رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

بررسی موانع تردد توانخواهان در سطح شهر / به دنبال شهر بدون بن بست هستیم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد: اگرچه برای تسهیل تردد جانبازان و توانخواهان در شهر فعالیت‌های زیادی شده، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا سطح قابل قبول برسیم از این رو درحال برنامه‌ریزی برای شهر بدون بن بست برای توانخواهان هستیم.
کد خبر: ۱۱۳۵۰۳۴
بررسی موانع تردد توانخواهان در سطح شهر / به دنبال شهر بدون بن بست هستیم

محمد علیخانی، با اشاره به اهمیت تسهیل تردد جانبازان و توانخواهان در سطح شهر‌ها به جام جم آنلاین گفت: براساس برآوردهای انجام شده تقریبا 15درصد از جمعیت کشورمان جزو گروه توانخواه هستند که جانبازان نیز در این مجموعه شناخته می‌شوند، بنابراین لازم است برنامه‌ریزی‌های شهری و عمرانی برای این بخش صورت پذیرد.
علیجانی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه تامین نیازهای تردد و دسترسی آسان جانبازان به امکان عمومی و بخش‌های مورد نیازشان اولویتی غیرقابل انکار بوده و کارهایی هم انجام شده است؛ اما بررسی‌ها بیانگر آن است که فعالیت‌های انجام شده متناسب با نیاز این بخش از جامعه نبوده و باید کارهای زیادی در این زمینه صورت پذیرد.


علیخانی در ادامه افزود: به همین منظور کارگروهی در شورای شهر تهران تشکیل شده و برای اولین بار مشاور برای این منظور تعیین شده است تا ضمن بررسی امکانات موجود، نسبت به توسعه امکانات برای تسهیل هرچه بیشتر تردد جانبازان و توانخواهان ساکن پایتخت برنامه‌ریزی صورت پذیرد.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی شورا در حال حاضر بررسی، بهسازی و ساخت معابر شهری مناسب برای دسترسی بدون مانع جانبازان و توانخواهان (بخصوص برای عبور ویلچر) است، اما نباید فراموش کنیم که این نیاز یک شبه ایجاد نشده‌اند و برطرف شدن آنها نیز نیازمند زمان و برنامه‌ریزی دقیق است و نباید با عجله و بدون برنامه‌ریزی وارد عمل شد چون اینگونه نه تنها نیازهای اصلی برآورده نمی‌شود، بلکه ممکن است منابع مالی نیز از بین بروند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به خبرنگار ما گفت: اکنون براساس نیازهایی که برآورد کرده‌ایم، هرگونه ساخت و ساز جدید چه در بخش معابر و چه در بخش سازمان‌ها و ساختمان‌های عمومی باید طبق ضوابط و اصول تعیین شده صورت پذیرد، اما درباره ساختمان‌های ساخته شده قدیمی در تدارک برنامه‌ای هستیم تا تسهیلات لازم برای تردد این بخش از جامعه مهیا شود، اما نباید فراموش کرد که تجهیز سازه‌های قدیمی زمانبر و نیازمند منابع مالی کافی است.
این عضو شورای شهر تهران درباره اقدامات انجام شده شورای پنجم در این زمینه افزود: اصلی‌ترین اقدامی که شورای شهر اخیرا برای این بخش از جامعه انجام داده ارایه آرم طرح ترافیک رایگان براساس سهمیه تعیین شده جانبازان و توانخواهان است و پس از آن به دنبال افزایش امکانات دسترسی آسان و ایمن این بخش از جامعه در بخش‌های مختلف تهران بخصوص حمل و نقل عمومی هستیم.
به گفته وی اگرچه درباره ایجاد امکانات مناسب برای تردد جانبازان و توانخواهان قوانین و مقررات مناسبی وجود دارد اما همانطور که می‌دانید نقطه ضعف در این زمینه عدم نظارت است به همین دلیل در شورای پنجم تدبیری اندیشیده شده است که تمامی موارد و همچنین قوانین موجود دائم درحال رصد شدن و پالایش اطلاعات هستند تا در آینده بتوانیم شهری بدون بن بست برای توانخواهان داشته باشیم.
علیخانی درپایان ضمن اشاره به جایگاه قابل توجه سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه تصریح کرد: نباید فراموش کنیم مشارکت مردمی در اینگونه برنامه‌ها یکی از محورهای اصلی برای دستیابی به اهداف تعیین شده است به صورتی که مشارکت مردمی تضمینی برای کل پروژه و طرح است از این رو شورای شهر هرگونه همکاری این تشکل‌های مردم نهاد را پذیراست و آمادگی همکاری با آنها را دارد.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها