«حجامت» نقش مهمی در سلامتی انسان ها دارد درگفت و گوی زیر خواهیم دید که مساله حجامت چه اهمیتی داشته و از طریق اهمیت دادن به این موضوع می توان بسیاری از مسائل و مشکلات و بیماری ها را به ساده ترین شیوه ممکن درمان کرده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۲۵
تعریف «طب» از دیدگاه رسول خدا/نگاه پیامبراکرم(ص) به معجزه‌ درمانی «حجامت»

حجت الاسلام دکتر یدالله عقیقی، پژوهشگر و متخصص طب سنتی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: فردی از رسول خدا سوال کرد، طب چیست؟ ایشان سه جمله کلیدی در ارتباط با تعریف طب و سلامتی از نگاه اسلام را فرمودند. رسول اکرم در پاسخ به وی فرمود: «طب یعنی حجامت». ایشان در خصوص حجامت حدیث های زیادی را بیان کردند که معروف ترین آنها «حجامت ، درمان تمامی بیماری هاست.»

وی افزود: «یوهان آبل» پزشک آلمانی که در حدود 20 سال از زندگی خود را در خصوص حجامت تحقیق کرد در کتاب خود با عنوان " حجامت شیوه ی درمان آزمون شده " که در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت می گوید: "من اعتقاد راسخ دارم که نه تنها امروز بلکه برای همیشه،‌ امر حجامت را در درمان بیماری ها نباید نادیده گرفت. حجامت پدیده ای است که در خود تنظیم کردن عملکرد بدن انسان دخالت دارد. امری که هرگز با روش های دیگر نمی توان آن را جایگزین کرد. مطالعات ما نشان می دهد که در آلمان می توان 75 درصد بیماری ها را با شیوه های درمان طبیعی از جمله حجامت مداوا کرد. " وی در کتاب خود از بیمارانی نام می برد که تنها با یک بار حجامت بیماری چندین ساله شان بهبود یافته است.

این متخصص طب سنتی اظهار داشت: همچنین عطسه جلوی سکته را می گیرد لذا اگر فردی هفته ای یکبار انفیه (انفیه ماده‌ای است که برای باز شدن مجاری تنفسی استفاده می‌شود؛ و طریقهٔ استعمال به این صورت است که مقداری کمی از آنرا به همراه دم، به داخل بینی می‌رانند.) را به اندازه نوک ناخن به بینی خود بکشد 20 عطسه می تواند ایجاد کرده و در انتها با روغن بادام بینی خود را چرب کند، خواص زیادی را شامل می شود که برای امان از سکته، سینوزیت و میگرن مفید است.

وی در ارتباط با تاثیر معجزه آسای حجامت به جام جم آنلاین گفت: حجامت از دید اطبای قدیمی و همچنین از نگاه محققین و دانشمندان طب جدید مفید و سودمند اعلام شد. بهترین فصل برای حجامت (آغاز فصل گرما و سرما) بهار و پاییز است چرا که شما را از بیمارهای فصل گرما و سرما در امان نگه می دارد.

به گفته پژوهشگر طب سنتی، حجامت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند زیرا تیغ های کشیده شده روی بدن باعث می شود گلبول های سفید فعالیت خود را افزایش می دهند و محل خونریزی به وسیله تیغ های حجامت سرشار از گلبول های سفید شده و حجم این گلبول ها افزایش پیدا کرده و هم سیستم دفاعی بدن بالا می شود.

حجت الاسلام عقیقی متذکر شد: کسانی که خارپاشنه دارند با حجامت در کنار قوزک پا می توانند مشکل خود را به راحتی درمان کنند و یا افرادی که دارای فشارخون هستند حجامت روی کتف بدن برایشان پیشنهاد می شود.

وی در خصوص نگاه پیامبر اکرم به حجامت گفت: ایشان می فرمایند « حجامت شفای همه دردهای سال خواهد بود و افزون بر آن، شفای سردرد، دندان‏ درد، جنون، جذام و پیسی نیز است.» ، آن حضرت درباره فواید حجامت نیز می فرمایند "حجامت، عقل را افزون می‌کند و بر قدرت حافظه می‌افزاید.»، رسول خدا همچنین می‌فرمایند:"اگر خون در درونتان به جوش می‌آید، حجامت کنید.»

این متخصص طب سنتی بدترین زمان برای حجامت نیمه اول ماه قمری دانست و گفت: حجامت باید نیمه دوم ماه قمری انجام شود، پیامبر خدا می‌فرمایند: «حجامت در 17 یا 19 یا 21 ماه قمری ، سودمندتراست؛ این حجامت برای وی شفای همه دردهای سال خواهد بود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها