جواد قارایی، طبیعت‌گرد و مستندساز که نگاه متفاوتی در معرفی طبیعت بکر مناطق مختلف ایران دارد، در سری سوم مجموعه «ایرانگرد» که در ایام نوروز روانه آنتن شبکه یک شد، تلاش کرد با بهره بردن از تجربیات دو فصل قبلی این برنامه، طبیعت‌گردی را از جنسی دیگر برای مخاطبان تلویزیون ارائه بدهد و آنها را همراه با خود به اماکن دیدنی اقصی نقاط ایران ببرد.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۸۷
ماجراجویی در تلویزیون با ایرانگرد

در فصلهای قبلی این برنامه، ریتم کند آن، ایراد بزرگی محسوب میشد؛ حتی در برخی صحنهها حوصله مخاطب سر میرفت و با وجود جذابیتهای تصویری، خیلی نمیتوانست همراه برنامه بماند، اما قارایی در سری سوم این مشکل را برطرف کرد و برنامه صاحب یک ریتم مناسب شد، ضمن اینکه امسال بازخوردهای مخاطبان نسبت به این برنامه بیشتر از فصلهای قبلی بود.

البته با وجود پیشرفتهای فصل سوم در بخش روایت، همچنان ایرادهایی جزئی وجود داشت. گرچه قارایی خیلی صمیمانه با مخاطب صحبت میکند و این امتیاز اوست، اما میتواند بیان خودش را در روایت تصاویر قویتر کند تا مخاطب مثل کارهای مرحوم اینانلو شاهد یک اثر با کمترین نقص باشد.

یکی دیگر از حسنهای برنامه، بردن دوربین به بطن زندگی عشایر و مردمانی است که زندگی عشایری دارند. در فصل سوم، ایرانگرد نه تنها روایتگر زندگی مردان عشایر بود، بلکه قاب دوربین روی زنان و دختران عشایر تمرکز داشت و تصاویر بسیار زیبایی از آنها هنگام کار نشان داده میشد.

میتوان گفت کمتر تصاویر کلوزآپ از زنان عشایری در تلویزیون دیده بودیم و این نشان میدهد قارایی برای به تصویر کشیدن این بخشها زحمت زیادی کشیده است.

ایرانگرد در سری جدید خود همچنین در کنار نشان دادن کمبودها و کاستیهای زندگی عشایر، از جوانان تحصیلکرده عشایری هم گفت که با وجود اینکه لیسانس عمران، حقوق و ... دارند، اما بعد از تحصیل به زندگی عشایری خود بازگشته و روزگارشان را سپری میکنند. این جزو ویژگیهای این برنامه است و میتواند الگوی بسیار خوبی برای جوانان بلندپرواز باشد که همیشه به دنبال امکانات و شرایط بهتر برای زندگی هستند. در واقع دوربین ایرانگرد بدون اینکه دچار شعارزدگی شود، با یک زبان ساده نشان داد، میتوان بعد از تحصیلات به اصل زندگی برگشت و بدون آنکه دغدغه یک شغل پر زرق و برق را داشت خیلی راحت زندگی کرد.

از دیگر بخشهای آموزنده فصل سوم برنامه ایرانگرد، توصیههای سفر است؛ اینکه برای سفر باید چه تجهیزاتی داشته باشیم و با چه کیفیتی باشد. معمولا این سوال برای همه ما وجود دارد که چگونه سفر کنیم و به دامان طبیعت برویم. کافی است مخاطب این بخشهای برنامه را ببیند تا بداند برای سفر به چه نوع چادر یا زیراندازی نیاز دارد و .... این بخشها جزو حسنهای برنامه محسوب میشود.

با تماشای مجموعه ایرانگرد این امید میرود که جواد قارایی در دیگر فصلهای این برنامه از زوایای بکرتری به طبیعت ایران نگاه کند تا مخاطبان با تماشای آن، هم سرگرم شوند و هم یاد بگیرند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها