صباح زنگنه در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کرد:

کلاه گشاد یانکی ها بر سر سعودی

طی هفته‌های اخیر شاهد شدت یافتن اظهارات ضد ایرانی بن سلمان و طرح ادعاهای بی‌اساس او علیه کشورمان هستیم.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۱۲
کلاه گشاد یانکی ها بر سر سعودی

بر همین اساس، هفته گذشته بن سلمان، ولیعهد عربستان مدعی شد ایران با همه کشورهای عربی مشکل دارد و اگر با آن برخورد نشود به تهدید بزرگی تبدیل خواهد شد.اظهارات مقامات سعودی علیه جمهوری اسلامی در حالی مطرح میشود که سیاستهای تفرقه افکنانه و جنگ طلبانه این کشوشر در منطقه غرب آسیا که از پشتیبانی غرب و بویژه آمریکا نیز برخوردار است، عامل اصلی مشکلات در این منطقه است اما آنها با فرافکنی تلاش میکنند ایران را مقصر این مسائل جلوه دهند.

حدود یک ماه پیش بن سلمان در آمریکا دیداری با ترامپ داشت و مطالب رد و بدل شده میان آنها حاکی از تلاش او برای همراهی با تیم جدید کاخ سفید علیه ایران است.

در این بین رسانههای مختلف نیز در ماههای اخیر از روابط ویژه بن سلمان، کوشنر داماد ترامپ و بنیامین نتانیاهو سخن گفتهاند که میتوان از آن به اتحادی علیه ایران تعبیر کرد.

در مورد علت تندروی عربستان علیه ایران، همچنین تشکیل جبهه ضد ایرانی از سوی آمریکا و عربستان و چشمانداز این همراهی گفتوگویی با صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه انجام دادیم که در ادامه میخوانید.

علت افزایش اظهارات ضد ایرانی از سوی عربستان چیست؟ این موضعگیریها را تا چه میزان میتوان به شکستهای این کشور در عرصه داخلی و سیاست خارجی عربستان مرتبط دانست؟

عربستان به بن بستهای جدی برخورد کرده و در مسائل سیاسی، امنیتی و منطقه در برابر سوالات و اعتراضات بسیار مردم مسلمان دنیا قرار دارد. اما متاسفانه به جای اینکه سیاستهای خود را تعدیل و به این اعتراضات پاسخ دهد تلاش میکند با ایجاد یک دشمن فرضی و مقصر جلوه دادن ایران، خود را تبرئه کند.

عربستان علیه مردم عراق، سوریه، لبنان، یمن و حتی گروههای معارض خود در خاک عربستان اعم از شیعه، سنی، روشنفکر، مذهبی، سلفی و اخوانی جنایاتی را مرتکب شده و در عمل نیز توافقاتی در جهت فروش فلسطین داشته است.

طبیعی است که این کشور با این اقدامات ناشایست پاسخی برای مردم خود و همچنین سایر ملتها نداشته باشد، به همین دلیل تلاش میکند با خلق دشمن فرضی به نام ایران تمام مشکلات را بر دوش کشورمان گذاشته و ما را مقصر جلوه دهد.

مقامات سعودی در حالی علیه کشورمان ادعاهایی را مطرح میکنند که سیاستهای تفرقه افکنانه و جنگطلبانه این کشور در منطقه غرب آسیا که از پشتیبانی غرب و بویژه آمریکا نیز برخوردار است، عامل اصلی مشکلات در این منطقه است اما آنها با فرافکنیهای خود تلاش میکنند ایران را برای تمام این مسائل مقصر جلوه دهند.

آیا رفتارهای اخیر بن سلمان را میتوان نمایش قدرتی از سوی این کشور جهت مصرف داخلی قلمداد کرد؟

با عناوین مختلفی میتوان رفتارهای بن سلمان را تحلیل کرد. تثبیت موقعیت بن سلمان در برابر اعضای خاندان سلطنتی، تثبیت موقعیت عربستان در برابر کشورهای شورای همکاری، سوءاستفاده از غیبت سوریه، عراق و مصر در اتحادیه عرب همچنین جایگزین کردن خود به جای این کشورهای مهم، همه عناوین گوناگونی است که قابل طرح در مورد این سیاست و روش عربستان در مقابل ایران است.

علت همراهی آمریکا و عربستان و به تعبیری تشکیل جبهه علیه ایران چیست؟ کوشنر چه نقشی در این خصوص دارد؟

ملاحظه میکنید که شاهزاده بنسلمان از تجربه فعالیت سیاسی برخوردار نیست، وی اطلاعات درستی از تاریخ منطقه و جهان نداشته و علاقهمند به تقویت جایگاه خود و همچنین نمایش و خودنمایی در این رابطه است.

کوشنر نیز از این فرصت استفاده کرده و طی هماهنگی که با نتانیاهو انجام داده به بن سلمان تلقین کرده است در صورت بهبود روابطش با اسرائیل و حل مشکل آن در منطقه میتواند از امکانات خوبی به لحاظ حمایتهای آمریکا و ترامپ بهرهمند شود. شاهدیم ترامپ در دوران کمپین انتخاباتی خود بشدت علیه عربستان و سیاستهای این کشور موضع گرفته و به آن حمله کرده بود، بنابراین چه تغییری باید به وجود آمده باشد که نسبت به سخنان قبلی خود عقبنشینی و سیاست دیگری را در هماهنگی با عربستان و رژیم صهیونیستی اتخاذ کند، غیر از اینکه صهیونیستها که شامل نتانیاهو، کوشنر، گروههای صهیونیستی مسیحی و محافظهکاران تندروی آمریکا که در همین مجموعه قرار میگیرند تلاشهایی در جهت ترسیم چنین تصویری از رابطه آمریکا و عربستان با توجه به امکانات مالی ناشی از فروش نفت مردم عربستان میکنند. این گروه در تلاش جهت بهبود اوضاع اقتصادی آمریکاست، در عربستان هم به دلیل نبود پارلمان، انتخابات، مطبوعات آزاد و عدم وجود احزاب هیچ فردی حق اعتراض به رفتار حاکمان را ندارد. آل سعود یک خزانه بزرگ بدون مالکی دارد که به هر میزان دلخواه از آن برداشت میکند، چنین سیاستی برای آمریکا نیز مناسب است تا به این ترتیب بتوانند با تزریق پولهای عربستان به راهحلی برای اقتصاد مشکلدار آمریکا دست یابد.

به این ترتیب ترامپ تمام موضعگیریهای قبل از ریاستجمهوری خود را کنار زده و سیاست دیگری را دنبال میکند، چنین سیاست سودجویانهای به ضرر منافع ملت عربستان، ملتهای عرب و مسلمان است.

پیشبینی شما از آینده همراهی و همصدایی آمریکا و عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران چیست؟

در این همکاریها قطعا بخشی از منافع اقتصادی و صنعتی هم نصیب عربستان خواهد شد، با توجه به جایگاه آمریکا از لحاظ قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشور میتواند فضاهایی برای حرکت عربستان باز کند. البته این فضاها کاذب خواهد بود و به نوعی کلاه گذاشتن بر سر عربستان تلقی میشود، چراکه با اتمام پول عربستان و ضعیف‌‌تر شدن اقتصاد این کشور، آمریکا هم طبعا به ادامه این رابطه با عربستانی که نظام دیکتاتورمآبانه دارد و اوج توتالیتاریسم محسوب میشود علاقهای ندارد، زیرا برای آمریکا هم وجود چنین ارتباطی بیآبرویی محسوب میشود. بنابراین هماهنگیها و همراهیهای فعلی میان عربستان و آمریکا مقطعی است، البته همین میزان همکاریها نیز میتواند موجب آسیب و صدمه به کشورهای منطقه و ایران شود.

عربستان به فکر منافع کشورخود و منطقه نبوده و چشمانداز روشنی از این منافع ندارد. به همین دلیل وارد این گردونه شده است.

شاهدیم این کشور کسری بودجه دارد و البته در عین حال پروندههای جاستا علیه عربستان به راه خواهد افتاد، آنها فعلا معلق مانده اما بسته نخواهد شد و دولت و مسئولان عربستان را درباره حادثه 11 سپتامبر پای میز دادگاههای آمریکا خواهد کشاند.

تحلیل شما از اجلاس اتحادیه عرب، با توجه به اینکه ایران یکی از مهمترین محورهای آن بود،چیست؟

در این نشست متغیرهایی وجود داشت که آن را نسبت به سایر نشستها متفاوت کرده بود، عربستان بسیار تلاش کرده بود سوریه را از اتحادیه عرب خارج کند، اما ناگزیر از دعوت این کشور برای حضور در این اجلاس شد.

همچنین بهرغم اینکه عربستان در جهت محاصره قطر، اقدامات بسیاری علیه این کشور داشت، اما ناگزیر به دعوت از قطر برای حضور در اجلاس شد.

این دو اتفاق شکست بزرگ و واضحی در سیاستهای عربستان خواهد بود، بنابراین هر اقدام دیگری از سوی عربستان انجام شود شاهد فضاحتهای بیشتری در مورد سیاستهای این کشور خواهیم بود.

متاسفانه عربستان با پشتوانه آمریکا ظلم آشکاری در حق مردم یمن انجام میدهد و در طول چند سال گذشته به کشتار مردم بیگناه این کشور با پشتوانه آمریکا اقدام کرده است.

کشورهای عربی باید بدانند آمریکا فقط به دنبال منافع خود و رژیم صهیونیستی است. بنابراین بهتر است کشورهای عربی با کنار گذاشتن اختلافات به جای دخالت در کشورها و بمباران یمن و کشتار مردم بحرین، اختلافات داخلی خود را از بین ببرند. باید توجه داشته باشیم توطئههای تفرقهافکنانه سالیان اخیر در میان کشورهای اسلامی و ایجاد و گسترش گروههای تروریستی و افراط گرا همانند داعش، با هدف بروز نفاق و انشقاق در جهان اسلام و فراموشی تدریجی آرمان فلسطین و ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی طراحی شده است. بنابراین این کشورها باید در این زمینه هوشیار بوده و درگیر توطئههای طراحی شده نباشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها