بهار آمد، طبیعت تازه شد و رسانه هم لباس نو به تن کرد تا با نوآوری و خلاقیت چشم بینندگان را در این فصل سبز نوازش دهد و شیوه‌ای نو و تحول‌گرایانه در پیش بگیرد. بر همین اساس شبکه قرآن و معارف سیما دست به تولید و پخش برنامه‌های بهارانه زده تا انتظارات بینندگان سبزاندیش خود را پاسخ گوید. روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما در این گزارش به معرفی برنامه‌های بهاری این شبکه پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۳۴۹۲۱
رویش برنامه‌های متفاوت قرآنی و معارفی در سیما

زیباترین تلاوتها از برجسته ترین استادان

پخش تلاوت، همواره یکی از خواستههای اصلی بینندگان شبکه قرآن و معارف سیماست که در تماسهای مستمر مخاطبان با شبکه دیده میشود. بر این اساس این شبکه تخصصی، تمهیداتی را برای پخش زیباترین تلاوتها از برجسته ترین استادان ایرانی و غیرایرانی در پیش گرفت. حداقل پنج ساعت از جدول پخش نوروزی شبکه قرآن و معارف سیما در ایام نوروز به تلاوت ترتیل و تحقیق اختصاص یافت. اصل تنوع اقتضا میکرد به جای پخش تلاوتهای طولانی از بستههای کوتاه در این ایام استفاده شود. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما فاکتور تازگی تلاوتهای پخش شده را نیز در دستور کار قرار داد. برای نخستین بار نیز از ابتدای سال 1397 راس هر ساعت پخش تلاوت در قالبهای متنوع در جدول پخش شبکه جانمایی شد. تهیه منظومه آیات با محوریت جزء 30 قرآن کریم برای نوروز 97 از دیگر اقدامات بود.

مسابقههای مشکات و اسراء

مسابقههای تلویزیونی از ساختارهای پرطرفدار و مهیج برنامهسازی هستند و بسیاری از شبکههای تلویزیونی در سراسر جهان روی مسابقات تلویزیونی سرمایهگذاری میکنند. شبکه قرآن و معارف سیما با توجه به فضای سرور و نشاط در این ایام به پخش مسابقات متعددی اقدام کرد. این مسابقات یا در قالب یک آیتم برای برنامههای ترکیبی تولید شد یا اینکه به صورت یک برنامه مستقل بخشی از زمان آنتن شبکه به این ساختار جذاب اختصاص یافت. در این راستا مسابقه تلویزیونی مشکات با اجرای سیدوحید مرتضوی و تهیهکنندگی پرویز امیری تولید شد. در این مسابقه نفرات برتر مسابقات استانی کشور در بخش قرائت حضور پیدا کردند. مشکات برای اولین بار به صورت تولیدی و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه روانه آنتن شبکه قرآن و معارف سیما شد.

مسابقه دیگری که با نگاه بینالمللی تولید و پخش شد، مسابقه اسراء بود که شرکت کنندگان از بین دانشجویان جهان اسلام به بخش رقابتی این مسابقه راه یافته بودند. اسراء در دو بخش قرائت و حفظ قرآن کریم به صورت ضبطی در ایام نوروز پخش شد.

هیات داوران مسابقه اسراء از دو کشور مصر و جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند. در این مسابقه فایلهای ارسالی شرکتکنندگان توسط داوران بازبینی و سپس ارزیابی میشدند.

نگاه خورشید از حرم رضوی

پخش برنامههای ترکیبی شبکه قرآن و معارف سیما در سال 1397 با برنامه ویژه تحویل سال به نام نگاه خورشید کلید خورد. البته این برنامه از 28 اسفند به استقبال بهار رفت و تا روز اول نوروز در سه برنامه مهمان حرم رضوی علیه السلام بود.

بر همین اساس، بینندگان شبکه قرآن و معارف سیما شاهد تحویل سال نوی خورشیدی از حرم رضوی بودند. این برنامه با اجرای دکتر شهریار ضیا آذری، مجید یراق بافان با دعوت از
حججاسلام والمسلمین راشد یزدی و ابراهیم رئیسی روی آنتن رفت. همچنین در ایام نوروز برنامه عطر بهار به اطلاعرسانی درباره رویدادهای بهارانه قرآنی در کشور پرداخت. عطر بهار به صورت زنده و با فضایی عیدانه از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. در این برنامه ترکیبی که مهدی صفری عهده دار اجرای آن بود بخشهای متنوعی روی آنتن شبکه رفت.

همچنین با توجه به تقارن ایام پخش این برنامه با مناسبت اعتکاف، رضا معممی مقدم به تحلیل و تبیین این مراسم معنوی پرداخت. در برنامه عطر بهار رویدادهای قرآنی کشور با نگاه به مناسبتهای تقویمی مورد توجه قرار گرفت و مناسبتهایی مانند روز هنرهای نمایشی و روز جمهوری اسلامی از دریچه دوربین خبرنگاران با مخاطب به اشتراک گذاشته شد. ویژه برنامه نوروزی دیگر شبکه قرآن و معارف سیما در سال 1397 «راه نشان» بود که با اجرای کاوه یانقی و علیرضا مرتضوی دیده شد. مصاحبه با کارشناسان دینی، مسابقه حفظ جزء سی ام وگفتوگو با سوژههای اجتماعی متفاوت و تهیه گزارش از اماکن مذهبی و گردشگری در قالب مستند از بخشهای متنوع این برنامه بوده است.

«بهشت همین حوالی» پیش از اذان ظهر

در ظهرهای ایام نوروز بینندگان شبکه قرآن و معارف سیما شاهد برنامه ترکیبی دیگری بودند به نام «بهشت همین حوالی» . این برنامه که معاد و تدبر در آفرینش جهان را محور موضوعی قرار داد در فضای سرسبز شمال کشور ضبط شد و پیش از اذان ظهر به افق تهران به مدت 45 دقیقه لحظات چشمنوازی را برای بینندگان فراهم کرد.

همچنین برنامه «بهار انس» با انعکاس جلسات قرآن کریم استادان مطرح قرآنی تلاش کرد جلسات قرآنی را به خانهها ببرد. در هر قسمت از برنامه بهار انس، دوربین در کلاس درس یکی از استادان مانند بهروز یاریگل، محمد مهدی بحرالعلوم و حامد شاکرنژاد حضور پیدا میکند و با نشان دادن حال و هوای نوروزی حاکم براین جلسات و تلاوت قرآن کریم توسط استاد و شاگردان حاضر در جلسه و بیان نکات آموزشی و بیان مفاهیم آیات قرائت شده فضایی جذاب و قرآنی برای مخاطبان ایجاد میکند.

اما نوجوانان هم مخاطبان جدی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما بودند. به همین منظور برنامه «رایحه» با حضور دوتیم دختر و پسر در لوکیشن باغ موزه دفاع مقدس با حضور 45 مهمان نوجوان ضبط شد. تولید برنامه رایحه تجربهای است که میتواند مدلی برای برنامههای قرآنی با مخاطبان کودک و نوجوان قلمداد شود. بخش گپ و گفت با مهمان، کمدی استندآپ، بخش گزارشی با موضوع مصاحبه با نوجوان حافظ و پخش مستند از پشت صحنههای جذاب برنامه از آیتمهای رایحه بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها