یکی از آثار تجاوز نظامی مستقیم آمریکا متحدانش یا جنگ‌های نیابتی که در منطقه به ویژه در سوریه شکل گرفت، کشیده شدن ارتش‌های کشورهایی از جمله سوریه و عراق به سمت خوداتکایی و ارتش‌های ملی و حرفه‌ای است.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۰۹
قدرت پدافندی ارتش سوریه مانعی در برابر تجاوزات آینده غرب

ارتش امروز سوریه را نمی‌توان در بعد کیفی با هفت سال گذشته مقایسه کرد، امروز ارتش سوریه آنچنان توانمند است که نه تنها در برابر تهدیدات ناشی از گروه‌های تروریستی و نابودی آنها در حجم وسیع، بلکه در برابر ارتش‌های کلاسیک بزرگ دنیا نیز توان مقابله و مقاومت دارد، امروز ارتش سوریه نه تنها از خود دفاع می کند بلکه می‌تواند در یک اقدام تهاجمی نیز واکنش سریع داشته باشد.

طبیعتا در برابر این تهدیدات و در بخش مقابله با آن بحث پدافند مطرح است، این موضوع را می‌توان بخوبی طی اقدامات قهرمانانه اخیر ارتش سوریه مشاهده کرد، اقداماتی از جمله ساقط کردن هواپیمای «اف 16» اسرائیل در تجاوز هوایی به سوریه که میان کارشناسان نظامی بسیار مورد توجه قرار گرفت، چرا که هم آسیب‌پذیری قدرت هوایی اسرائیل متکی بر جنگ افزارهای آمریکایی را به نمایش گذاشت و هم نمایشگر دقت و قدرت پدافندی بالای سوریه در جهت رصد تحرکات دشمن بود.

اتفاق بعدی، قدرت پدافندی سوریه در واکنش به شلیک موشک‌های آمریکا و متحدانش به سوریه بود که توانست عدد قابل توجهی از موشک‌های شلیک شده از مسافت دور را در آسمان سوریه ساقط کند. چنین قدرت پدافندی نشانگر این است که امروز ارتش سوریه و عراق از لاک دفاعی خارج شده و می‌توانند با دشمنان مقابله داشته باشند.

طبیعتا ارتش‌های سوریه و عراق جزو ارتش جبهه مقاومت محسوب می‌شوند.برآیند تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد با توجه به سیاست آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای مدت طولانی همچنان با این بحران‌های ناامن‌سازی در منطقه مواجه هستیم، بنابراین امروز توانمندی موجود در ارتش‌های عراق، سوریه، گروه‌های جهادی و کمیته مردمی که در منطقه شکل گرفته بخش لاینفک قدرت دفاعی کشورهای جهان اسلام در برابر این تجاوزها ست که در معادلات و محاسبات نیروهای متجاوز این توان دفاعی مورد توجه است.

امروز آمریکا و متحدانش در محاسبات خود، مساله بازدارندگی و توان قدرت دفاعی سوریه را مورد توجه قرار خواهند داد که می‌تواند یکی از آثارش بازدارندگی متجاوزان در برابر تهاجمات آتی باشد. چنین رویکردی را در صحنه یمن نیز شاهد هستیم، چرا که نتیجه تجاوز عربستان با بمب‌های هوشمند آمریکا و انگلیس موجب شد مردم بی‌دفاع یمن امروز به خطی از بازدارندگی دست یابند که فرودگاهی در پایتخت عربستان را مورد تهدید قرار دهند.

طبیعی است چنین قدرت دفاعی بازدارنده جبهه مقاومت و رویکرد آنها مقابل متجاوزان مانع از تجاوزات آتی غرب خواهد شد.

حسن کاظمی‌ قمی - سفیر پیشین ایران در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها