عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

بدهی نظام بانکی به مردم مصداقی از ربا است/ آموزه های اسلام در غرب بیشتر رعایت می شود

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق اظهار داشت: ممنوعیت ربا مسئله بسیار مهمی است که پیامبر اسلام بر رعایت آن بسیار تاکید داشتند و بعد از شرک، مهمترین گرفتاری که ممکن در جامعه اتفاق بی افتد رباخواری است.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۲۸
بدهی نظام بانکی به مردم مصداقی از ربا است/ آموزه های اسلام در غرب بیشتر رعایت می شود

کامران ندری در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره سیره اقتصادی رسول اکرم(ص) و ممنوعیت ربا در اسلام گفت: ممنوعیت ربا مسئله بسیار مهمی است که پیامبر اسلام بر رعایت آن بسیار تاکید داشتند و بعد از شرک، مهمترین گرفتاری که ممکن در جامعه اتفاق بی افتد رباخواری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق درباره مفهوم رباخواری و نحوه شناسایی آن متناسب با شرایط زمانی بیان کرد: این مسئله بسیار مهم و کلیدی است و برداشتی که ما از ربا در زمان خودمان داریم ممکن است متناسب با شرایط زمان و مکان، برداشت صحیح و درستی نباشد.

وی تاکید کرد: در جامعه امروز برداشت متداول در مسئله ربا همان شرط مبلغ اضافه در قرارداد قرض است. با نگاه ساده، امروزه شرط مبلغ اضافه در قرارداد قرض کم اهمیت است اما با کمی تفکر و نگاهی عمیق‌تر به این نتیجه می‌رسیم که مفهوم ربا ممکن است گسترده‌تر و وسعیت‌ترباشد.

ندری ادامه داد: رشد بی‌حساب و کتاب نقدینگی که به نوعی می توان گفت همان بدهی نظام بانکی به مردم است، مصداقی از ربا است بدین معنا که در نظام بانکی پول مردم در بانک‌ها به مدت یکسال می‌ماند پس از آن 20 درصد سود به سپرده تعلق می‌گیرد که به نوعی در اقتصاد بدهی ایجاد می‌کند چراکه بیشتر از توان واقعی اقتصاد است.

وی ادامه داد: یکی از آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) ممنوعیت و حرمت ربا است و اگر درست شناسایی شود و اقتصاد را بر پایه این آموزه سازماندهی کنیم بسیاری از مشکلات موجود در اقتصاد بوجود نخواهد آمد و البته بدین معنا نیست که با رعایت آموزه‌های دینی دیگر مشکلی نخواهد بود زیراکه از جمله آیاتی که پیرامون انسان در قرآن آمده، آیه شریفه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ» است به این معنی که «که ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگی او پر از رنج‌هاست)».

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق بیان داشت: به نظر من کشورهای توسعه یافته بهتر از ما تعالیم و آموزه‌های دین اسلام را اجرا می‌کنند و متاسفانه جامعه ما نسبت به آموزه‌های دینی و اسلامی دچار بدفهمی شده است و نتوانسته‌ است پیام رسالت پیامبر اکرم(ص) را با زمان و مکان خود دریافت کند.

بدری با اشاره به ربای جاهلی در زمان پیامبر اکرم گفت : ربای جاهلی بدین معنا بوده است که در سر رسید پرداخت بدهی، فرد بدهکار توانایی پرداخت را نداشته و در ازای اضافه شدن مبلغ بدهی، از شخص طلبکار مهلت بیش‌تری برای بازپرداخت آن می‌گرفت و با درک نادرستی از ربای جاهلی، امروزه در نظام پولی اینچنین اتفاق می‌افتد: بانکها به مردم بدهکار هستند و سود سپرده را افزایش می‌دهند تا سپرده‌گذار مدت بیشتری سپرده خود را نزد بانک نگهداری کند و بدین ترتیب این بدهی‌ها به تعبیر قرآنی آن ربای «اضعاف مضاعف» و نیز در حال افزایش است و مشکلات امروزه را بوجود آورده است.

وی تاکید کرد: نگاهی ساده به مقوله ربا و تشریح آن با مضمون شرح مبلغ اضافه در قرارداد قرض ساده‌انگاری در مسئله رباست و همان بد تفسیر کردن مفاهیم قرآنی و آموزه‌های دینی است؛ ربا باید متناسب با زمان و سازماندهی اقتصادی که در دنیای حاضر با آن مواجه هستیم تعبیر شود.

ندری بیان داشت: ما نتوانستیم مفاهیم بلند قرآنی را که ارمغان رسالت پیامبر اکرم(ص) است را متناسب با زمان خودمان درک کنیم و متاسفانه گرفتار شدیم.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها