کارشناس مسایل منطقه در گفت وگو با جام جم آنلاین:

حمله به طبس خودزنی سیاسی کارتر بود و هیبت آمریکا را در هم شکست

کارشناس مسایل منطقه حمله نظامی آمریکا به طبس را خودزنی سیاسی کارتر بشمارآورد و به تبعات این رخداد مهم پرداخت.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۶۴
حمله به طبس خودزنی سیاسی کارتر بود و هیبت آمریکا را در هم شکست

سید هادی سید افقهی در گفت و گو با جام جم آنلاین بمناسبت سالروز شکست نظامی آمریکا در طبس گفت: بعد از پیروزی انقلاب از آنجایی که سفارت آمریکا به هیچ روی تابع قوانین و پروتکل های بین المللی نبود و عملا به جاسوس خانه تبدیل شده بود در نهایت توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد و در شرایطی که کارمندان سفارت در اختیار نیروهای انقلابی قرار گرفتند، آمریکا به بهانه آزاد سازی آنها طرح عملیات نظامی علیه ایران را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه تجاوز به خاک ایران در سال 59 توسط آمریکایی ها خطایی به مراتب بزرگتر از تبدیل سفارت خانه خود در تهران به مرکز جاسوسی بود، افزود: کاخ سفید تلاش داشت یک خطای راهبردی بزرگ را با یک خطای به مراتب بزرگتر دفع کند اما به لطف خدا پیروز نشدند.

افقهی خاطر نشان کرد: به تعبیر حضرت امام شن های صحرای کویر و همراه توفان از جانب خدا مامور شدند و ناوگان هوایی متجاوز آمریکا در صحرای طبس را در هم کوبیدند.

وی با نگاهی به ابعاد خارجی شکست عملیات نظامی طبس برای آمریکا ابراز داشت: اقدام کارتر رییس جمهوروقت آمریکا برای حمله نظامی به ایران و آزاد سازی گروگان ها یک خودزنی سیاسی محسوب می شود. او تصور می کرد با آزاد سازی اتباع خود از ایران فضای سیاسی جامعه آمریکا به نفعش برخواهد گشت و مردم برای بار دوم به وی رای خواهند داد. اما همان طور حضرت امام بدرستی پیش بینی نموده بودند کارتر هیچگاه رنگ کاخ سفید را نمی بیند که دقیقا هم این اتفاق رقم خورد.

افقهی خاطر نشان کرد: در دوره ریاست جمهوری کارتر دو شکست عظیم یکی بحث تسخیر لانه جاسوسی و دیگری شکست ارتش آمریکا در طبس بشدت هیبت ابرقدرتی این کشور را درهم شکست به گونه ای که این عملیات با گذشت 40 سال همچنان جز اسناد تاریخی برای رسوایی مقامات کاخ سفید بشمار می آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها