را مدیریت کند و در قالب این شبکه سه کانال پویا (خردسالان)، نهال (کودکان) و امید (نوجوانان) را راهاندازی کند.

سرشار به عنوان یکی از جوانترین مدیران صدا و سیما به استقبال علی فروغی رفت و در پستی که در کانال مجازی خود منتشر کرد، ضمن نقل خاطره انتصاب خود به عنوان مدیر شبکه کودک و نوجوان، علی اصغر پورمحمدی را سپری برای نوآوری ها دانسته و نوشت: «بدون شک علی فروغی بدون حمایت آقای پورمحمدی نمی تواند فرمان شبکه سه را در دست بگیرد و حالا که آقای پورمحمدی، قائم مقام معاون سیما شده و دوباره رسما چتر حمایتش را روی سر همه شبکه ها گسترانده، کار کردن برای همه مدیران جوان معاونت سیما با مدیرانی که به جوانگرایی باور دارند، راحتتر است. نوروز امسال نشانهای از پوست انداختن تلویزیون بود. غول رسانه ملی در حال نوزایی است و نگرانی ضدانقلاب از بازسازی و جوانگرایی قابل مشاهده است.
برای برادر رشیدم علی فروغی دعا می کنم و امیدوارم خداوند شانههای او را برای بر دوش کشیدن این بار سنگین استوارتر کند.»

نگاه ملی رضوی

سیدمحمود رضوی مجد، تهیهکننده سینما، متولد 1359 در مشهد است.

ورود به سینما را با سرمایهگذاری فیلم «هفت و پنج دقیقه» شروع کرد و پس از آن مشترکا با اصغر فرهادی تهیهکنندگی فیلم «درباره الی» را در سال 1387 برعهده گرفت.

در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با تهیهکنندگی اولین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی با نام «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول جشنواره شد.

در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با تهیهکنندگی فیلمهای «سیانور» و «خانهای در خیابان چهل و یکم» حاضر بود. فیلم خانهای در خیابان چهل و یکم نامزد دریافت سیمرغ در بخش نگاه نو بود.

در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، با تهیهکنندگی فیلم «ماجرای نیمروز»، سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد. همچنین بهزاد جعفری طادی برای فیلم ماجرای نیمروز برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه
و لباس شده است.

مجموعههای نفس گرم، پادری، پردهنشین، موج و صخره و روزهای زندگی نیز از جمله آثاری است که وی تهیه آن را برعهده داشته و از مجموعههای موفق صدا و سیما در سالهای اخیر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها