امام راحل در معماری نظام اسلامی نگاه خاصی به مشارکت مردم داشتند، نه صرفا شرکت در راهپیمایی و حضور در انتخابات، بلکه حتی در عرصه عملیات اجرایی و اقدامات، نقش اصلی را برای مردم قائل بوده و دولت‌ها را حامی مردم می‌دانستند، این نگاه مهمی است که هر جا از آن غافل شدیم، ضربه خوردیم.
کد خبر: ۱۱۳۶۲۵۳
پاسداری از انقلاب در عرصه‌های مختلف

بر همین اساس بود که در همان ماه‌های ابتدایی انقلاب، شاهد تاسیس نهادهای مردمی از سوی امام راحل بودیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از آنها بود.

در دوران دفاع مقدس سپاه پاسداران بستر حضور مردم در صحنه جنگ بود و برای مدیریت نیروهای مردمی تشکیل شده بود که توانست توفیقات عظیمی را در صحنه نبرد با صدام که از سوی ابرقدرت‌ها مورد حمایت قرار داشت به دست آورد.

البته قبل از جنگ تحمیلی و در ابتدای انقلاب نیز سپاه با رویکرد امنیتی خود نقش قابل توجهی در مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب داشت.

در دوران حاضر نیز این رویکرد دفاعی امنیتی سپاه که از گذشته وجود داشت همچنان ادامه دارد، اما به شکل دیگری در قالب رویکرد اقتدار نظامی و بازدارندگی. به این معنا که امروز سپاه پاسداران با تقویت تجهیزات و آمادگی‌های رزمی، شرایطی را به وجود آورده که دشمن جرات حمله به کشور را ندارد.

چنین رویکردی رسالت سپاه است که در کنار ارتش و نیروهای دفاعی آن را دنبال می‌کند، یعنی وظیفه دفاعی و نظامی سپاه به اتمام نرسیده و با رویکرد بازدارندگی ادامه دارد تا به این ترتیب دشمن، طمع تجاوز به کشورمان را نداشته باشد. امروز همه اعم از دوست و دشمن معترفند که آمادگی ایران مانع حمله آمریکا به کشور شده است.

ایران در بین کشورهای منطقه از یک امنیت پایدار برخوردار است که این موضوع به واسطه حضور مستشاری سپاه در کشورهای اسلامی و منطقه در برابر داعش حاصل شده و محور مقاومت توانسته این جریان پلید را سرکوب کند.

در عین حال نباید از نقش سپاه در حوزه فرهنگی نیز غافل شد به این معنا که پس از پایان جنگ تحمیلی شاهد تهدید دیگری در حوزه جنگ نرم بودیم. در آن مقطع دشمن با تمام قوا در پی نابود کردن دستاوردهای نظام و ناکارآمد نشان دادن آن بود، در همین راستا برخی در داخل با سیاه‌نمایی و تقابل‌های سیاسی نامطلوب، آب به آسیاب دشمن می‌ریختند که البته امروز نیز چنین رویکردی وجود دارد، به این ترتیب سپاه برای پاسداری از انقلاب در عرصه مقابله با جنگ نرم هم باید حضور گسترده‌ای داشته باشد.

سپاه در این حوزه وظیفه دارد در جهت پاسداری از انقلاب از همه امکانات خود در عرصه فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی استفاده کند.

نکته دیگر این که به واسطه عملیات روانی شاید برخی منتقد فعالیت‌های اقتصادی سپاه باشند، این در حالی است که پس از جنگ، سپاه تشکیلات مهندسی و فنی بسیار قوی داشت که نمی‌توانست آنها را کنار گذاشته و مورد استفاده قرار ندهد، بنابراین برای به روز ماندن تجهیزات و در ضمن مورد استفاده قرار گرفتن آنها برابر تصمیم رهبری مقرر شد قرارگاه خاتم‌الانبیا ایجاد و پروژه‌های عمومی مدیریت شود.

سردار علیرضا افشار - رئیس هیات عالی اندیشه‌ورزی سپاه پاسداران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها