یک فسیل استخوان انگشت میانی در عربستان سعودی پیدا شد که قدمت آن به 88 هزار سال پیش برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۵۴
کشف فسیل 88000 ساله در عربستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ، تحقیقات نشان می‌دهد که اولین مهاجرت انسانی در خارج از آفریقا و منطقه شام بسیار قبل‌تر از آنچه که تاکنون تصور شده است، اتفاق افتاده است.

منطقه شام دربرگیرنده سرزمین‌هایی است که امروزه کشورهای سوریه، اردن، لبنان، فلسطین، قبرس، بخش‌هایی از جنوب ترکیه و شرق مصر در آن جای دارند. گاهی بخش‌هایی از غرب عراق را نیز جزو سرزمین شام به شمار می‌آورند.

محققان موسسه «ماکس پلانک» که به مطالعه علوم «تاریخ انسان» می‌پردازند، یک فسیل استخوان انگشت میانی کشف کردند که متعلق به انسان‌های اولیه مدرن در کویر «نفود»است.

جالب است که این فسیل به صورت اتفاقی پیدا شده است. ایاد زلموت یکی از محققان این پژوهش گفت: هنگامی که برای حفاری به استان وُسطی عربستان رفته بوده که هنگام پیاده روی در این منطقه، این فسیل را پیدا کرده است.

محققان دانشگاه کمبریج دریافتند که این استخوان 3.2 سانتی متری متعلق به انسان‌های اولیه بوده است. پس از ارائه این نظریه توسط محققان کمبریج، این فسیل به محققان دانشگاه ملی استرالیا ارسال شد و چندین تکنینک «زمان یابی» روی این فسیل صورت گرفت که در نهایت محققان استرالیایی دریافتند که این استخوان متعلق به 88 هزار سال پیش است.

محققان می‌گویند: این پژوهش نشان می‌دهد که مهاجرت‌های انسانی تنها به منطقه «شام» که دارای جنگل بوده است محدود نمی‌شود و به همین دلیل این نظریه که در گذشته مهاجرت از منطقه شام صورت نمی‌گرفته است، رد می‌شود.

تاکنون دانشمندان بر این تصور بوده‌اند که انسان‌ها طی یک دوره زمانی حدود 50 هزار سال تا 70هزا سال پیش از آفریقا خارج شده‌اند. این در حالی است که کشف این فسیل به این معنی است که این زمانبندی باید به 20 هزار تا 25 هزار سال پیش تغییر پیدا کند.

این امر الگوهای مهاجرت را از یک مهاجرت به چندین مهاجرت در یک بازه زمانی 100 هزار ساله تغییر می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها