جام‌جم از دلایل افزایش چشمگیر زباله‌ گردها در تهران گزارش می‌دهد

طغیان زباله‌ گردی

استفاده از پلاستیک‌ها در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر است. ناگزیریم محصولات غذایی را بسته‌بندی کنیم و استفاده از کاغذ کرافت در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی با محدودیت همراه است.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۰۷
کمک به محیط‌زیست و اقتصاد با بازیافت زباله

لاستیک خودروها نیز حاوی ترکیبات هیدروکربوری است که بشر امروزی ناگزیر به استفاده از آن است‌. بنابراین اگرچه گفته می‌شود نباید از کیسه پلاستیکی استفاده کرد، اما بیشتر افراد گاهی ناگزیر به مصرف پلاستیک هستند و باید گفت در واقع تنها راه کاهش آسیب پلاستیک به زمین بازیافت آن است.

اما باید تلاش کرد تا بتوان از فناوری برای کاهش این آسیب نیز بهره گرفت؛ برای نمونه روش پیرولیز می‌تواند تمام پسماندهای هیدروکربوری اعم از لجن پالایشگاهی، نایلون، نایلکس، پلاستیک و لاستیک ماشین را تبدیل به سوخت کند. در این روش که یک واحد آن در کرج اجرا شده است، از زباله پلاستیکی سوخت برای خودرو تولید می‌شود. در کشورما در حوزه خودرو سالانه 13 میلیون حلقه لاستیک فرسوده تولید می‌شود. ازاین مقدار براساس آمار حدود 20 درصد تبدیل به گرانول و سیم و بخش‌های دیگر لاستیک سوزانده می‌شود.

اما در کل 80 درصد از لاستیک‌های فرسوده در طبیعت رها می‌شود. در روش پیرولیز مواد هیدورکربور را در محیط بدون اکسیژن تحت دمای 250 تا 300 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا این مواد بخار شود. این بخار را فشرده می‌کنند و مایعی شبیه نفت خام به‌دست می‌آورند. این ترکیب از نفت خام بهتر است، زیرا ناخالصی ندارد. این مایع با استفاده از سیستم کوچک مقیاس پالایشگاهی شکسته می‌شود و از آن سوخت بنزین و گازوئیل به‌دست می‌آید.

لازم به یادآوری است این روش چون در سیستم بسته انجام می‌شود، آلایندگی ندارد. سوخت نهایی تولید شده استاندارد یورو چهار داشته و قابلیت ارتقاء به یورو پنج را نیز دارد. ‌درواقع به این شکل می‌توان محصولی مناسب برای صادرات داشت‌.

از هر ده تن لاستیک، 3/8 تن گازوئیل، 1/5 تن سیم و تقریبا 3/5 تن کربن سیاه حاصل می‌شود که وارد صنایع لاستیک‌سازی، قیر و آسفالت خواهد شد. استفاده از این شیوه صرفه اقتصادی دارد. ورودی مواد در شیوه پیرولیز می‌تواند حتی زباله شهری هم باشد. حدود 47 درصد زباله‌های دریافتی در سایت جنوب تهران دوباره دفن می‌شود. این درحالی است که‌ روزانه 48 هزار تن زباله عادی شهری و روستایی در کشور تولید می‌شود که کمتر از 20درصد آن بازیافت می‌شود. ‌علاوه بر زباله‌های عادی و شهری روزانه در کشورمان 400 تن زباله بیمارستانی، 80 تن ویژه بیمارستانی، بیش از 90 هزار تن صنعتی و 380 تن پسماند لجن اسیدی و خاک رنگ بر در کشور تولید می‌شود.‌ بنابراین با بازیافت زباله و استفاده از فناوری می‌توان به محیط زیست واقتصاد کشور کمک زیادی کرد.

منصور فلاح‌راد

کارشناس پسماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها