رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان:

از مشکلات مردم مطلعیم اما هیچ مشکل حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد

مشاور پیشین وزیر امور خارجه کشورمان به تشریح اهم دلایل انتخاب جمهوری اسلامی برای اداره حکومت ایران پس از نظام شاهنشاهی پرداخت و گفت: اعتقاد مردم مسلمان ایران به خدا و قرآن و باور آن‌ها به رهبری امام خمینی برای تشکیل یک حکومت اسلامی در غیبت امام معصوم موجب پذیرش حکومت جمهوری از نوع اسلامی آن توسط ملت شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۱۹۱
ابعاد جمهوریت و اسلامیت یک حکومت اسلامی/  ریشه‌های نه گفتن مردم به جمهوری خلق و دموکراتیک در فروردین 58

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه ملت مسلمان ایران به خاطر توهین‌ها و جسارت‌هایی که شاه به اسلام و عزت ملت ایران کرد به جمهوری اسلامی رأی دادند، اظهار داشت: قبل از انقلاب رژیم پهلوی با اعطای امتیازاتی همچون کاپیتولاسیون و نیز برگزاری مراسم‌های ضد اسلامی همچون جشن و هنر شیراز، اجرای جشن تاج‌گذاری شاه در عین محرومیت کشور، هم به ملت مسلمان ایران و هم به استقلال و آزادی آن‌ها توهین می‌کرد. به همین خاطر مردم با انجام سلسله مبارزاتی به رهبری امام(ره) در برابر تحریف تاریخ و بدعت‌هایی نظیر تغییر تاریخ از اسلامی به شاهنشاهی حکومت شاه را ساقط کردند که ثمره آن انقلاب اسلامی ایران شد.

وی با اشاره به شعارهای مردم ایران در جریان و مبارزات علیه سلطه شاه بر کشور و نیز مطالبات انقلابیون پس از پیروزی انقلاب، افزود: مردم به‌طور واضح شعار استقلال آزادی حکومت اسلامی سر می‌دادند از طرفی حضرت امام در طول نهضت اسلامی در طول تدریس درس‌های فقهی خود لزوم دارا بودن جامعه از یک حکومت اسلامی را تبین می‌نمودند و بعدها مردم به‌واسطه اعتمادی که به حضرت امام پیدا کردند و علاقه‌ای که به اسلام و دین داشتند جمهوری اسلامی را اساس کار خود و نوع حکومت آینده قراردادند و وقتی امام فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم‌تر و نه یک کلمه بیشتر از آن پشتیبانی کردند.

این فعال سیاسی در خصوص انگیزه اصلی مردم از گزینش جمهوری اسلامی، با نگاهی استدلالی به این موضوع خاطرنشان کرد: 90درصد جمعیت ایران مسلمان هستند به اعتقاد دارند قرآن کتابی است که از جانب خدا نازل‌شده است. حال مردم به این مسئله واقف هستند که مهم‌ترین وظیفه قرآن شناساندن خدای متعال به انسان است. لذا برای اینکه احکام خدا روی زمین جاری شود نیازمند یک مجری فقیه همچون امام خمینی و تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت حضرت رسول و امام معصوم است و به همین خاطر مردم با یک باور و اعتقاد راسخ در روز 10 .11 فروردین در پای صندوق‌های همه‌پرسی رفته و به‌نظام اسلامی رأی دادند و درنتیجه با اعلام نتایج قطعی آن در روز 12 فروردین عملاً جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد.

وی در ادامه به تبیین جمهوریت نظام اسلامی پرداخت و گفت: حکومت اسلامی ایران جمهوری است چون همه‌چیز آن بر مبنای رأی مردم بنانهاده شده است و به‌عبارت‌دیگر تشخیص اینکه چه کسی ولی‌فقیه است با مجلس خبرگانی است که توسط مردم انتخاب‌شده‌اند. در قوه مجریه و مقننه هم رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس با خواست و اراده مردم انتخاب می‌شود و این ساختار کلی یک نظام جمهوری در چارچوب اسلام است و طبیعتاً قانون اساسی حکومت جمهوری اسلامی ایران هم بر همین پایه تدوین شد.

شیخ‌الاسلام در پایان به‌روزهای منتهی به اجرای همه‌پرسی و تعیین نوع حکومت اشاره کرد و افزود: عده‌ای خبیث بی‌ریشه همچون توده‌ای‌ها که هیچ جایگاهی هم میان مردم نداشتند و اعتمادی هم ملت به آنها نمی‌کردند، شعار جمهوری دموکراتیک و جمهوری خلق و... سر می‌دانند اما حضرت امام روی حرف خود محکم ایستادند و گفتند جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کم و نه کلمه زیاد و با توجه به قاطعیت امام در رأی و نظر خود رفراندوم تاریخی برای تعیین سرنوشت حکومت آینده کشور برخلاف تصور دشمنان انقلاب در آرامش کامل برگزار شد و مردم با رأی بالای 98.2 درصدی خود حکومت جمهوری اسلامی را انتخاب کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها