بارش برف و باران در 18 استان کشور ادامه دارد

در بهاران زمستان آمد!

بهار است و هنگام از راه رسیدن اردیبهشت زیبا و پرگل و رنگارنگ؛ اما همه جا سرد است، بارانی است، برفی است و با این وضع شاید اصلا خبری از آن اردیبهشت رنگارنگ بهشتی نباشد. با این حال کسی هم ناراضی نیست، همه خوشحالند؛ همه هموطنانی که در ده استان کشورمان از روز گذشته شاهد بارش برف بوده‌اند و همه اهالی 18 استانی که زیر بارش شدید باران نفس تازه کرده و برای ساعاتی هم که شده کابوس مشوش خشکسالی و بی‌آبی را فراموش کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۰۴
در بهاران زمستان آمد!

به گزارش جامجم، بارشهایی که از روز یکشنبه هفته جاری تقریبا در برخی نقاط کشور آغاز شده و اغلب به صورت بارش باران و در مناطق محدودی مثل اردبیل و برخی محورها چون هراز و ارتفاعات به شکل بارش برف بوده، از روز گذشته آنچنان شدت گرفته و دامنهاش آنچنان گسترده شده، که حدود 20 استان کشور را بارانی و ده استان را هم سپید و سرد و برفی کرده است. این حجم از بارش برف و باران و تگرگ، طبق معمول مشکلات و پیامدهایی را هم به دنبال داشته، از جمله آن که خساراتی به بخش کشاورزی برخی استانها وارد کرده، در شهر کرج استان البرز باعث قطع برق برای ساعات طولانی و شکسته شدن شاخه درختان شده، مدارس برخی شهرها را به تعطیلی کشانده، بعضی محورها را سیلابی و برخی شهرها را دچار آبگرفتگی کرده و مشکلاتی را هم برای تردد مسافران در بسیاری از جادههای کشور به وجود آورده است. همه اینها اما کسی را آزردهخاطر و عبوس و معترض نکرده است، زیرا تقریبا دیگر همه مردم کشورمان میدانند چه بلای بزرگی به واسطه کمآبی و کمبارشی که تاکنون داشتیم، بر سرمان سایه انداخته و هر روز که به تابستان نزدیکتر میشویم احتمال بروز و ظهورش بیشتر میشود. همین است که همه خوشحالند و بارش برف و کولاک در این فصل از سال را هم نعمت و غنیمت دانسته و از پیامدهایش گلایه نمیکنند، بویژه کرجیها که دیروز، روز زمستانی سرد و پربرفی را پشت سر گذاشتند.

استان البرز کاملا زمستانی شد

بارش بهاره برف که شامگاه یکشنبه در استان البرز آغاز شد و شهر کرج را سپیدپوش کرد، باعث قطع برق بیش از یک چهارم شهروندان در مناطقی از استان و شهر کرج و اختلال تلفن همراه شد که این وضعیت تا روز گذشته ادامه داشت. برف و سرما مدارس شهرستانهای اشتهارد و طالقان را هم به تعطیلی کشاند.

رئیس پلیسراه البرز هم از لغزنده بودن تمام راههای این استان و کندی تردد در این راهها خبر داد و با اشاره به بارش برف در محور کوهستانی چالوس از رانندگان خواست از زنجیر چرخ استفاده کنند.

همچنین با توجه به بارش بیسابقه برف در مجموعه دیزین و نداشتن دید کافی، این پیست از روز گذشته تعطیل شد. پیشبینی شده این سامانه بارشی سرد تا امروز در استان البرز حاکم باشد.

از تعطیلی مدارس
تا سرمازدگی باغ
ها در تهران

پایتخت نشینان هم از روز یکشنبه شاهد بارش باران بودند و طعم هوای سرد و لذتبخش زمستانی را چشیدند.

شهروندان تهرانی در ارتفاعات شمال شرقی استان تهران و در شهرستانهای دماوند و فیروزکوه از شنبه شاهد بارش برف و کاهش شدید دمای هوا در شهرستانهای خود بودند، بهطوریکه بخاریها و وسایل گرمایشی پس از گذشت تنها چند ساعت از بارش برف به منازل مردم این شهرستانها بازگشت. کاهش دمای 10 درجهای استان تهران سبب شد تا مناطق کوهستانی مانند فیروزکوه به دمای زیر صفر درجه برود، این سرمای هوا حتی در مناطقی از استان تهران مانند دشت ورامین که آب و هوایی گرمتر دارد نیز حاکم شد.

روز گذشته اما اوج بارشها بود، طوری که نهتنها شهرستانهای فیروزکوه و دماوند، بلکه مناطق شمالی استان تهران ازجمله شهرستان شمیرانات و نیز مناطق غربی این استان و شهرستانهای ملارد و شهریار نیز سفیدپوش شد. سرمای شدید هوا همچنین به تعطیلی همه مقاطع تحصیلی در فیروزکوه منجر شد. گفته میشود برودت هوا و بارش برف تا پایان هفته مهمان ارتفاعات استان تهران خواهد بود.

سدهای ایلام سرریز شد؛ کوهرنگ برفی

ایلامیها هم بهره خوبی از بارشهای روزهای گذشته بردهاند. سامانه بارشی از روز گذشته شهرهای مختلف ایلام را فراگرفته است.

یوسف شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفته این بارشها باعث طغیان رودخانهها و سیلابی شدن مسیلها و سرریز سد ایلام شده است.

بارش برف و باران، چهارمحال و بختیاریها را هم خوشحال کرد. بیشتر نقاط این استان شاهد بارش باران بود اما شهرستان کوهرنگ رنگ سپید برف را به خود دید و همین باعث شد رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کوهرنگ سریع اطلاعیه بدهد و از آماده باش 45 نیروی امدادی هلال احمر در این شهرستان و تردد سخت خودرودها در گردنه چری خبر دهد.

نگرانی کشاورزان اردبیلی

اردبیلیها که با برف و باران و سرما بیگانه نیستند نیز طی روزهای گذشته غافلگیر شدند، البته این غافلگیری بیشتر نصیب کشاورزان و باغداران این استان شد که سرمای شدید احتمالا خسارات زیادی به باغات و مزارع آنان وارد خواهد کرد.

اما به احتمال قوی بقیه شهروندان اردبیلی همچون سایر هموطنان از بارش برف و باران خوشحالند و راضی. بخصوص دانش آموزان که برف و سرما مدارسشان را تعطیل کرده است. وضعیت راههای این استان البته بد نیست و رئیس پلیسراه استان اردبیل گفته باوجود بارش برف و باران در برخی محورهای این استان تمام محورهای مواصلاتی استان اردبیل باز بوده و تردد در آنها جریان دارد. گرچه با توجه به خیس و لغزنده بودن تمام محورهای مواصلاتی نیاز است رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت کنند تا از وقوع تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

خراسان بزرگ غرق در نعمت نزولات جوی

خراسانیها هم در هر سه استان خراسان جنوبی و شمالی و رضوی از روز شنبه شاهد بارش شدید باران و کاهش دمای هوا بودند و به احتمال زیاد شعله بخاری هایشان را بالاتر کشیدند.

علیرضا حسینزاده، رئیس پلیسراه خراسان شمالی گفت: بارش باران و برف در برخی از نقاط خراسان شمالی، محورهای استان را لغزنده کرده است، بنابراین رانندگان تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند، گرچه تمامی محورهای خراسان شمالی باز و ترافیک روان است. مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی هم از احتمال سرمازدگی درختان به علت بارش برف طی چند شب آینده خبر داده است. همچنین گزارش شده تداوم بارش باران در مشهد، هوای پایتخت معنوی کشور را در شرایط پاک قرار داده است.

استانهای سرد و برفی شمالی

برای گلستانیها کاهش دمای هوا تا 10 درجه محسوس تر از بارشها بود. البته این کاهش دما با خود باران و برف هم به همراه آورد .

با کاهش دمای هوا و نفوذ سامانه بارشی به گیلان، آسمان این استان در مناطق جلگهای شاهد بارش باران پراکنده و ارتفاعات استان نیز در فصل بهار با بارش برف سفیدپوش شد.

بخشدار رحیمآباد از بارش برف در صد روستای این بخش از شهرستان رودسر خبر داد و گفت: تمام راههای مواصلاتی این مناطق باز و تردد در آن جریان دارد.

مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گیلان هم با اشاره به بارش برف و استقرار 41 اکیپ راهداری برای خدماترسانی گفت: تمامی راههای استان باز و تردد جریان دارد.

سامانه جدید بارشی که از چند روز قبل در مازندران حاکم شد نیز علاوه بر کاهش محسوس دما سبب شدت بارندگی و بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی مازندران ازجمله کلاردشت، روستاهای لاریجان و سوادکوه شده است.

بارش برف و تگرگ در لرستان هم اداره کل هواشناسی لرستان را به صدور اطلاعیه وادار کرد تا از احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن برخی مسیلها خبر دهد.

مرکزی، همدان، زنجان، قزوین و سمنان هم زمستانی شدند

گزارش شده در استان مرکزی و همدان هم دما کاهش شدیدی خواهد داشت. رضا مرادی، کارشناس هواشناسی استان مرکزی گفته نقاط مختلف استان مرکزی شاهد بارش باران همراه با رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و افت نسبی دما خواهد بود و پیشبینی میشود دمای هوا در برخی نقاط این استان به زیر صفر برسد و احتمال بارش برف نیز در ارتفاعات وجود دارد.

رئیس پلیسراه همدان هم از لغزنده بودن جادههای این استان به خاطر ریزش برف و بارش خبر داده و گفته که تا دو روز آینده دمای هوای همدان به زیر صفر درجه سانتیگراد میرسد.

از زنجان برفی هم خبر رسیده با توجه به بارش برف تردد در برخی جادههای استان زنجان با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

استقرار سامانه کمفشار بارشی از صبح یکشنبه در اقصی نقاط استان سمنان بارشهایی را پدیدار کرد که بعضاً این بارشها به سیل، آبگرفتگی معابر و حتی در ارتفاعات شاهرود، مهدیشهر و کالپوش به برف نیز منجر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها