موشک «سجیل» همانند موشک قدر (مدل پیشرفته و ارتقا یافته شهاب ۳) در نیمه دوم دهه ۸۰ شمسی رونمایی شد و برخی این موشک را برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۸۹
برترین موشک بالستیک ایران

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم که قدرت موشکی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر، خواب را از چشم دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی ربوده است؛ یکی از موشک‌هایی که در اختیار سپاه پاسداران است، موشک سجیل است.

موشک سجیل همانند موشک قدر (مدل پیشرفته و ارتقا یافته شهاب ۳) در نیمه دوم دهه ۸۰ شمسی رونمایی شد و برخی این موشک را برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.

پروژه عاشورا

این موشک تحت پروژه مشهوری به نام عاشورا ساخته شد و اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران است. این موشک به سرعت آماده پرتاب می‌شود. این ویژگی باعث کاهش احتمال حمله به پرتابگر و موشک آماده به پرتاب قبل از شلیک می‌شود.

همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فاز‌های اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند چرا که این موشک بالستیک عمل کرده و سرعت بالایش نیز عامل مهمی در عدم توانایی سامانه‌های پدافند هوایی بالستیک‌زن، در انهدام موشک شده است.

بُرد سجیل ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان شده و تاکنون در ۲ نمونه سجیل ۱ و ۲ معرفی شده است و دارای وزن ۲۳۵۴۰ کیلوگرم است. در واقع این موشک سنگین‌ترین موشک ایرانی نام گرفته است.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها