بازخوانی ماجرای حمله به طبس به روایت رسانه آمریکایی

چگونه عملیات «پنجه عقاب» شکست خورد

کارشناس سیاست خارجی بابیان اینکه دولت کارتر تمام حیثیت نظامی و اطلاعاتی آمریکا در شکست عملیات طبس را از دست داد، فروپاشی هیمنه واشنگتن در این عملیات را آغازی بر شکل‌گیری دومینوی شکست سلطه آمریکا بر مردم منطقه دانست و آن را الگوی عملی برای ما در دوران مقدس و توافق هسته‌ای بشمار آورد.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۰۵
زلزله طبس کاخ سفید و CIA را لرزاند/ دومینوی فروپاشی نظام  سلطه در سال 59 کلید خورد

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون شکست حمله نظامی آمریکا به طبس در سال 59 گفت: دولت وقت آمریکا در واکنش به تصرف لانه جاسوسی آمریکا و در اختیار گرفتن شماری از کارکنان سفارت مذکور توسط انقلابیون و دانشجویان، یک عکس‌العمل پر ریسک و مخاطره‌آمیزی برای آزادسازی آن‌ها تحت عنوان عملیات نظامی پنجه عقاب برای ورود به خاک ایران ترتیب داد.

وی با بیان اینکه طراحی عملیات نظامی برای آزاد سازی کارکنان سفارت آمریکا نشان دهنده اهمیت بالای موضوع در نزد کاخ سفید بود، افزود: ارتش آمریکا در آن مقطع تمام امکانات اطلاعاتی و توان نظامی خود را بکار گرفت تا یک عملیات واکنش سریع برای ورود به سفارت آمریکا در تهران و خروج گروگان‌ها طراحی کند. لذا درجایی که آمریکایی‌ها همه حیثیت خود را درگرو موفقیت این عملیات گذاشته بودند با شکستی بسیار سخت روبه‌رو شدند.

این کارشناس سیاسی فروریختن هیمنه نظامی و چهره هژمونی ایالات‌متحده در بین ملت‌های منطقه را از مهم‌ترین پیامدهای شکست ارتش آمریکا و توقف آن‌ها در صحرای طبس بشمار آورد و تصریح کرد: تا قبل از انجام عملیات موسوم به دلتا(پنجه عقاب) آمریکا به‌واسطه قدرت نظامی خود سلطه گسترده‌ای بین دول منطقه داشت که با این شکست تا اندازه زیادی این سلطه تحت شعاع عملیات ناموفق طبس قرار گرفت. افزون بر این آن‌ها قصد داشتند در این مسیر به‌گونه‌ای وارد یک جنگ تمام‌عیار با انقلاب اسلامی شوند تا پایه‌های انقلاب نو پای ما را متزلزل کنند اما با زمین‌گیر شدن نیروهای آمریکایی در طبس عملاً پرونده نظامی علیه ایران به طرز شگفت‌آوری با یاری خدا و گرفتاری ناوگان هوایی آن‌ها در طوفان شن بسته شد.

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: زلزله افتضاح به بار آمده از ناکامی عملیات طبس هم کاخ سفید را به لرزه درآورد وهم دستگاه‌های امنیتی دولت کارتر همچون سی آی ای را بشدت زیر سئوال برد. حتی این رخداد تمام سران کشورهای وابسته به واشنگتن را به لرزه درآورد. از رو باید گفت، این حادثه برای جمهوری اسلامی در آن مقطع حساس هم به لحاظ سرافکندگی وابستگان داخلی و هم در بعد سیاست خارجی دستاوردهای مطلوبی به همراه داشت.

وی دراین‌باره به سخن حضرت امام(ره) در واکنش به شکست حمله نظامی آمریکا در طبس اشاره کرد و گفت: وقتی امام فرمودند ریگ‌های بیابان امور شده بودند نظامیان آمریکایی را در طبس نابود کرده و تومارشان را در هم بپیچند، بیانگر اثبات این جمله ایشان است که گفتند انقلاب اسلامی از وجود یک پشتوانه قوی الهی برخوردار و اینکه ما به راه خود ادامه خواهیم داد و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند.

کنعانی مقدم شکست آمریکا در طبس و ناکامی آن‌ها برای ورود به تهران را سرآغازی برای شکل‌گیری دومینوی فروپاشی نظام‌های وابسته به کاخ سفید داست و بیان کرد: ملت‌ها متوجه شدند که دولت آمریکا ازاین‌پس فاقد قدرت رویارویی با انقلاب اسلامی بوده و باوجودی که با تمام توان نظامی خود در طبس وارد شد اما نتیجه‌ای جز پایان داستان شکست‌ناپذیری ارتش آمریکا برای آن‌ها نداشت.

وی ناکامی دولت وقت آمریکا در عملیات آزادسازی گروگان‌های خود در سال 59 را الگویی عملی برای امروز سیاست خارجی ما محسوب کرد و افزود: ما دیروز این الگو را در دفاع مقدس بکار گرفتیم و باوجود پشتیبانی همه‌جانبه قدرت‌ها از ارتش صدام اجازه ندادیم یک وجب از خاک ما به دست بیگانه بیافتد. اما امروز هم در مقوله برجام باید بگوییم آمریکا شکست‌خورده است چراکه چندین ماه است تلاش می‌کنند از این توافق جامع بین‌المللی خارج شوند ولی به دلیل بسیاری از قوانین آمره نظام بین‌الملل موفق به این کار نشده‌اند و در صورت ارتکاب به آن محتمل تبعات غیرمنتظره آن خواهند شد.

کنعانی مقدم در پایان گفت: ما با تأسی از الگوی زیر پا نهادن تئوری شکست‌ناپذیری آمریکا در بحث توافق هسته‌ای وارد عمل شدیم و درحالی‌که آمریکا با تمام قوا پشت میز مذاکره نشست اما بازهم به اهداف خود نرسید و این نشان‌دهنده رقم خوردن شکستی دیگر برای کاخ سفید این بار در حوزه دیپلماسی قلمداد می‌گردد. از طرفی چون همگان شاهد هستند واشنگتن تعهدی به امضای خود در برجام ندارد همین مسئله مقامات آمریکایی را ازنظر اعتماد بین‌المللی چه در منطقه و چه در جهان در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها