سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از فروشندگان سلاح به ائتلاف سعودی در جنگ یمن، اعلام کرد این ائتلاف ممکن است مرتکب جنایات جنگی شده باشد.
کد خبر: ۱۱۳۱۲۰۰
انتقاد عفو بین‌الملل از فروش سلاح‌ به ائتلاف عربستان

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای گفت که ائتلاف سعودی، فهرستی بلند از اقداماتی دارد که می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

خانم لین معلوف، مدیر پژوهش دفتر منطقه خاورمیانه عفو بین‌الملل، می‌گوید که شواهد گسترده‌ای از «فروش غیرمسئولانه» جنگ‌افزار به ائتلاف عربی به رهبری عربستان وجود دارد که منجر به کشتارهای گسترده غیرنظامیان در یمن شده‌ است.

به گفته وی، تنها آمریکا و بریتانیا نیستند که به این ائتلاف سلاح فروخته‌اند، بلکه فرانسه، اسپانیا، ایتالیا نیز مشغول فروش میلیاردها دلار سلاح به ائتلاف هستند.

به‌گفته وی فروش این نوع تسلیحات در جنگ یمن نه تنها جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد، بلکه پیمان جهانی خرید و فروش سلاح را نیز نقض می‌کند.

آمریکا و بریتانیا، هر دو عضو پیمان جهانی خرید و فروش سلاح هستند که مبتنی بر «خدمت به صلح منطقه‌ای و بین‌المللی، امنیت و ثبات، همچنین کاهش مصائب انسانی» تنظیم و امضا شده‌ است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ نیروهای هوایی و نظامی خود را برای حمایت از دولت یمن در مقابل حوثی‌ ها به این کشور گسیل کرده‌ است.

گزارش عفو بین‌الملل می‌نویسد که از آن زمان تا کنون حدود هزاران انسان کشته شده‌اند و سازمان ملل وضعیت یمن را بدترین بحران انسانی توصیف کرده‌ است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که تاکنون ۳۶ حمله هوایی ائتلاف به گونه‌ای بوده‌ است که به نظر می‌رسد قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده و باعث کشته شدن ۵۱۳ غیرنظامی شده‌ است که ممکن است در زمره جنایات جنگی باشد.

بنا بر این گزارش، «در مجموع در این جنگ شش هزار نفر کشته شده، ۱۰ هزار زخمی شده‌اند و بیش از ۲۰ میلیون نفر نیاز به کمک‌های انسانی دارند».

این گزارش می‌افزاید که حملات هوایی اوت ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ نیز نشان می‌دهد که بمب‌های استفاده شده محصول شرکت‌های «لاکهید مارتین» و «رایتئون» آمریکا بوده است.

برای نمونه، این گزارش به بمب‌های ۵۰۰ پوندی (۲۲۷ کیلوگرمی) «جی‌بی‌یو -۱۲» هدایت‌شونده با لیزر اشاره کرده است که در حملات هوایی استفاده شده‌ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها