نوروز امسال برخی مناطق کمتر شناخته شده و کم تردد و کم گردشگر کشورمان، حال و هوای دیگری داشتند؛ پررونق و پرگردشگر، مثل جزیره هرمز در استان هرمزگان که شاهد ورود چند برابری گردشگر نسبت به سال‌های گذشته بود.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۹۰
توجه گردشگران نوروزی به جاذبه‌های ناشناخته

به گزارش جامجم و همانطور که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته است شاید یکی از مهم ترین اتفاقات در بحث سفرهای نوروزی امسال، سفر تعداد زیادی از هموطنان به شهرها و روستاهای کمتر شناخته شده و شاید تا حدودی منزوی کشورمان باشد؛ اتفاقی که میتواند باعث توزیع سفر و رشد و توسعه همه مناطق باشد و برای سالها هدف مسئولان گردشگری کشور بود و اما امسال میسر شد.

یکی از این مناطق جزیره هرمز بود که به گفته محمد محبخدایی رشد هشت برابری ورود مسافر و گردشگر و به نوعی 800درصدی را در نوروز امسال تجربه کرد.

هرمز یکی از زیباترین و شگفتانگیزترین عجایب خلقت در خلیج فارس است که به کانون زمینشناسی ایران و موزه کانیشناسی جهان شهرت دارد. این جزیره بیضی شکل یک گنبد نمکی است که در قسمت ورودی خلیج فارس واقع شده و با جمعیت 6000 نفری و مساحت 42 کیلومتر مربع نزدیکترین جزیره به مرکز استان هرمزگان است.

کوههای رنگینکمانی، صخرههای مینیاتوری که گذر میلیونها سال را نمایش میدهد، گنبد باشکوه نمکی، دشت آهوان و ساحل پرندگان، جاذبه حفرههای ساحل صخره ای، دره شگفت انگیز سکوت، معدن خاک سرخ، غار سکوت، قلعه پرتقالیها و ساحل قرمز از جمله زیباترین و جذابترین جاذبههای گردشگری خلیج فارس است که این جزیره را به یکی از مقاصد دیدنی و تماشایی منطقه تبدیل کرده است. با این همه ضعف زیرساختها و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی باعث شده گردشگران کمی این جزیره را بهعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند و آنها نیز که به این جزیره افسونگر سفر میکنند به دلیل نبود اماکن اقامتی و خدمات رفاهی مجبورند سفر خود را بسرعت پایان دهند تا در نهایت شب را در قشم یا بندرعباس سپری کنند. ضعف زیرساختهای جزیره نهتنها معضل بزرگی پیشروی صنعت گردشگری هرمزگان و عامل در بیرغبتی گردشگران برای حضور در جزیره رنگینکمانهاست، بلکه موجب مهاجرت بومیان به دیگر نقاط استان که امکانات بیشتری دارند نیز شده است.

با این همه اجرای برنامههای متنوع نوروزگاهی در نوروز امسال از سویی و ارائه خدمات رفاهی در اقامتگاههای بومگردی از سوی دیگر در کنار فعالیت و اطلاعرسانی سازمان میراث فرهنگی و همچنین انجمنهای مردمی درخصوص معرفی جاذبههای مناطق گردشگری سراسر کشور توانست میزان جذب گردشگر در این جزیره را به چند برابر افزایش دهد. آنطور که رضا میرحسینی، بخشدار جزیره هرمز گفته است 195 هزار و 600 نفر گردشگر در طول تعطیلات نوروز از این جزیره بازدید کرده اند که رقم قابل توجهی است. زیرا سال گذشته و در تمام طول سال 270 هزار و 180 گردشگر وارد جزیره شدند.

وی استقبال از تفریحات دریایی را هم قابل توجه ارزیابی کرده و با اشاره به این که از ابتدای اجرای طرح نوروزی بیش از 800 تردد دریایی در مسیرهایهای بندرعباس ـ هرمز و قشم ـ هرمز به ثبت رسیده، گفته است: با توجه به اضافه شدن یک فروند اسکله گردشگری در بندر هرمز استقبال گردشگران نوروزی از تفریحات دریایی چشمگیر بوده است.

میرحسینی طراحی و ساخت هفتمین فرش خاکی جزیره هرمز با خاکهای رنگی در ساحل سنگ مرغان این جزیره را یکی دیگر از موارد مورد استقبال و بازدید گردشگران عنوان کرد.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر جزیره هرمز از افزایش 21درصدی آمار بازدید گردشگران نوروزی از سواحل و طبیعت بکر و کوههای رنگی هرمز هم خبر داد و گفت: جزیره هرمز یکی از نقاط بسیار مستعد استان برای توسعه گردشگری طبیعی است که امید است با توجه ویژه به آن و حل نواقص موجود از جمله کوتاه سازی مسیر دریایی و ایجاد امکانات رفاهی لازم، شاهد به فعلیت رسیدن استعدادهای بالقوه آن برای توسعه گردشگری باشیم.

میرحسینی به فروش حدود یک میلیارد ریالی صنایع دستی این جزیره و کسب درآمد خوب برای صنعتگران آن در ایام نوروز و همچنین استقبال از رستورانهای سنتی هرمز هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم این رستورانها در سالهای آینده هم برای رفاه حال مسافران و گردشگران دایر شود. ضمن اینکه قرار است دو مجموعه خدماتی رستوران و هتل سنتی و کمپ گردشگری در هرمز احداث شود که در این صورت درخصوص ماندگار شدن گردشگران و مسافران در نوروز سال آینده مشکلی نخواهد بود، گرچه اکنون نیز خدماترسانی دو مجموعه مهمانپذیر و متل و تعداد ده واحد منزل بومگردی درخصوص اسکان مسافران رضایت بخش بوده است.

آشپزخانهای که پای گردشگران را به هرمز باز کرد

یکی از عواملی که نوروز امسال باعث جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران در جزیره هرمز شد، وجود اقامتگاههای بومگردی بود که در نبود فضاهایی چون هتل و رستوران، به مسافران خدمات خوراکی و اقامتی ارائه میکرد؛ اقامتگاههای بومگردی که در چند سال اخیر مشابه آنها در سراسر کشور بویژه مناطق روستایی پا گرفته و با استقبال بسیار گردشگران ایرانی و خارجی مواجه شده است.

یکی از این اقامتگاه ها، اقامتگاه طاهره خانم است که از حدود ده سال پیش (زمانی که هنوز احداث اقامتگاههای بومگردی مورد توجه نبود) در جزیره هرمز و برحسب اتفاق شکل گرفت و هم کسب و کاری برای خانواده طاهره ایجاد کرد و هم پذیرای مسافران خسته و بی جا و مکان هرمز شد.

خودش در مورد آن روزها به ایسنا میگوید: «آن روزها هر کس هرمز میآمد میماند که کجا برود، چی بخورد. شوهر من روی اسکله بلیتفروش بود، هر کس از راه میرسید اول او را میدید. مردم صبح میآمدند که شب برگردند، جا نبود بروند غذا بخورند، کمکم شوهرم شروع کرد به آدرس دادن، مهمانها میآمدند خانه ما، همین غذای خودمان را برایشان میپختم. بعد کمکم هر کس وارد جزیره میشد، میآمد خانه ما. به این ترتیب خانه من شد قدیمیترین آشپزخانه هرمز!»

خانه طاهره خانم در یکی از خیابانهای اصلی شهر کوچک هرمز است؛ کنار یکی از مسجدهای شهر؛ جایی که خودش و دخترش تنها در آن زندگی میکنند: «شوهرم چند سال پیش از دنیا رفت، من ماندم و دخترم که بچهمدرسهای است. توی همین خانه زندگی میکنیم، همینجا را هم آماده کردیم و آشپزخانه را سر و سامان دادیم که بشود از مهمانهای بیشتری پذیرایی کرد. خیلی سال پیش که اینجا کسی آشپزخانه نداشت خیلیها مشتری دائمی من بودند. یکبار آمده بودند و راضی بودند، بعد خودشان و هر کسی را که میخواست به هرمز بیاید، راهنمایی میکردند بیایند اینجا.»

طاهره خانم امروز در خانهاش با 15 نفر دیگر کار میکند، چند تایی از اقوام همسر مرحومش و کسانی که ماشین دارند، برایش مسافر میآورند و مسافرهایش را در جزیره همراهی میکنند. داخل آشپزخانه هم چند تایی از خانمها به او کمک میکنند. کارشان را اول صبح با تمیز کردن ماهی و میگویی که تازه از دریا رسیده است شروع میکنند. بیشتر غذاهایی که میشود سر سفره اقامتگاههای موقت درخواست کرد محلی است و سریع آماده میشوند. با این حال طاهره خانم بعضی وقتها از حجم کارش کلافه میشود: «وقتهایی که اینجا شلوغ است، آدم هم خوشحال میشود که این همه مهمان آمده است و هر کدامشان از یک جای کشور و بعضی وقتها از خارج هستند، هم بعضی وقتها آدم را خسته میکنند، زیرا همه میخواهند غذایشان اولین نفر آماده باشد. همه میخواهند همه چیز سر سفره برایشان آماده باشد. البته برخی مسافران خودشان در پهن و جمع کردن سفره همکاری میکنند.»

طاهره خانم در مجموع از کسب و کارش راضی است و میگوید: همین تجربه من باعث شد خیلیهای دیگر هم وقتی کار بومگردی راه افتاد از آن استقبال کنند و اقامتگاه و آشپزخانه در قشم و هرمز بیشتر شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها