بازنشر گفت‌وگوی جام جم با جلیل رسولی به مناسبت مبعث

هنگام خوشنویسی نام «محمد (ص)» می لرزیدم

«هنگام نوشتن انگشتم می‌لرزید در حالی که بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند خط جلیل رسولی همیشه صاف است و بدون لرزش می‌نویسد، اما این بار دستم می‌لرزید. متعجب شده بودم. بعد متوجه شدم تمام بدنم به لرزه درآمده است. وقتی چنین احساسی را در خودم دیدم، مطمئن شدم این همان خط نهایی است که باید خوب از آب دربیاید و انتخاب خوبی کرده‌ام و از این احساس به وجد آمدم.» اینها اظهارات جلیل رسولی است برای نوشتن لوگوی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)». در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام(ص) با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۲۵
هنگام خوشنویسی نام «محمد (ص)» می لرزیدم

شما کسی بودید که از میان طرح‌های مختلف موفق شدید عنوان طراح لوگوی فیلم محمد رسول‌الله(ص) را از آن خود کنید. درباره نحوه انتخاب طرح‌های این فیلم عظیم توضیح دهید.
با ما تماس گرفتند و گفتند برای فیلم محمد رسول‌الله(ص) اسم نوشته می‌خواهند و از ما خواستند برای داوری آثار شرکت کنیم.
دیگر داوران چه کسانی بودند؟
تا آنجا که یادم می‌آید آقایان ابراهیم حقیقی، صداقت جباری، مسعود نجابتی و حبیب‌الله صادقی بودند. خود آقای مجیدی هم بودند و نظارت می‌کردند. آن طور که یادم هست حدود 2700 اثر رسید در همه جای ایران فراخوان داده و از همه جا اثر فرستاده بودند. بعد نفرات اول تا سوم در مراسمی که در خانه هنرمندان برگزار شد، معرفی شدند و جوایزشان را گرفتند، اما آقای مجیدی باید انتخاب می‌کرد. ایشان گفتند هیچ کدام از این کارها رضایتشان را جلب نکرده است. بعد به تعداد محدودی از طراحان حرفه‌ای مثل آقایان مصطفی اسداللهی، فرزاد ادیبی، سیدحسن موسی‌زاده، دامون خانجانزاده، علی وزیریان، صابر شیخ‌رضایی، محمدرضا دوست‌محمدی و ابوالفضل خسروی به صورت مستقیم سفارش داده شد. از داوران هم خواستند بنویسند. تا آنجا که به یاد دارم آقایان نجابتی و جباری نوشتند، اما آقای حقیقی گفت چون دبیر بوده بهتر است ننویسند. بنده هم نوشتم. اول یک گرافیک کار کردم که به نظرم خوب شده بود. ما 15 دقیقه از فیلم را دیده بودیم و با توجه به این موضوع، دیدم آن کار گرافیکی اولیه خیلی با صحنه‌های فیلم سنخیت ندارد. با در نظر گرفتن این نکته که زمان حضرت رسول(ص) این خط‌ها نبوده و اصلا گرافیک وجود نداشته است. بعد فکرم به این رسید که اسم نوشته فیلم باید حالت قدیمی داشته باشد. برای اولین بار به فکرم رسید به جای قلم با انگشت کار کنم. قبلا جایی ندیده بودم؛ نه در ایران دیده بودم، نه خارج از ایران. چون به هر حال ما از اتفاقات خوشنویسی آگاه می‌شویم. انگشتم را در مرکب قهوه‌ای زدم و روی کاغذ دست‌ساز 750 گرم آبرنگی شروع به نوشتن کردم. این کاغذ، سه برابر کاغذهای معمولی قطر دارد و فقط برای آبرنگ از آن استفاده می‌شود. به خاطر این از کاغذ 750 گرمی استفاده کردم، چون می‌خواستم حرکت دستم را ثبت کند. این کار اگر می‌خواست روی کاغذ گلاسه انجام شود آن بافت نوشته را نشان نمی‌داد. حسم این طور می‌گفت. به هر حال نوشتم و پسندیدند و مورد توجه قرار گرفت.
چرا از رنگ قهوه‌ای استفاده کردید؟
قهوه‌ای رنگی است که کهنگی قشنگی داشته و خیلی با رنگ‌های فیلم سنخیت دارد. مشکی رنگی تند و تیز است و با حال و هوای فیلم نمی‌خواند. قهوه‌ای کهنگی و اصالت را بهتر می‌تواند نشان دهد.
جایی از حس و حالتان موقع نوشتن این لوگو گفته بودید وقتی می‌نوشتید تن و بدنتان می‌لرزید.
با توجه به شرایط جامعه بعضی چیزها را نباید گفت. البته واقعیت است، اما اگر زیاد شود و رنگ و لعاب بگیرد فکر می‌کنند می‌خواهم تظاهر کنم. ولی واقعیت بود که من مثلا تن و بدنم می‌لرزید. انگشتانم داشت می‌لرزید، چون اولین بار بود این کار را می‌کردم و وسط کار متوجه شدم اتفاق خوبی دارد می‌افتد، اما زیاد که بخواهید این موضوع را پررنگش کنید رنگ و بوی تظاهر پیدا می‌کند. البته کسی تا به حال چیزی به من نگفته و جامعه آن‌قدر از من شناخت دارد که چنین فکری درباره من نمی‌کند، اما خودم حس می‌کنم نباید زیاد این موضوعات پررنگ شود. خودم به‌شخصه خیلی دوست داشتم طرح من انتخاب شود. همین که نام حضرت رسول(ص) باشد باعث افتخار من است. به هر حال کار ماندگاری است و در اقصی نقاط جهان این فیلم اکران می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها