فیلمساز و کارگردان نام آشنایی سینما و تلویزیون ایران، اجتهاد در شخصیت پردازی و چهره سازی را از بارزترین توانایی های یک داستان نویس و فیلمساز عنوان کرد.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۱۵
اجتهاد در شخصیت پردازی، بارزترین توانایی یک فیلمساز است

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، داوود میرباقری در کارگاه آموزشی فیلمنامه نویسی این دانشگاه گفت: نمایش، زبان مشترک انسانها است. این زبان مشترک دارای ابعاد تفکر، فلسفه، عمق نگاه و اثرگذاری بر فرهنگ ها و تمدنهای مختلف است.

او که با موضوع «شخصیت و تأثیر آن در ساختار درام» برای دانشجویان سخن می گفت، افزود: هنرجویان جوان توجه داشته باشند در سینما و تلویزیون امروز، فیلمسازی موفق تر است که ابتدا دارای تحصیلات دانشگاهی در حوزه هنر و تولیدات رسانه ای باشد.

میرباقری تصریح کرد: دانشجوی هنر برای ورود به فیلمسازی باید سه مرحله مشاهده، مطالعه و مکاشفه را تجربه و گذر کند تا به بتواند در درام نویسی و شخصیت پردازی به اجتهاد برسد. تمام آثار ماندگار سینما حاصل جمع این ویژگی ها است.

وی گفت: مرحله مشاهده برای یک فیلمساز با دیگر افراد عادی جامعه متفاوت است. فیلمساز با تفکر و چشم عقل می بیند. در مرحله دوم به مطالعه تاریخ نمایش از یونان باستان تا به امروز می پردازد. با مکاتب نمایشی و شخصیت های اثرگذاری همچون شکسپیر آشنا می شود. در مرحله آخر ناخواسته تخیل می کند و سوژه های ناب را مکاشفه می کند.

کارگردان سریال امام علی (ع) افزود: اگرشما هنرجویان جوان می خواهید صاحب سبک و حرف تازه در فیلم سازی شوید حتما باید به مکاشفه سوژه های نمایشی برسید.

میرباقری گفت: من روی بسیاری از شخصیت های تاریخی مطالعه کردم اما برای نوشتن درام، شخصیت ها را به اجتهاد خودم پرورش می دهم. مالک اشتر، مختار، قطام و بسیاری دیگرکه در ذهن مخاطب ماندگار شدند به سبب همین اجتهاد در شخصیت سازی است.

استاد افتخاری دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: درام، از یک نقطه ضعف در شخصیت سوژه شروع می شود به همین دلیل است که شخصیت های منفی بهتر و آسان تر در درام جای می گیرند. شخصیت های مثبت چون نقاط ضعف ندارند و یا دارای نقاط ضعف کمرنگی هستند کمی نویسنده و کارگردان را به مشکل می اندازند.

وی افزود: پاشنه آشیل، قهرمان یونانی، نمونه خوبی برای درام است. تمام بدن آشیل نقطه قوت است اما در طول تاریخ همگان به پاشنه پای آشیل که نقطه ضعف او بود اشاره کرده اند و شاید اگر این ضعف هم وجود نداشت اصلا داستانی بنام آشیل ماندگار نمی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها