مجرمان به بهانه استخدام مدلینگ از دختران سوء‌استفاده می‌کنند

سراب مدلینگ در تلگرام

کافی است بدانند عاشق مدل شدن هستید تا شما را گرفتار دامی سیاه کنند. گاهی کلاهبرداری می‌کنند و گاهی نیز اخاذی. گروهی نیز به بهانه کانال‌های مدلینگ، عکس‌های خصوصی افراد را در تلگرام منتشر می‌کنند تا با این عکس‌ها جذب فالوئر کنند. در پرونده‌ای مجرمان پا را فراتر گذاشته و برای این که عکسی‌های خصوصی طعمه‌ها را منتشر نکنند، با تهدید آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۱۰
سراب مدلینگ در تلگرام

افزایش فعالیت کانال تلگرامی مدلینگ باعث شد، معاون امور بینالملل و حقوقی پلیس فتای ناجا در مورد کلاهبرداری و سوءاستفاده از دختران جوان در شبکههای مجازی هشدار دهد. او گفت: «کلاهبرداران در شبکههای اجتماعی حضور پیدا کرده و تبلیغ مدلینگ میکنند. افراد زیبا و خوشچهره را جذب کرده و آنها را فریب میدهند که ما تصاویر شما را گرفته و به کشورهای غربی ارسال میکنیم تا برای مدلینگ استخدام شوید.»

سرهنگ رمضانی افزود: «این افراد بعد از اولین عکاسی از خانمها به دروغ به آنها میگویند طرفهای خارجی عکسهای شما را نپذیرفتند و باید عکسهای بیشتری را از شما بگیریم. متأسفانه به حریم خصوصی افراد ورود میکنند و از این بانوان میخواهند به خواستههای شیطانیشان تن دهند و تهدید میکنند اگر اقدام به این کار نکنند، عکسهای آنها را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند.»

انهدام باندهای مدلینگ

چندی قبل پلیس فتای گرگان فردی را دستگیر کرد که با سرقت عکسهای خصوصی دختران جوان آنها را در یک کانال تلگرامی مدلینگ میگذاشت. متهم با شکایت دخترانی که عکسشان منتشر شده بود تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. وی به بهانه مدلینگ بیش از 1200 نفر را عضو کانال خود کرده بود.

رئیس پلیس امنیت عمومی سیستان و بلوچستان هم از انهدام یک باند مدلینگ در زاهدان خبر داد و گفت: در پی اخبار به دست آمده مبنی بر فعالیت متصدی یک آرایشگاه زنانه در ترویج فساد و مدلینگ به صورت مخفیانه در محل واحد صنفی خود در زاهدان، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس نظارت بر اماکن عمومی استان قرار گرفت. پس از تحقیقات و بررسیهای لازم مشخص شد وی آرایشگاه زنانه دارد و با استخدام دو خانم دیگر به عنوان مدل اقدام به فعالیت مدلینگ و ترویج فساد کرده و مشتریان خود را از طریق شبکههای اجتماعی دعوت میکند.

اعضای یک شبکه مدلینگ هم در مشهد دستگیر شدند. متهمان با فریب طعمههای خود به بهانه ارسال عکس برای اسپانسرهای خارجی از آنها عکس خصوصی میگرفتند و بعد برای منتشر نکردن آنها، از قربانیان اخاذی میکردند. نکته جالب در این پرونده، اعتماد دختران جوان با متهمان بود، به طوری که عکسهای خود را براحتی در اختیار آنها قرار میدادند.

صدای مدلها درآمد

سوءاستفادهها در این حوزه صدای مدلینگها را نیز درآورد. یکی از مدلینگهای مشهور میگوید: متاسفانه اکنون برخی افراد با اسم مدلینگ خیلی کارها انجام میدهند و پروژههایی را قبول میکنند که در شان یک مدل اسلامی و ایرانی نیست. همین امر باعث میشود یکسری مشکلات برای تمام مدلها به وجود بیاید. ضمن اینکه چنین سوءاستفادههایی باعث میشود ریشه این شغل کامل در ایران خشکیده شود. امیدوارم این مشکل بزودی حل شود و جلوی کلاهبرداریهایی که از علاقهمندان مدلینگ در ایران میشود، گرفته شود. یک سری از افراد هم از علاقهمندان مدلینگ سوءاستفادههای مالی میکنند و از آنها پول میگیرند تا فقط آنها را معرفی کنند. در واقع این کار را تبدیل به کسب و کاری برای خود کردهاند. متاسفانه چون این شغل رسمیتی در ایران ندارد، قراردادی با مدل بسته نمیشود و اگر مشکلی برای مدلها به وجود بیاید به جایی نمیتوانند شکایت کنند.

یک روایت واقعی

سرگرد علی محمد رجبی،کارشناس پلیس فتا در تشریح یکی از پروندههای مدلینگ که در پلیس فتا تشکیل شده است، گفت: حدود یک سال قبل دختری 16 ساله به پلیس فتای شیراز مراجعه کرد و گفت چند وقتی است که در فضای مجازی از سوی فردی مورد آزار و اذیت قرار میگیرد و این فرد از او اخاذی میکند. با انجام تحقیقات مشخص شد دخترخانم در گردشهای فضای مجازی با کانالی تلگرامی روبهرو شده که در زمینه مدلینگ فعالیت میکرده است. دختر نوجوان بهخاطر علاقه به مدلینگ عضو این کانال میشود و بعد از چند روز از سوی مدیر کانال پیغامی دریافت میکند و از سوی او برای فعالیت در حوزه مدلینگ دعوت میشود.

مدیر کانال خود را از فعالان این حوزه معرفی و ادعا میکند با شبکههای مدل در خارج از کشور ارتباط دارد و افرادی را به این شبکهها معرفی کرده که آنها درآمد خوبی به دست آوردهاند.

متهم با این مقدمه، ارتباط با دختر نوجوان را آغاز و ادعا میکند؛ من چهره شما را دیدم، شما بسیار جذاب و مناسب این کار هستید. اگر وارد این حوزه بشوید خیلی موفق میشوید و درآمد خوبی خواهید داشت و معروف میشوید. مجرم اینترنتی، دنیایی پر از پول را برای طعمهاش ترسیم کرد تا دختر نوجوان را فریب بدهد. این دخترخانم هم به دور از چشم پدر و مادرش و بدون اطلاع آنها، وارد ارتباط با مرد ناشناس میشود. متهم از طعمهاش میخواهد که یک سری عکس از خودش در مدلهای مختلف بگیرد و برای او ارسال کند. وقتی دختر نوجوان درباره علت این کار میپرسد، متهم ادعا میکند که این عکسها را برای ارزیابی و ارسال برای اسپانسرها در خارج از کشور میخواهد و این اولین مرحله برای مدلینگ شدن است.

این افسر پلیس فتا ادامه داد: دختر نوجوان هم از روی ناآگاهی چند عکس از خودش در مدلهای مختلف و با لباسهای نامناسب میگیرد و برای این فرد میفرستد. ارسال این تصاویر همانا و شروع اخاذی همانا. این فردی که تا دیروز خودش را فردی معروف در شرکتی معتبر و مسئول استعدادیابی معرفی میکرد، از دختر نوجوان درخواست پول کرده و تهدید میکند تصاویرت دست من است و اگر پول ندهی آنها را منتشر میکنم، آبرویت میرود و پدر و مادرت با خبر میشوند. دختر نوجوان به خاطر ناآگاهی و نداشتن ارتباط موثر با پدر و مادر، مقداری از طلاهای خود را میفروشد و پول آن را به این فرد میدهد. در این پروندهها همیشه شاهد این رویه هستیم که متهم بعد از موفقیت در اولین اخاذی، مسیر طولانی برای خودش ترسیم میکند و به اخاذی سریالی ادامه میدهد.

وی در پایان تاکید کرد: با شکایت این دختر ماموران پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کرده و متهم را که قصد داشت دومین مرحله از اخاذی خود را اجرا کند شناسایی و دستگیر کردند. کاربران شبکههای اجتماعی بخصوص نوجوانان باید توجه داشته باشند که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی محلی مناسب برای اطمینان به افراد نیست و براحتی میتوان از هویتهای جعلی استفاده کرد. همچنین نباید عکس و اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار دهند. خانوادهها هم آموزشهای لازم را به فرزندان خود بدهند و آنها را با خطرات این فضا آشنا کنند.از شهروندان میخواهیم در صورت رو به رو شدن با این مجرمان به جای پرداخت پول به آنها، موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند و بدانند پرداخت پول نه تنها به این ماجرا پایان نمیدهد بلکه زمینه اخاذیهای بعدی میشود.

روش کار مجرمان

رئیس پلیس فتای مازندران درباره روش کار این متهمان میگوید: شگرد کار به این شکل است که سودجویان ابتدا برای به دام انداختن طعمههای خود در سایتهای اینترنتی اقدام به تبلیغ استخدام مدلینگ از بین دختران جوان کرده سپس به آنها وعده استخدام در شرکتهای اروپایی، اجازه اقامت و دستمزد ماهانه چند صد دلار را میدهند. دختران جوان نیز با رویای تبدیل شدن به یک مدل معروف و سفر به اروپا، فریب این تبلیغات را خورده و با شمارههای اعلام شده تماس گرفته و با مدیران سایت ارتباط برقرار میکنند. شیادان از دختران جوان میخواهند برای انجام مراحل استخدام به آنها اجازه دهند از آنها عکسبرداری کرده و آن را برای شرکتهای اروپایی ارسال کنند. کلاهبرداران سپس مدعی میشوند شرکتهای به اصطلاح معتبر اروپایی در زمینه مدل و زیبایی، تصاویر را نپذیرفته و از آنها خواستهاند تصاویر به گونهای باشد که آنها بتوانند به صورت دقیقتری عکسبرداری کنند. پس از تهیه تصاویر و عکسهای دختران جوان، سودجویان و کلاهبرداران با بیان این موضوع که استخدامی در کار نبوده از طعمههای خود میخواهند تن به خواستههای شیطانی آنها داده و اگر این کار را انجام ندهند، اقدام به انتشار تصاویر خصوصی طعمهها در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میکنند.

با فرزندان همراه باشیم

پروین ناظمی، روانشناس به نقش خانوادهها برای کاهش آسیبهای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در این بحث باید به آن اشاره کنیم، این است که در زمان نوجوانی و در زمانی که فرزندان میخواهند مستقل عمل کنند، با استدلالهای خودشان وارد زندگیای میشوند که در حال تجربه آن هستند.یعنی یک زندگی اجتماعی که خیلی حاضر نیستند خانوادههای خودشان را درگیر آن کنند. باید توجه داشت، بیشترین مسائل و مشکلاتی که برای بچهها اتفاق میافتد در این دوره است. در دورهای که بچهها با ترسهایی که در ذهنشان دارند با حس استقلالطلبی و گفتن این که خودم میدانم و با هزاران آرزو در ذهنشان، از خانوادهها
فاصله میگیرند.

وی ادامه داد: زیاد نمیتوان روی بچهها و تغییر آنها تاکید کرد؛ زیرا این رفتار خصوصیت این سنین است. در این سن میخواهند دیدگاه خودشان را در زندگی داشته باشند نه دیدگاه خانواده را.

در پرونده دختری که به بهانه مدلینگ فریب خورده بود، شاهد بودیم وی با ترس این که خانوادهاش با مدلینگ مخالف باشند، موضوع را پنهان کرده و به دردسر افتاده است.اینجا خانواده چه نقشی دارد؟ پدر و مادرها باید نزدیک و در کنار و پشتیبان بچه هایشان باشند. اگر فرزندان آرزویی را مطرح میکنند نگوییم این کارها به ما نمیآید. این باعث میشود راهی را به او نشان دهیم که یواشکی این کار را انجام بدهد. وقتی دلایلمان را عنوان کنیم و بگوییم این کار با نظارت خودمان باشد، بهتر است. شاید این کار برای خانوادهها سخت باشد اما وقتی دوست بچه میشویم و به ما اعتماد میکند، با این کار جلوی خیلی از خطرات را میگیریم. وقتی احساس امنیت را در خانواده نداشته باشد بیرون از خانه هر اتفاقی برایشان میتواند بیفتد.

ما باید کنار بچهها باشیم حتی اگر یک نظریه مخالف با آنها داشته باشیم. این مخالفت ایراد ندارد و قرار نیست ما آنها را با دیدگاه خودمان تا آخر عمر بزرگ کنیم.

ما آموزشها را به فرزندان داده ایم و باید توجه داشته باشیم نوجوانان به خاطر اقتضای سن، با قدرتهایی که مقابلشان باشند مقابله میکنند و نباید این قدرت پدر و مادر باشند که رو در روی آنها قرار بگیرند. در این حالت از ناراحتی آنها، دیگران سوءاستفاده میکنند و میدانند این سن بهترین سن شکار است.

نوجوانان اگر دیدگاهی برای زندگی دارند باید به این باور برسند که اولین کسی که میتواند حمایتشان کند پدر و مادر هستند . پدر و مادرها اجازه دهند بچهها با دیدگاه خودشان جلو بیایند و با آنها همراهی کنند. حال اگر جایی لغزشی دیدند دست آنها را بگیرند .

وقتی فرزندان را از خودمان میرانیم یک لحظه به این موضوع توجه داشته باشیم که آنها نیاز به حمایت دارند و اگر حمایتی نباشد شاید اتفاقاتی تلختر رخ دهد. نگذارید افراد دیگری در زندگی فرزندان جایگزین خانواده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها